شفقنا- وزارت امور خارجه آمریکا از توافق دولت لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر اجرای آتشبس خبر داده و تأکید کرد که این ممسئله مشروط به خروج همه نیروهای حزبالله از منطقه واقع در جنوب رودخانه لیتانی است.
به گزارش شفقنا، شبکه خبری «الشرق» عربستان سعودی بامداد امروز (پنجشنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه مشترکی با رژیم صهیونیستی و لبنان اعلام کرد که دو طرف در پایان دور چهارم مذاکرات مستقیم نمایندگان خود تحت نظارت این کشور که در سطح بالایی انجام شد و دو روز به طول انجامید، بر سر اجرای آتشبس به توافق رسیدند.
بر اساس آنچه در این بیانیه آمده، اجرای آتشبس منوط به «توقف کامل حملات حزبالله و خروج همه عناصر آن از منطقه جنوب رودخانه لیتانی» بوده و در همین حال، تلآویو و بیروت بر سر تسریع در «ایجاد مناطق آزمایشی که در آنها نیروهای مسلح لبنان کنترل انحصاری بر منطقه به دور از همه گروههای مسلح غیر وابسته به دولت را برعهده بگیرند» نیز توافق کردند
در حالی که در بیانیه عنوان شده که «این اقدامات میتواند راه را برای پیشرفت به سوی یک توافق جامع صلح و امنیت هموار سازد»، سه طرف همچنین تأکید کردند که آینده روابط میان رژیم صهیونیستی و لبنان باید به طور انحصاری توسط «دولتهای مستقل دو کشور» تعیین شود و با هرگونه تلاشی از سوی هر کشور یا گروه غیردولتی برای «گروگان گرفتن آینده لبنان یا تحمیل قیمومیت بر آن» نیز مخالف هستند.
رژیم صهیونیستی و دولت لبنان در ادامه بیانیه مشترک خود با آمریکا تأیید کردند که هیچگونه نیت خصمانهای نسبت به یکدیگر ندارند و متعهد به ادامه مذاکرات مستقیم برای اعتمادسازی، رسیدگی به همه مسائل حل نشده و تلاش برای دستیابی به یک توافق جامع دوجانبه هستند.
این بیانیه سه جانبه همچنین حاکی از آن است که هیئتهای دو طرف یک چارچوب امنیتی مبتنی بر مذاکرات جمعه گذشته در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را با هدف «تضمین حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی لبنان و اسرائیل به صورت پایدار» مورد بحث و بررسی قرار دادند که شامل «برچیدن گروههای مسلح غیر وابسته به دولت و جلوگیری از بازسازی یا تجدید حیات آنها در آینده» میشود.
طرفهای صادرکننده این بیانیه همچنین به محکومیت آن چیزی پرداختند که بنا بر ادعای آنها، این چنین عنوان شده است: حملات ایران به کشورهای منطقه و فعالیتهای مداوم آن که چه از طریق پشتیبانی از گروههای نیابتی و چه با سایر اقدامات خصمانه، ثبات خاورمیانه را تضعیف میکند.
آمریکا در این بیانیه ضمن تأکید دوباره بر پشتیبانی مداوم خود از «دولتهای لبنان و اسرائیل در اعمال حاکمیت خود»، خاطر نشان ساخت که هرگونه توافقی برای توقف اقدامات خصمانه باید به طور مستقیم میان دو طرف و تحت نظارت این کشور و نه از طریق هیرگونه فرآیند جداگانهای به دست آید.
آمریکا ضمن تأکید بر تصمیم خود برای ادامه حمایت از نیروهای مسلح لبنان با هدف افزایش توانایی و توانمندسازی آنها در گسترش مؤثر حاکمیت دولت بر تمام خاک این کشور، اظهار نظر روز سهشنبه «مارکو روبیو»، وزیر امور خارجه دولت «دونالد ترامپ» را یادآوری کرد که در آن مدعی شده بود: حزبالله نه تنها دشمن اسرائیل و ایالات متحده، بلکه دشمن لبنان نیز هست.
لبنان نیز به نوبه خود به «لزوم احترام متقابل به مرزهای شناختهشده بینالمللی و نیاز فوری به اجرای کامل توافق ترک مخاصمه همراه با تأکید بر مبانی تمامیت ارضی و حاکمیت کامل کشور» اشاره نموده و متعهد شد که با حمایت آمریکا، تواناییهای نیروهای مسلح خود را تقویت کند تا آنها بتوانند به طور کنترل مؤثری بر تمام خاک کشور اعمال کنند.
در سوی مقابل، رژیم صهیونیستی نیز ضمن تأکید بر اینکه «امنیت و تمامیت ارضی آن تنها از طریق خلع سلاح حزبالله و برچیدن زیرساختهای آن در سراسر لبنان قابل دستیابی است»، به اهمیت مذاکرات مستقیم تحت نظارت آمریکا برای «رسیدگی به تمامی مسائل حل نشده و برقراری صلح و امنیت پایدار» اشاره کرد.
در حالی که دولت لبنان و رژیم صهیونیستی توافق کردند که سه هفته دیگر مسیرهای سیاسی و امنیتی را با هدف دستیابی به یک توافق جامع از سر بگیرند، آمریکا نیز موافقت کرد که در طول دوره گذار، به تسهیل ارتباط میان دو طرف ادامه دهد.
خبر اصلی را در الشرق ببینید











