شفقنا – دونالد ترامپ یک فرمان اجرایی امضا کرده است که اخراج هزاران نفر از پردرآمدترین کارکنان دولت ایالات متحده آمریکا را آسانتر میکند؛ اقدامی که بخشی از تلاش گستردهتر دولت او برای بازسازی و دگرگون کردن نیروی کار فدرال به شمار میرود.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این فرمان که روز چهارشنبه توسط کاخ سفید و دفتر مدیریت نیروی انسانی (OPM) منتشر شد، حمایتهای شغلی را از گروهی عمدتاً ارشد از کارکنان فدرال — حدود ۸ هزار کارمند — که سالانه تا نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار درآمد دارند و «دارای تأثیر بر سیاستگذاری دولت» تلقی میشوند، سلب میکند.
اسکات کوپور، مدیر دفتر مدیریت نیروی انسانی که بر سیاستهای منابع انسانی دولت نظارت دارد، در تماسی که برای تشریح مقدماتی این اقدام برگزار شده بود، گفت دولت نیاز دارد افرادی را به کار گیرد که مایل و قادر به اجرای دستورات باشند تا اولویتهای سیاستی دولت محقق شود.
او گفت: شما میتوانید هر دیدگاه سیاسیای داشته باشید، اما اگر اجازه دهید آن دیدگاهها در عمل در تمایل شما برای اجرای دستورات قانونی و رهنمودهای سیاستی دولت اخلال ایجاد کنند، در این صورت این سازوکار امکان آن را فراهم میکند که افراد در آن نهادها عملاً بهراحتی و بنا به صلاحدید مدیریت از کار برکنار شوند.
از اکتبر ۲۰۲۴ تاکنون، حدود ۳۴۸ هزار کارمند، یعنی بیش از ۱۱ درصد کل نیروی کار دولت فدرال، این دولت را ترک کردهاند.
این فرمان جدید نشان میدهد که ترامپ همچنان به تلاشهای خود برای تنبیه و اخراج کارمندان حرفهای و باسابقه دولت ادامه میدهد؛ افرادی که به باور او اهداف سیاسیاش را تضعیف میکنند. این اقدام یک سال پس از آن صورت میگیرد که میلیاردر مشهور، ایلان ماسک، سمت خود را در نظارت بر برنامه کاهش هزینههای دولت و کوچکسازی فهرست حقوقبگیران ترک کرد.
ترامپ معتقد است که در دوره نخست ریاستجمهوریاش، برنامهها و دستورکار او توسط کارمندان حرفهای دولت فدرال که با سیاستهایش مخالفت میکردند، با مانع روبهرو شده بود.
در دوره اول ریاستجمهوری ترامپ، دولت او تلاش کرد کارکنان فدرال را تحت عنوان «Schedule F» در رده استخدامی «دلخواه» طبقهبندی کند؛ به این معنا که امکان اخراج آنان آسانتر باشد. اما پیش از آنکه این مقررات بهطور کامل اجرایی شود، دولت جو بایدن آن را لغو کرد.
رهبران اتحادیههای کارگری استدلال کردهاند که این طبقهبندی مجدد، بازگشتی به «نظام غنیمتمحور» قرن نوزدهم است؛ نظامی که در آن مشاغل بر اساس وفاداری سیاسی اعطا میشدند، نه بر پایه شایستگی و صلاحیت.
تعداد کارکنانی که تحت تأثیر این فرمان قرار میگیرند، بسیار کمتر از برآورد سقف ۵۰ هزار نفری است که ممکن بود مشمول مقررات جدید شوند. مقامهای ارشد دولت در همان تماس گفتند که ترامپ میتواند دامنه این گروه را گسترش دهد، اما در حال حاضر برنامه فوری برای این کار ندارد.
اسکای پریمن، رئیس و مدیرعامل سازمان دموکراسی فوروارد، در بیانیهای درباره این فرمان اجرایی گفت: تلاشهای دولت ترامپ–ونس برای برچیدن حمایتهای خدمات کشوری، پاکسازی کارکنان باتجربه بخش عمومی را آسانتر خواهد کرد. هنگامی که کارشناسان دولتی بدون وجود دلیل موجه قابل اخراج باشند، تنها کارکنان فدرال آسیب نمیبینند؛ بلکه مردمی در سراسر کشور که هر روز به این خدمات حیاتی وابستهاند نیز متضرر خواهند شد.
سازمان دموکراسی فوروارد در یک دادخواست که در ماه ژانویه ثبت شده، نمایندگی چندین اتحادیه کارکنان فدرال و متحدان آنها را بر عهده دارد. هدف این شکایت جلوگیری از سلب حمایتهای خدمات کشوری از هزاران کارمند دیگر است. قضات فدرال رسیدگی به این پرونده را تا زمان نهایی شدن تغییرات از سوی دولت ترامپ متوقف کردهاند.
اورت کلی، رئیس فدراسیون آمریکایی کارکنان دولت، نیز در بیانیهای درباره این فرمان اجرایی گفت: این یک تلاش آشکار برای فاسد کردن دولت فدرال از طریق حذف حقوق دادرسی عادلانه کارکنان است تا بتوان آنها را به دلایل سیاسی اخراج کرد.
«هزاران کارمندی که تحت نظام حرفهای و غیرحزبی خدمات کشوری استخدام شدهاند، به یک نظام استخدامی جدید منتقل خواهند شد که در آن منصوبان سیاسی یا سایر ناظران میتوانند آنها را بهصورت ‘ارادهای’ اخراج کنند؛ آن هم تقریباً بدون هیچیک از تضمینهای رویهای یا حقوق تجدیدنظرخواهی که سالها از سلامت و یکپارچگی عملکرد دولت محافظت کردهاند.»
این خبر را اینجا ببینید.











