شفقنا- «ایتمار بنگویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل، ویدیویی منتشر کرده که در آن وعده میدهد برای توقف آنچه او «آلودگی صوتی مساجد» مینامد، اقدام کند. این موضعگیری همزمان با احیای طرحی قانونی در کنست اسرائیل برای محدود کردن پخش اذان در مناطق فلسطینی صورت گرفته است.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: بر اساس این طرح که از سوی حزب «قدرت یهود» به رهبری بنگویر تهیه شده، استفاده از بلندگو در مساجد با محدودیتهای سختگیرانه مواجه خواهد شد. این طرح پس از تصویب در کمیته مربوطه در تاریخ ۳۱ مه، وارد مرحله بررسی پارلمانی شده است.
در متن این پیشنویس قانونی آمده است که نصب و استفاده از سیستمهای صوتی در مساجد بدون دریافت مجوز رسمی ممنوع خواهد بود و برای متخلفان جریمههای سنگین مالی در نظر گرفته شده است که ممکن است به دهها هزار شکل برسد.
در ویدیوی منتشرشده، بنگویر در حالی دیده میشود که ابتدا در حال استراحت یا خواب نمایش داده شده و سپس ناگهان بیدار میشود و اعلام میکند که قصد دارد صدای اذان را کاهش دهد. او در این ویدیو اذان را «آزاردهنده» توصیف کرده و میگوید: «من صدای مزاحم مساجد را متوقف خواهم کرد.»
این طرح همچنین تصریح میکند که استفاده از بلندگو در مساجد تنها با دریافت مجوز قبلی امکانپذیر خواهد بود. این مجوزها نیز بر اساس معیارهایی مانند سطح مجاز صدا و فاصله مسجد از مناطق مسکونی صادر میشوند.
در صورت تصویب نهایی، این قانون میتواند محدودیتهای قابل توجهی برای مساجد ایجاد کند و جریمههایی تا حدود ۵۰ هزار شکل (حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار) برای متخلفان در نظر بگیرد.











