شفقنا- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که اظهارات ترامپ درباره اتهام حمایت از تروریسم به ایران نوعی فرافکنی است.
به گزارش خبرنگار شفقنا، بهرام قاسمی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان در نشست خبری خود درباره مواضع اخیر ترامپ درباره حمایت از تروریسم توسط ایران اظهار کرد: این موضع نابجا و بی ربط برخی کشورها در مورد ایران در خصوص تروریسم، بحث جدیدی نیست و یک نوع فرافکنی و سخنی غیر قابل قبول است.
او ادامه داد: سفر ترامپ به کشوری که مرجع و مروج خشونت است، این ادعا را باطل می کند. ایشان باید پاسخ دهد چگونه ایرانی که در همان روزها در یک انتخابات شکوهمند درگیر است، می تواند مروج تروریسم باشد و به کشوری که در دادگاه های آمریکا هم محکوم شده است و به صورت رسا مواضع چند دههی گذشته او نسبت به تروریسم مشخص است، سفر صورت می گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به اتهامات اخیر نبویان، فعال سیاسی درباره توافق دولت ایران با آمریکا و تحویل سردار سلیمانی به آمریکا اظهار کرد: موضوع خندهدار و صحبت عجیبی است، اگر چنین اظهارنظری واقعیت داشته باشد. امیدوارم چنین چیزی وجود نداشته باشد و یک ایرانی در حدی از درایت و درک باشد که این گونه بیپروا و ناروا دروغ و نادرست سخن نگوید. این حرفی بسیار ناپسند و غلط است. من نمی فهمم که این نوع سخنان را بر چه اساسی و بر کدام اصول دینی و اخلاقی می توان مطرح کرد.
وی افزود: تنها می توانم فکر کنم که این سخنان تنها از درون موساد یا سازمان سیا شنیده شود و نمی توانم باور کنم که کسی در ایران عزیز بتواند سخنی در این حد دروغ و به این شکل مطرح و اتهاماتی را وارد کند. علیرغم همه بی حرمتی های چند سال اخیر، سیاست ما در وزارت خارجه صبر و مدارا بود و هرگز فکر نکردیم به سیستم قضایی مراجعه کنیم اما اگر این بحث، جدی باشد حتما یک اقدام قضایی خواهیم کرد و موضوع را با جدیت تمام پیگیری خواهیم کرد چون سخنی بسیار تلخ و نادرست است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. نمی توان از کنار این به راحتی گذشت که علیه ملت و مسوولان بزرگواری که حیثیت خود را برای منافع ملی گذاشته اند چنین سخنانی گفته شود.
قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره نامه خانواده صیادان ایرانی اسیر در سومالی به رییس جمهور گفت:
۳۷ صیاد در سال ۱۳۹۴ به اسارت درآمدند، تعدادی از آنها فرار کردند، تعدادی آزاد شدند و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند. در نهایت نیز ۸نفر از آنها هنوز در اسارت دزدان دریایی هستند. پرونده مفتوح و بسیار پیچیده است و کانالهای مختلف به صورت هفتگی، موضوع را تحت پیگرد دارند. امیدوارم با اقدامات جاری شاهد آزادی آنها و بازگشت به مام وطن باشیم. خانوادههای آنها اخیرا نامهای را به رییسجمهور نوشتهاند، دستورات لازم صادر شده است اما پیچیدگیهای مسیر، کار را از گذشته ناهموار کرده بود. امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر اخبار مثبتی در این خصوص داشته باشیم.
