شفقنا- معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از برگزاری نمایشگاه «بانوی ایرانی» خبر داد و آن را گامی در راستای نقشآفرینی مؤثر طلاب خواهر در عرصه سیاستگذاری و حکمرانی زنان تا افق ۱۴۱۴ دانست.
به گزارش شفقنا، خانم سارا طالبی با اشاره به یکی از مأموریتهای مهم این مرکز یعنی پرداختن به موضوع زن و خانواده، اظهار داشت: تلاش ما بر این است که طلاب خواهر بتوانند در سیاستگذاریهای کلان نقشآفرینی مؤثر داشته باشند. در این زمینه سندی با افق ۱۴۱۴ تدوین شده است.
وی در خصوص نمایشگاه «بانوی ایرانی» گفت: نام این نمایشگاه را متناسب با اتفاقات بزرگ انقلاب اسلامی در موضوع زن و خانواده انتخاب کردهایم. امروز در فضای جنگ و بعثت ملت ایران، نقشآفرینی زن ایرانی را به وضوح مشاهده میکنیم؛ به گونهای که حدود هفتاد درصد از تجمعات شبانه با حضور بانوان شکل گرفته است.
وی افزود: در این نمایشگاه هم به مبانی نظری پرداخته شده و هم بحث الگوی ایرانی زن به صورت انضمامی مطرح شده است. سالن نخست نمایشگاه با عنوان «الگوی انسان» به معرفی هفت زن قرآنی پرداخته که با طراحی هنری کمیکاستریپ و پادکستهای صوتی روایت شدهاند. برای هر کدام از این بانوان کتابچهای تهیه شده که مبانی معرفت قرآنی الگوی انسان مومن را تبیین میکند.
معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: پس از آن وارد بحث الگوی سوم میشویم؛ الگویی که به فرموده رهبر شهید، زن مسلمان ایرانی میتواند معلم ثانی بشریت باشد. این هویت با بانوان بزرگی همچون حضرت هاجر، حضرت مریم، حضرت خدیجه، حضرت زهرا و حضرت زینب (س) همگرایی دارد.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه، حدود صد زن برتر ایرانی از لایههای مختلف علمی، پزشکی، ورزشی، هنری و جبهه مقاومت انتخاب شدهاند و به دلیل محدودیت فضا، بیست نفر از آنان روایت شدهاند. همچنین روایتهای معارض با الگوی سوم -چه با مبانی غربی که زن را قربانی جنسیت و در زندان خانواده معرفی میکنند و چه با نگاه شرقی که خروج زن از خانه را مایه فساد میداند- دستهبندی و نقد شده است.
خانم طالبی در بخش دیگری از سخنان خود به اندیشههای رهبر شهید انقلاب در موضوع کرامت زن، خانواده، تهاجم فرهنگی و ظرفیت زنان در حل مسائل کلان نظام اشاره کرد و گفت: امروز جامعه ایران در مسائلی مانند اقتصاد، فرهنگ، آموزش و پرورش و جبهه مقاومت نیازمند بهرهمندی از ظرفیت زنان بر اساس الگوی سوم است.
وی با یادآوری حضور تاریخی زنان در وقایعی همچون مسجد گوهرشاد مشهد، افزود: این حضور صرفاً احساسی نیست، بلکه آمیخته با شعور و آگاهی زنانه است و میتواند به حضور اثرگذار در میدان تبدیل شود. بخشی از غیرت زینبی بانوان، در شبهای سخت جنگ، قوت قلب مسئولان نظام در برابر فشارها و جنگ روانی دشمن بوده است.
خانم طالبی در پاسخ به شفقنا درباره جزئیات نمایشگاه گفت: یک تیم پژوهشی یک ماهه برای تولید محتوای فاخر تلاش کردند و سپس آن را به قالب هنری تبدیل کردند. این نمایشگاه به مدت یک ماه در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برای بازدید عموم به ویژه مدارس و مراکز فرهنگی دایر است. همچنین محتوای آن برای برپایی در سایر استانها و مکانهایی مانند مواکب، دانشگاهها، مجلس شورای اسلامی و نهاد نماز جمعه قابل ارائه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که پیامهای سنگین و اندیشهگرای خود را در قالب محصولات فرآوری شده و با استفاده از ابزارهای نوین رسانهای به نسل جوان ارائه دهیم و از قالب سنتی مونولوگ به فضای روایت و گفتوگو وارد شویم.

























