شفقنا- یک ژنرال ارشد سابق ارتش اسرائیل هشدار داد که گسترش حضور نظامی این رژیم در لبنان نهتنها امنیت بیشتری ایجاد نمیکند، بلکه اسرائیل را در باتلاقی عمیقتر فرو میبرد و زمینه را برای یک شکست راهبردی بیسابقه فراهم میسازد.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه عربی21 نوشت: «یسرائیل زیف» رئیس پیشین اداره عملیات ارتش اسرائیل و فرمانده سابق لشکر غزه، در مقالهای در روزنامه عبریزبان معاریو نوشت که وضعیت کنونی اسرائیل در لبنان و سایر جبههها به شکلی غیرعادی به ایران وابسته شده است؛ بهگونهای که تهران از طریق آمریکا در حال تعیین شروط پایان جنگ در لبنان و خلیجفارس است و بعید نیست در آینده درباره جنگ غزه نیز چنین نقشی ایفا کند.
وی با ادعای اینکه ایران از نظر نظامی آسیب دیده، اما در عرصه سیاسی دست بالا را به دست آورده است، تأکید کرد: «این یک دستاورد راهبردی بزرگ برای ایران محسوب میشود. در مقابل، اسرائیل اگرچه در میدان نبرد به موفقیتهای تاکتیکی رسیده، اما در عرصه سیاسی یکی پس از دیگری جنگها را واگذار میکند».
زیف هشدار داد که توسعه مناطق تحت اشغال اسرائیل در جنوب لبنان و پیشروی به سمت نبطیه، امنیت بیشتری برای اسرائیل به همراه نخواهد داشت؛ بلکه ارتش را مجبور میکند منابع بیشتری را صرف حفاظت از خطوط تدارکاتی، دفاع از مواضع خود و مدیریت شبکهای پیچیده از پشتیبانی نظامی کند. به گفته او، این وضعیت اهداف بیشتری نیز در اختیار پهپادهای حزبالله قرار میدهد.
این ژنرال اسرائیلی همچنین تلاش برای حمله به بیروت را اقدامی بینتیجه توصیف کرد و گفت چنین حملاتی صرفاً تلاشی ناامیدانه برای بازگشت به معادلات پیشین است. وی افزود پس از شکست هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و جنگی طولانی که هزینههای سنگینی بر اسرائیل تحمیل کرده، بخش زیادی از دستاوردهای نظامی این رژیم از بین رفته است.
به اعتقاد زیف، اسرائیل طی سالهای اخیر از سیاست «آرامش مطلق» به «پیروزی مطلق» و سپس به «فلج کامل» رسیده است. او مدعی شد پس از ناکامی پروژه تغییر حکومت در ایران، که تلآویو واشنگتن را به امکان تحقق آن متقاعد کرده بود، مقامهای آمریکایی دیگر توجه سابق را به اسرائیل ندارند و نتانیاهو را عامل کشیده شدن آمریکا به یک جنگ اشتباه میدانند.
زیف همچنین تأکید کرد که حزبالله همچنان قادر است به نیروهای اسرائیلی آسیب وارد کند و در نهایت توافقهای احتمالی آینده نهتنها به بقای حزبالله در لبنان منجر خواهد شد، بلکه جایگاه این جنبش را نیز تثبیت میکند. او حتی هشدار داد که ممکن است موقعیت حزبالله در آینده از دولت لبنان نیز قدرتمندتر شود.
زیف در ادامه هشدار داد که اگر ایران موفق شود موضوع حماس را نیز در چارچوب توافقهای آتی وارد کند، اسرائیل با شکستی جامع و بیسابقه روبهرو خواهد شد. او در چنین شرایطی کارنامه نتانیاهو را شامل سه شکست بزرگ تاریخی دانست: شکست سیاستهایی که به حوادث هفتم اکتبر منجر شد، سوءمدیریت جنگ و در نهایت شکست راهبردی و سیاسی در پایان آن.
وی همچنین به گزارشها درباره تماس تلفنی «دونالد ترامپ» با «بنیامین نتانیاهو» اشاره کرد و مدعی شد این تماس نشان داد که ترامپ نتانیاهو را در جایگاه فردی میبیند که باید از دستورات واشنگتن تبعیت کند.
زیف در پایان نوشت اسرائیل هرگز تا این اندازه دچار ضعف سیاسی نبوده است و کابینههای آینده ناچار خواهند بود با پیامدهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برجایمانده از دوران نتانیاهو مواجه شوند و مسیر جدیدی را برای خروج از این بحران ترسیم کنند.