او در ادامه درباره به اسارت گرفته شدن یک لنج دیگر ایرانی در سومالی گفت: موضوع در حال بررسی است و هنوز نمیتوانم اطلاعات دقیقی ارائه کنم که دقیقا چند نفر بودهاند و چند نفر از آنها ایرانی بودهاند. تصور ما این است که همه سرنشینان، ایرانی نیستند و از یکی دو ملیت دیگر هم میان آنها حضور دارد اما هنوز اخبار دقیقی در این خصوص دریافت نکرده ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست رسانهای خود با خبرنگاران در ارتباط با اظهارات برخی رسانههای داخلی درباره سالم نبودن روند برگزاری انتخابات در خارج از کشور تأکید کرد: چنین موضوعی را تکذیب میکنم. انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور بر اساس مکانیسمهایی که در گذشته وجود داشته برگزار شده و نمایندگان شورای نگهبان و ستاد انتخابات بر سر صندوقها حضور داشتهاند. از گذشته ما شاهد هیچگونه تخلفی در صندوقهای رأی در خارج از کشور نبودیم و اگر شکایتی در این ارتباط مطرح شده در صلاحیت شورای نگهبان است که آن را بررسی کند و آنچه که این شورا میگوید ملاک عمل ما است. من به عنوان عضوی از وزارت امور خارجه که مجموع تحولات را دنبال میکند، فکر میکنم چنین خبری دروغ محض است و انتخابات در خارج از کشور در شرایط سالمی برگزار شده است.
او در ارتباط با درگیری اخیر ایجاد شده بین مرزبانان ایرانی در آذربایجان غربی و گروههای تروریستی در مرز ترکیه اظهار کرد: ماجرای صورت گرفته اتفاق ناخوشایندی بود، ما این موضوع را از کانالهای دیپلماتیک به دولت ترکیه ابلاغ کردیم. امیدواریم دیگر شاهد چنین اقدامات ناگوار در مرزهای خود با ترکیه نباشیم و ترکیه پاسخ مناسبی را در این زمینه ارائه کند. ما بر اساس این پاسخ، اقدامات لازم را انجام میدهیم.
هیچ گروه مخالف ترکیه در داخل خاک ایران مستقر نشده است
قاسمی درباره ادعای برخی رسانههای ترکیه مبنی بر اینکه که ایران به تعدادی از نیروهای تروریستی پ.ک.ک پناه داده است، گفت: این سخنان فرافکنی و کذب است و ما درخواست خودمان را از طریق هیچ گروه تروریستی خشن و گروههایی که به خشونت روی آوردهاند و علیه همسایگان اقداماتی انجام میدهند نداریم. من این ادعاها را تکذیب میکنم و هیچ گروه مخالف کشور ترکیه در داخل خاک ایران نیست. این مطالب، فضاسازی رسانهای است و شاید با اهداف مشخص در برهه کنونی انجام میشود.
در این نشست رسانهای خبرنگاری با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره برخی از کشورهای مرتجع در روز اول ماه رمضان، سوالی در راستای لزوم صریح بودن مسوولان وزارت خارجه در برخورد با کشورهای مرتجعی مثل عربستان پرسید. قاسمی در پاسخ گفت: منویات مقام معظم رهبری همیشه مورد توجه ما بوده و با دقت بیشتری این فرمایشات را پیگیری میکنیم.
آمادگی داریم نیروهایی برای نظارت بر مناطق کاهش تنش در سوریه اعزام شوند
او پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون توافقنامه آستانه ۴ و سخنان اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اینکه ایران آمادگی دارد در صورت لزوم، برای نظارت بر مناطق شمول کاهش تنش، نیرو اعزام کند، اظهار کرد: مذاکرات و گفتوگو بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که در چارچوب مذاکرات آستانه، ضامن اجرای آتش بس در سوریه هستند ادامه دارد. کارشناسان سه کشور، مذاکراتی را با یکدیگر بر روی نقاط تعیین کاهش تنش انجام دادهاند. همچنین تلاشهای خوبی صورت گرفته و اگر زمینهها و نتیجهگیریهای لازم صورت گیرد، فکر میکنم نیروهایی از سوی این سه کشور برای نظارت بر مناطق کاهش تنش اعزام شوند. ما آمادگی داریم که در صورت رسیدن به تفاهم لازم در ارتباط با نقشه راه مناطق کاهش تنش، این اقدام را انجام دهیم و به روند تحقق آتش بس در سوریه کمک کنیم.
قاسمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره مواضع قطر و کویت پس از اجلاس ریاض بیان کرد: حضور قدرتهای خارجی و دعوت از آنها همواره مخل امنیت، وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده است. اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت گرفت؛ اگر چه با مشکلات عدیدهای روبرو شد که میتواند در آینده نیز ظهور کند اما دولت عربستان دعوتی از برخی از کشورهای عربی و اسلامی به عمل آورد و نشستی را در ریاض برگزار کردند.
او با بیان اینکه این تحولات به دقت مورد توجه ما بود، گفت: تماسهای قبل و بعد از اجلاس توسط کشورهای اسلامی با ما، به ما اطلاع داده شد که آنها از هیچ بیانیهای آگاه نبودند و متنی را ندیده بودند و با مفاد این بیانیه موافق نیستند. برخی این موضوع را علنی کردند و برخی از طریق کانالهای دیپلماتیک این موضوع را به ما گفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه بیانیه اجلاس ریاض، یکجانبه بود که گویا مورد اجماع هم نبوده است، گفت: سیاست کشورهای بزرگ و فرامنطقه ای، وحدت بخش و مبتنی بر صلح نبوده است. اتفاقات اخیر نیز ناشی از این اجلاس و سفر یک کشور فرامنطقهای به منظور تسلیح یک کشور و فروش سلاحهای سنگین است که با تعابیر تحقیر کننده دراین باره این کشور سخن گفته شد. بحثهای اخیر میان ریاض و دوحه، مسالهای میان کشورها است و من تمایلی برای سخن گفتن در این باره ندارم. با این وجود اگر مشکلی وجود دارد ناشی از این اجلاس و چیدمان نادرستی بود که به نام جمع رخ داد.
او سیاستهای ایران درخصوص کشورهای همسایه را سیاست روشنی دانست و افزود: سعی کردهایم با آنها با زبان دوستی حرف بزنیم و فاصلهها را کاهش دهیم. روابط ما با کویت، قطر و عمان همواره وجود داشته و گفتوگوهایی داشتیم. حتما اختلافنظرهایی بوده که در روابط بین دو عضو زنده طبیعی است. ما برای دیگران تعیین و تکلیف نمیکنیم اما قبل از این اجلاس به تمام کشورهای عربی و اسلامی هشدار دادیم که نسبت به توطئههای اسراییل برای انشقاق میان کشورهای اسلامی آگاه باشند. این مساله قابل پیشبینی بود. امیدواریم با تفاهم رایزنی و گفتوگوها بر مشکلات منطقه فائق آییم و با منطقهای آرامتر روبرو باشیم.
امیدواریم ایران و آذربایجان، حق همسایگی را به خوبی انجام دهند
قاسمی در پاسخ به خبرنگاری دیگر درباره حضور رییسجمهور آذربایجان در نشست ریاض و اظهار رضایت وی در ارتباط با این نشست گفت: ما مانع حضور دیگران در اجلاسهایی که تشکیل میشود نیستیم. روسای کشورها میتوانند در هر اجلاسی که میخواهند شرکت کنند و رفت و آمد داشته باشند. برای ما مهم آن چیزی است که در صحنهی عمل میبینیم. موضوعی که ممکن است در برخی موارد، متضاد با آن چیزی باشد که در رسانهها مطرح میکنند. ایران و آذربایجان رابطه خوبی با یکدیگر دارند و امیدواریم دو طرف، حق همسایگی را به خوبی انجام دهند.
خبرنگار دیگری از محتوای دیدار اخیر حسین امیرعبداللهیان مدیرکل فعلی امور بینالملل مجلس شورای اسلامی با نماینده حماس پرسید و قاسمی در پاسخ بیان کرد: در مورد این دیدار اطلاعی ندارم. این نوع مذاکرات همواره و هر روز در سطوح مختلف بین مقامات ایران با دیگر مقامات در تهران و نمایندگیهای ما در خارج از کشور انجام میشود و امری غیر عادی نیست.
او درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا در این مورد که شاید در آینده با ظریف صحبت کند، اظهار کرد: چنین قرار و تصمیمی وجود ندارد ولی شما باید توجه کنید دیپلماسی دامنهی وسیعی دارد و هر اتفاقی میتواند یک روزی بیفتد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی با این مضمون که بدون آنکه به دستاوردهای موشکی ما آسیبی برسد، مذاکره برای رفع تحریمهای غیرهستهای شدنی است؟ گفت: نگاه کلان ما احترام به همه کشورها، رابطه بهتر و ایجاد فضای مناسبتر و با اتکا به قدرت دیپلماسی است. فکر میکنیم اگر این قدرت به جا، به هنگام و با برنامهریزی صورت گیرد و قدرت مردم نیز پشت آن باشد، بسیاری از ناشدنیها میتواند شدنی و سهل و آسان شود اما هر هدفی بر اساس میزان و نوعش میتواند دشواریها و ناهمواریهایی داشته باشد.
او پیرامون چرایی انتخاب نشدن سفیر ایران در سوییس تصریح کرد: این موضوع دلیل خاصی ندارد و فکر میکنم با استقرار دولت جدید سفیر جدید در این کشور نیز مشخص شود، البته در حال حاضر سفارتخانه ما در این کشور تمام وظایف خود را انجام میدهد، البته به طور قطع حضور سفیر نیز لازم است. شاید به دلیل انتخابات و باز بودن دست رییسجمهور، مقداری به عزل و نصبها توقف داده شد و اکنون با توجه به برگزاری انتخابات فکر میکنم شرایط برای انجام عزل و نصبهای لازم فراهم شده باشد.
ایران نقش نظامی در موصل نداشته و ندارد بلکه کاملا مستشاری است
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران نیروهای خود را از غرب موصل به سوریه می برد، اظهار کرد: حضور ایران در عراق، مستشاری است تا تروریستها را از کشورشان اخراج کنند. حضور ما در سوریه نیز برای ایجاد یک فضای مطلوبتر برای آتشبس است.
ایران نقش نظامی در موصل نداشته و ندارد بلکه کاملا مستشاری است که براساس درخواست رسمی دولت عراق است.
هیچ دولتی نمیتواند مفاد برجام را گزینشی و دلبخواه تعریف کند
او درباره اظهارات مقامات خزانهداری آمریکا پیرامون مورد بررسی مجدد قرار دادن مجوز فروش هواپیما به ایران از جمله بوئینگ، گفت: ما به طور رسمی چنین چیزی را در مورد این موضوع دریافت نکردهایم و مثل شما مطالبی در این ارتباط شنیدهایم. هیچ دولتی نمیتواند مفاد برجام را به صورت گزینشی و دلبخواه تعریف کند. بخشی را بپذیرد و بخشی را نه. به بخشی پایبند باشد و به بخشی دیگر پایبند نباشد. تمام مفاد برجام باید مورد توجه قرار بگیرد و نمیتوان با آن برخورد گزینشی داشت. در مورد آنچه شما گفتید ما چیزی رسمی دریافت نکردهایم و اگر چنین موضوعی درست باشد، ما پیشبینیهای لازم را داشتهایم. سکوت نمیکنیم و اقدامات لازم را انجام میدهیم.
قاسمی درباره ادعای نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون اختلافات بین بررسیهای این کمیسیون و گزارش سه ماهه ای که وزارت خارجه در مورد برجام داده است، گفت: در مورد ذهنیت و نظر ایشان اطلاع دقیقی ندارم. بر اساس توافقی که صورت گرفته هر سه ماه وزارتخارجه در تاریخ مشخصی گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارائه میکند و این کمیسیون نیز با برگزاری نشستهایی این گزارش را بررسی میکند.
در ادامه این نشست خبری، قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه رفتار اخیر عربستان با برخی مخالفانش اظهار کرد: توصیه ما این است که دولتها در برخورد با مردم خود از رأفت لازم برخوردار باشند و اجازه اظهارنظر به آنها بدهند و به خاطر هر سخنی آنها را تبعید و یا حبس نفرستند.
او درباره خبری مبنی بر دیدار وزیر خارجه قطر با سردار سلیمانی در عراق گفت: من در مورد این خبر و موضوع نظری ندارم.
