شفقنا – رئیس بخش صنعت و بازارهای نفت آژانس بینالمللی انرژی هشدار داد که اگر کاهش ذخایر با سرعت فعلی ادامه یابد، ذخایر جهانی نفت میتواند پیش از دوره اوج تقاضا در تابستان به سطوح بحرانی برسد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، تقاضا برای سوخت معمولاً در فصل تابستان در نیمکرهٔ شمالی به اوج خود میرسد؛ زمانی که مردم برای تعطیلات بیشتر رانندگی میکنند و با هواپیما سفر میروند.
توریل بوسونی گفت: ما شاهد ادامهٔ کاهش ذخایر نفتی در آستانهٔ تابستان هستیم و این احتمال، یا حتی احتمال زیاد، وجود دارد که درست پیش از اوج تقاضای تابستانی به سطوح بحرانی یا پایینترین سطوح تاریخی ذخایر برسیم.
بوسونی در کنفرانس نفت و گاز خاورمیانهٔ اساندپی گلوبال انرژی در لندن اظهار داشت که در بهترین سناریو، اگر همین امروز توافقی حاصل شود، بازگشایی تنگهٔ هرمز ممکن است بین شش تا هشت ماه زمان ببرد.
او افزود که در چنین شرایطی، آزادسازی اضطراری ذخایر نفتی با هماهنگی آژانس بینالمللی انرژی بار دیگر میتواند مطرح شود، اما در حال حاضر چنین موضوعی در دست بررسی نیست؛ زیرا حدود نیمی از آزادسازی هماهنگشدهٔ اولیه به میزان ۴۰۰ میلیون بشکه که از ماه مارس آغاز شده بود، هنوز وارد بازار نشده است.
«در هر صورت، آزادسازی ذخایر اضطراری تنها یک راهکار موقت و مسکن کوتاهمدت است و قرار نیست این مشکل را حل کند. ابعاد کاهش عرضه آنقدر بزرگ است که تعدیل بازار ناگزیر باید از سمت تقاضا صورت گیرد.»
«تخریب تقاضا» به وضعیتی گفته میشود که در آن قیمتهای بالا مصرفکنندگان را مجبور میکند خرید خود را کاهش دهند تا در نهایت میان عرضه و تقاضا تعادل بیشتری برقرار شود.
بوسونی گفت آژانس بینالمللی انرژی اکنون مشاهده میکند که افزایش قیمتها و تضعیف چشمانداز اقتصادی به کاهش تقاضا برای سوختهای حملونقل منجر شده است.
«بزرگترین عوامل تعدیلکنندهای که در بازارها مشاهده کردهایم از سمت تقاضا بودهاند.»
واردات نفت خام چین در ماه می نسبت به ماه مارس روزانه ۶ میلیون بشکه کمتر بوده است؛ عاملی که به متعادل شدن بازارها کمک کرده و توضیح میدهد چرا با وجود بسته شدن تنگهٔ هرمز، قیمتها نسبتاً ضعیف باقی ماندهاند.
قیمت نفت در روز چهارشنبه و پس از تنشهای نظامی شدید بین آمریکا و ایران در آستانه صد دلاری قرار گرفته است؛ رقمی که بالاتر از سطح حدود ۷۰ دلاری پیش از جنگ است، اما همچنان فاصلهٔ زیادی با اوج قیمت سال ۲۰۲۶ که بیش از ۱۲۶ دلار بود، دارد.
آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد که تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس از پایان ماه فوریه تاکنون حدود ۱۴ میلیون بشکه در روز از عرضهٔ خود را از دست دادهاند.
در همین حال، تولیدکنندگان قارهٔ آمریکا عرضهٔ خود را افزایش دادهاند و ایالات متحده آمریکا، آرژانتین، برزیل و ونزوئلا همگی عملکردی بهتر از پیشبینیها داشتهاند.
آژانس بینالمللی انرژی در تازهترین گزارش ماهانهٔ بازار نفت خود پیشبینی کرده است که رشد عرضه در قارهٔ آمریکا در سال ۲۰۲۶ به ۱٫۵ میلیون بشکه در روز برسد؛ رقمی که نسبت به پیشبینی ابتدای سال ۲۰۲۶، ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با این حال، بوسونی تأکید کرد که این افزایشها تنها «جبران بسیار محدودی» برای حجم نفتی است که از مناطق واقع در شرق کانال سوئز از بازار جهانی حذف شدهاند.
این خبر را اینجا ببینید.











