شفقنا – جنگ دونالد ترامپ علیه ایران و اختلال در حمل و نقل نفت از طریق تنگه هرمز، موجودی نفت ایالات متحده آمریکا را به پایینترین سطح خود از سال ۲۰۰۴ رسانده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، صنعت نفت هشدار داده است که با رسیدن ذخایر به آستانه «بحرانی»، قیمتها ممکن است بهزودی جهش کنند
جنگ ترامپ با ایران باعث شده است ذخایر نفتی آمریکا به پایینترین سطح خود در دو دهه اخیر برسد؛ زیرا دولت او برای مهار افزایش شدید قیمتها در حال برداشت از ذخایر است و همزمان صادرکنندگان نیز از کاهش عرضه خاورمیانه بهرهبرداری میکنند.
دادههای دولت آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد نشان میدهد مجموع ذخایر نفت خام و فرآوردههای نفتی مانند بنزین، هفته گذشته با کاهش ۱۰.۶ میلیون بشکهای به ۱.۵۷ میلیارد بشکه رسیده است؛ پایینترین سطح از سال ۲۰۰۴ تاکنون.
این کاهش شدید باعث شد تحلیلگران صنعت نفت هشدارهای تازهای مطرح کنند مبنی بر اینکه قیمت نفت ظرف چند هفته آینده بار دیگر آماده جهش قابل توجه است. قیمت نفت آمریکا در معاملات بعدازظهر چهارشنبه با ۲.۶ درصد افزایش به ۹۶.۱۷ دلار در هر بشکه رسید.
باب مکنالی، رئیس شرکت رپیدان انرژی گروپ و مشاور پیشین کاخ سفید، هشدار داد که اگر تردد نفتکشها در تنگه هرمز ــ آبراه حیاتی انتقال انرژی در خلیج فارس که در نتیجه جنگ بسته شده است ــ از سر گرفته نشود، قیمت نفت ممکن است تابستان امسال به ۲۰۰ دلار در هر بشکه برسد.
مکنالی گفت: در این شرایط، خطر سرایت بحران به سایر بخشها، اقتصاد و نظام مالی افزایش مییابد… و این موضوع میتواند آسیبپذیریهای موجود در اقتصاد و نظام مالی گستردهتر را منفجر کند.
کاهش ذخایر نفتی آمریکا از زمان آغاز جنگ، عملاً انباشت ذخایری را که در نتیجه انقلاب شیل شکل گرفته بود از بین برده است؛ انقلابی که آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان و یک صادرکننده عمده تبدیل کرد.
افت ذخایر در هفته گذشته عمدتاً ناشی از کاهش ۱۶ میلیون بشکهای ذخایر نفت خام تجاری و دولتی و همچنین افزایش صادرات به آسیا و اروپا بود؛ مناطقی که معاملهگران در آنها برای جایگزینی عرضه از دسترفته خاورمیانه با سرعت اقدام کردهاند.
بر اساس دادههای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت خام آمریکا هفته گذشته از ۴.۴ میلیون بشکه در روز به ۵.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافت؛ رقمی که از تولید بسیاری از کشورهای عضو اوپک نیز بیشتر است. این روند ادامه الگویی از افزایش شدید صادرات از زمان آغاز جنگ محسوب میشود.
این جهش صادراتی، وضعیت وخیم عرضه جهانی نفت را برجسته میکند؛ وضعیتی که ناشی از انسداد تقریباً کامل تنگه هرمز است؛ آبراهی میان ایران و عمان که پیش از جنگ حدود یکپنجم از عرضه روزانه تقریباً ۱۰۰ میلیون بشکهای نفت جهان از آن عبور میکرد.
ادوارد هیدن-بریفت، تحلیلگر مؤسسه دی آفیشیالز از زیرمجموعه اُنیکس کپیتال گروپ، گفت: آمریکا اکنون نقش وامدهنده نهایی بازار جهانی نفت را ایفا میکند؛ بهعنوان یک عامل تثبیتکننده عمل میکند و با فراهم کردن حاشیه اطمینان، بخشی از کاهش عرضه خاورمیانه را جبران میکند.
اما او هشدار داد که توانایی آمریکا برای جذب این شوک جهانی نفتی نامحدود نیست و به افزایش برداشتها از ذخیره راهبردی نفت این کشور اشاره کرد؛ ذخیرهای که دولت جو بایدن نیز برای کاهش قیمتها از آن استفاده کرده بود.
هیدن-بریفت گفت: هرچه این حاشیه اطمینان کوچکتر شود، بهجای آنکه مایه اطمینان باشد، خود به عاملی تنشزا تبدیل خواهد شد.
آمریکا تاکنون حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخیره راهبردی نفت آزاد کرده و همچنین مجوز برداشت مجموعاً ۱۷۲ میلیون بشکه را برای مهار افزایش سریع قیمت نفت خام و بنزین صادر کرده است.
قیمت نفت در هفتههای اخیر اندکی کاهش یافته بود، زیرا ترامپ مدعی شده بود به توافق صلح با ایران نزدیک شده است. اما تشدید تنشها در روزهای اخیر این امیدها را کمرنگ کرده و تحلیلگران هشدار دادهاند که ادامه بستهماندن تنگه هرمز مجدداً قیمتها را افزایش خواهد داد؛ بهویژه در شرایطی که ذخایر نفتی آمریکا و جهان بیش از پیش کاهش یافته است.
افزایش دوباره قیمت نفت خام، به افزایش قیمت سوخت در اوج فصل سفرهای جادهای در آمریکا منجر خواهد شد و فشار سیاسی بیشتری را پیش از انتخابات میاندورهای ماه نوامبر بر ترامپ وارد میکند.
بر اساس یک نظرسنجی اخیر فایننشال تایمز، رأیدهندگان آمریکایی نسبت به نحوه مدیریت اقتصاد و تورم توسط رئیسجمهور دیدگاه منفیتری پیدا کردهاند.
طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین قیمت بنزین در آمریکا هفته گذشته به ۴.۴۴ دلار برای هر گالن رسید؛ رقمی که در هفتههای اخیر اندکی کاهش یافته، اما همچنان حدود ۵۰ درصد بالاتر از سطح پیش از آغاز جنگ است.
ترامپ پیشبینی کرده است که با پایان جنگ، قیمتها بهشدت کاهش خواهند یافت.
اسکات بسنت، وزیر خزانهداری آمریکا، روز چهارشنبه افزایش تورم ناشی از جنگ را «یک نوسان کوتاهمدت» توصیف کرد.
تحلیلگران میگویند معاملهگران جهانی که برای تأمین نفت با یکدیگر رقابت میکنند، همچنان برای جبران کمبودهای ناشی از جنگ به خرید نفت آمریکا ادامه خواهند داد؛ موضوعی که فشار بیشتری بر ذخایر این کشور وارد میکند.
مت اسمیت، تحلیلگر شرکت کپلر، گفت: آمریکا تأمینکننده نهایی بازار است و به لطف ظرفیت عظیم پالایشی و تولید داخلی خود، تقریباً نسبت به هر کشور دیگری در جهان موقعیت بهتری دارد.
«اما نتیجه این وضعیت آن است که ذخایر آمریکا در حال کاهش تا سطوحی بحرانی هستند… این بدان معناست که قیمتها در آمریکا باید آنقدر افزایش یابند که سرعت صادرات و کاهش ذخایر را کند کنند. زمانی که صادرات آمریکا کاهش یابد، عملاً موسیقی متوقف میشود؛ زیرا خریداران گزینههای جایگزین بسیار اندکی برای تأمین نفت خواهند داشت.»
این خبر را اینجا ببینید.











