شفقنا- جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، جزئیات جدیدی درباره مذاکرات جاری برای تثبیت آتشبس فاش کرد و تأکید نمود که توافق حاصلشده «آخرین فرصت» است.
به گزارش شفقنا، آرتی نوشت: عون در گفتوگویی غیررسمی با خبرنگاران گفت: مذاکرات دیروز بسیار دشوار بود و پس از آنکه سیمون کرم، سفیر و رئیس هیئت مذاکرهکننده لبنان، آن را متوقف کرده بود، با مداخله مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، از سر گرفته شد.
عون افزود: «از ساعت دو بامداد با طرفهای بینالمللی و داخلی در تماس بودهام تا آتشبس تثبیت شود. همگان منتظر پاسخ همه طرفهای ذیربط و همچنین تضمینهای لازم برای پایبندی به توافق هستند.»
عون ادامه داد که اجرای آتشبس ممکن است ظرف ۲۴ ساعت از دریافت تأیید نهایی همه طرفها آغاز شود.
رئیسجمهور لبنان تأکید کرد که توافق حاصلشده امروز اساساً با توافق ۲۷ نوامبر ۲۰۲۴ متفاوت است، زیرا این توافق پایدار خواهد بود. او همچنین به نقش دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، و تیم او در تضمین اجرای آن ابراز اطمینان کرد.
عون از پیشنهاد لبنان برای گنجاندن مناطق زوطر غربی و شرقی و قلعه الشقيف در منطقه آزمایشی به عنوان مرحله اول خبر داد تا پیش از گسترش به سایر مناطق، جدیت پایبندی به آتشبس آزمایش شود.
رئیسجمهور لبنان سخنان خود را با این جمله به پایان رساند که توافق کنونی آخرین فرصت برای دستیابی به راهحل است و هشدار داد که «در صورت عدم پایبندی به آن، هر تیمی مسئولیت خود را بپذیرد.»
گفتنی است وزارت خارجه آمریکا امروز(پنج شنبه) اعلام کرد اسرائیل و لبنان با میانجیگری واشنگتن بر سر آتشبس مشروط توافق کردهاند.
براساس این گزارش، در پی مذاکرات با میانجیگری آمریکا، اسرائیل و لبنان بر سر برقراری یک «آتشبس جامع» به توافق رسیدند؛ توافقی که اجرای آن به توقف کامل حملات حزبالله و عقبنشینی تمامی نیروهای این گروه از جنوب رودخانه لیتانی مشروط شده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیهای اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات انجامشده با میانجیگری واشنگتن، اسرائیل و لبنان درباره یک آتشبس مشروط به توافق دست یافتهاند.
در این بیانیه آمده است: اجرای آتشبس منوط به توقف کامل حملات حزبالله و خروج تمامی نیروهای آن از جنوب رودخانه لیتانی است.
بر اساس این توافق، طرفین همچنین با هدایت آمریکا بر ایجاد سریع «مناطق آزمایشی» (مناطقی که در آنها ارتش لبنان بهعنوان تنها نیروی مسئول، کنترل امنیتی را بر عهده خواهد گرفت) موافقت کردهاند.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شد که این اقدامات میتواند زمینهساز دستیابی به توافقی گستردهتر در زمینه صلح و امنیت باشد و روابط میان اسرائیل و لبنان باید تنها از طریق دولتهای حاکم و قانونی دو کشور تعیین شود.
همچنین اعلام شد که دو طرف برای دستیابی به توافقی جامع، از هفته 22 ژوئن مذاکرات سیاسی و امنیتی را از سر خواهند گرفت و آمریکا نیز به تسهیل ارتباطات میان طرفین در دوره انتقالی ادامه خواهد داد.
حزبالله لبنان تاکنون واکنشی رسمی به این توافق نشان نداده است.
متن خبر در آرتی