دولت بحرین را توصیه به خویشتنداری میکنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون افزایش برخوردهای دولت بحرین با شیخ عیسی قاسم و طرفدارانش بیان کرد: ما در روابط با سایر کشورها از جمله همسایگان از اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگری پیروی میکنیم . اتفاقات رخ داده در حوادث اخیر در بحرین، اقدامات ناگوار و محکوم است. ما دولت بحرین را توصیه به خویشتنداری، احترام به عقاید و افکار دیگران و خودداری از درگیری و به کار بردن خشونت و زور میکنیم. متصل کردن ناراضیان داخلی به خارج از مرزها و همچنین سرکوب آنها تا یک ظرف زمانی مشخصی میتواند پاسخ گو باشد اما وقتی به نقطه جوش خود برسد فوران میکند و مشکلات بیشتری را ایجاد میکند.
او در پاسخ به سوالی درباره نظر ایران پیرامون هدف عربستان از خرید چند صد میلیارد دلار اسلحه از آمریکا گفت: عربستان تصور میکند نیازمند حمایت قدرتهای فرامنطقهای است و فکر میکند که با سلاح و پول میتواند امنیت را بخرد. در حالیکه امنیت خریدنی نیست.
برداشتن مابقی تحریمهای ایران امکانپذیر است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات روحانی پیرامون تلاش بریا برداشتن مابقی تحریمها علیه ایران گفت: با اتکا به حضور مردم بسیاری از ناشدنیها که برخی تصور میکنند ناشدنی است میتواند شدنی، سهل و آسان شود. البته هر پروژه و هر هدفی بر اساس میزان و نوع آن میتواند سختی هایی داشته باشد اما موضوع مورد اشاره بحثی شدنی و امکان پذیر است .در نگاه کلان ایران در عرصه سیاست خارجی، ما بر احترام به همه کشورها و اتکا به قدرت دیپلماسی تاکید داریم و معتقدیم که باید در مورد امور مختلف به جا و به هنگام برنامه ریزی های مشخص انجام شود.
او در مورد برخی طرحها که از سوی برخی از نمایندگان آمریکا در کمیته خارجی سنای این کشور در راستای افزایش تحریمها علیه ایران مطرح شده است، اظهار کرد: بیش از ده طرح در کمیسیون و کمیته خارجی سنای آمریکا در طول یک سال گذشته در این ارتباط مطرح شده است ،طرح هایی ابتر و ناقص بودند که به نتیجه نرسیده اند و برای ما نه قابل اعتنا و نه قابل اجرا هستند. آنچه که برای ما ملاک است سیاست ها و اقدامات خود دولت آمریکا است . اگر این لوایح در کمیسیون های مربوطه به تصویب برسد مجلسین آمریکا آن را تائید کنند و در نهایت رییسجمهور آمریکا آن را امضا کند قابلیت اجرایی پیدا میکند و ما به آن به عنوان سیاست آمریکا توجه میکنیم و در آن موقع است که ما واکنش مناسبی را انجام خواهیم داد.
در سیاست موشکی ایران هیچ تغییری ایجاد نمیشود
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما برای هر گونه اقدام آمادگی لازم را داریم و نگران هیچ نوع حرکتی از سوی دیگران نیستیم. سیاست ایران در ارتباط با برنامه موشکی اش شفاف و روشن است و با هیچ قطعنامه ای منافات ندارد. سیاست ما در این ارتباط مستمر است. بحث موشکی ایران دفاعی و بازدارنده است و در این سیاست هیچ تغییری ایجاد نمی شود بلکه پابرجا و مستمر خواهد بود.
