شفقنا – دونالد ترامپ روز چهارشنبه در مصاحبهای اعلام کرد که از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به بیروت «کُفری» است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ترامپ درباره تماس تلفنی که با نتانیاهو در مورد این موضوع داشت، گفت: نمیگویم عصبانی. من کمی از درگیری مداوم او با لبنان کُفری بودم، میدانید، در مقطعی گفتم: «بیبی، ما باید این را متوقف کنیم».
ترامپ در مصاحبه با روزنامه نیویورک پست ادعا کرد که «رابطه بسیار خوبی» با نتانیاهو دارند و «با هم خیلی خوب کار کردهاند».
وی افزود اگر جنگ با ایران را آغاز نکرده بود، «اسرائیلی وجود نداشت».
«…من این را شروع کردم چون نمیتوانیم اجازه دهیم آنها سلاح هستهای داشته باشند. حالا، این مربوط به اسرائیل است، چون احتمالاً آنها اولین کسی بودند که مورد اصابت قرار میگرفتند. دیگر اسرائیلی وجود نداشت.»
این ادعا در حالی مطرح میشود که تهران بارها اعلام کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است و قصدی برای ساخت بمب اتم ندارد.
آمریکا و ایران طی روزهای اخیر و در بحبوحه تبادل پیامها برای خاتمهدادن به جنگ سهماهه، تنشهای نظامی فزایندهای داشتهاند که احتمال فروپاشی آتشبس و ازسرگیری درگیریها را افزایش داده است. از سوی دیگر حملات گسترده اسرائیل علیه لبنان که طی روزها و ساعات اخیر شدت گرفته است، باعث شده که احتمال فروکشکردن خصومتها در منطقه بیش از پیش کاهش یابد.
ایران روز دوشنبه تاکید کرد که تجاوز به بیروت از سوی رژیم صهیونیستی، نقض آتشبس تلقی خواهد شد و با پاسخ تهران مواجه میشود.
در پی هشدارهای تهران، گفتوگویی تلفنی بین ترامپ و نتانیاهو انجام شد؛ گفتوگویی که پایگاه خبری آکسیوس آن را پُرتنش توصیف کرده است.
ترامپ پس از این گفتوگو در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال، آن را سازنده توصیف و اعلام کرد نیروهای رژیم صهیونیستی عازم بیروت نمیشوند. رسانههای اسرائیلی نیز گزارش دادند که حمله به پایتخت لبنان به حالت تعلیق درآمده است.











