شفقنا- شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر اسبق قطر در مطالبی بدون توجه به استفاده آمریکا از پایگاههای خود در کشورهای عربی برای هدف قرار دادن ایران، خواستار اتخاذ موضع یکپارچه کشورهای حاشیه خلیج فارس در برابر آنچه «حملات غیرموجه ایران علیه این کشورها» خواند، شد.
به گزارش شفقنا، الخلیج آنلاین نوشت: بن جاسم با اشاره به این موضوع، در سایت ایکس نوشت: در این پرونده نباید هیچ گونه امتیازی که به حاکمیت کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا حقوق ثابت آنها لطمه می زند، داده شود.
این مقام سابق قطری در ادامه مدعی شد: «این وضعیت، موضع یکپارچه کشورهای خلیج فارس را ایجاب می کند که حامل یک پیام آشکار باشد مبنی بر اینکه نظیر چنین اقداماتی هرگز به تضعیف کشورهای خلیج فارس و واداشتن آنها به دست کشیدن از حقوق و حاکمیت خود نخواهد انجامید.»
وی با تاکید بر اینکه کشورهای خلیج فارس و درراس آنها قطر همواره روی برقراری روابط مثبت با ایران اصرار داشته و دارند، در خصوص تنگه هرمز نیز بر لزوم عدم سهل انگاری در قبال تداوم بسته ماندن آن تاکید کرد و افزود: مهم است این گذرگاه مهم بین المللی باز باقی بماند زیرا دارای اهمیت استراتژیکی برای تجارت جهانی و امنیت انرژی است.
حمد بن جاسم در پایان نیز بر لزوم این موضوع تاکید کرد که باید کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمامی پیامدهای احتمالی هرگونه سهل انگاری در دقاع از منافع خود را درک کنند و در این باره به پایبندی به حقوق حاکمیتی و عدم سهل انگاری در قبال آن تحت هیچ شرایطی دعوت کرد.
اظهارات این مقام اسبق قطری پس از آن صورت گرفت که ایران در پاسخ به حملات آمریکا از پایگاههای خود در کویت و بحرین که به یک کشتی ایرانی حمله کرد، صبح امروز(پنج شنبه) آن پایگاهها را بمباران کرد.
متن خبر در الخلیج آنلاین