او با اشاره به حضور باشکوه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت: مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات اخیر به مانند داخل کشور با رشد چشمگیری مواجه بود . با آنکه انتخابات در روز غیرتعطیل برگزار شد، اما تعداد زیادی از ایرانیان در صف های طویل شرکت در انتخابات حضور پیدا کردند و رای دادند. در این انتخابات با افرادی مواجه بودیم که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در انتخابات شرکت می کردند. یک بررسی دقیق نشان میدهد سیاست دولت ، وزارت خارجه و تلاش هایی که در سالیان اخیر صورت گرفته باعث شده که جامعه ایرانی خارج از کشور ارتباط بیشتری با ایران داشته باشند و ما بین جامعه ایرانی خارج از کشور همبستگی بیشتری را نسبت به قبل مشاهده میکنیم.
در سیاست خارجی یک عامل را نمیتوان فدای دیگری کرد
قاسمی در ارتباط با اولویتهای دولت دوازدهم در ارتباط با موضوع دیپلماسی و سیاست خارجی اظهار کرد: در چهار سال گذشته موضوع روابط با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه مورد توجه دستگاه دیپلماسی بوده و هرگز این موضوع فراموش نشده است. ما سیاست خارجی یک بعدی نخواهیم داشت و اصلا نمیتوانیم چنین سیاست خارجی داشته باشیم. گسترش مناسبات با کشورهای منطقه و همسایگان در دستور کار است. در حال برنامهریزی در این ارتباط هستیم و امیدواریم بتوانیم با شتاب بیشتری راهمان را در این زمینه ادامه دهیم.
او تصریح کرد: در گذشته تنها توجه وزارت خارجه به موضوع برجام نبوده است، بلکه ابعاد دیگر سیاست خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته و در دولت آینده نیز همه ابعاد این موضوع مورد توجه است. در سیاست خارجی باید دقت کرد که یک عامل را نمیتوان فدای عامل دیگری کرد و هر چیزی در جای خودش باید مورد توجه قرار بگیرد. در دولت دوازدهم باید برنامههایی که آغاز شده است را ادامه داده و تکمیل کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی از سیاستها و برنامهها را آغاز کردهایم که در حال حاضر ناتمام هستند، گفت: باید با درایت و هوشمندی آنها را به پایان ببریم. همانطور که گفتم اولویت بیشتری به همسایگان و کشورهای منطقه خواهیم داشت. دوستان ما در کمیتههای مختلف در حال تدوین راهبردهای منطقهای خود هستند و در نهایت بعد از اینکه این برنامهها تکمیل شد در معرض دید دولت قرار میگیرد و بعد از تصویب میتوانیم این راهبردها را اجرایی کنیم.
قاسمی در ارتباط با اظهارات یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ایجاد تغییرات در ساختار دستگاه دیپلماسی کشور بیان کرد: از آنچه به نقل از یک نماینده محترم مجلس در ارتباط با ایجاد تغییرات در ساختار وزارت خارجه مطرح شده آگاهی ندارم. سخنانی که به نقل از ایشان مطرح شده از جمله بحث ایجاد دو میز اقتصادی در وزارت خارجه برای ما عجیب بود، چرا که اقدامات جامعتر و کلانتری در وزارت خارجه در ارتباط با موضوع اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است. یکی از دوستان با این نماینده محترم صحبت کرد و ایشان تکذیب کردند که چنین جملاتی را مطرح کردند. با تغییر و تحولات در ساختار وزارت خارجه مشکلی نداریم. به طور عمومی این تغییرات داخلی است و اگر در مواردی نیاز باشد که اجازه سازمان امور استخدامی کشور را بگیریم این کار را انجام میدهیم.
او با اشاره به اینکه آنچه به نقل از این نماینده مطرح شده صحیح نیست، تصریح کرد: بر اساس اولویتهای وزارت خارجه ممکن است در مقطعی در برخی از قسمتها کاهش نیرو یا افزایش نیرو داشته باشیم. برخی از سفارتخانهها تقویت شوند و تعداد اعضای آنها بیشتر شود. اینها یک بحث دائمی است که از گذشته در وزارت خارجه مطرح بوده است. همواره دغدغه آقای ظریف است که کارآیی وزارت خارجه افزایش پیدا کند و ما بر این موضوع تاکید داشته و داریم که اقدامات مناسب در این زمینه انجام شود.











