شفقنا- «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که واشنگتن قصدی برای نقض حاکمیت ارمنستان ندارد و از ایروان نیز نمیخواهد همکاری خود با سایر کشورها را متوقف کند.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: روبیو در جریان جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «ما آنجا نیستیم که حاکمیت ارمنستان را نقض کنیم و از آنها نیز نمیخواهیم با کشورهای دیگر همکاری نکنند».
اظهارات وزیر خارجه آمریکا در شرایطی مطرح میشود که واشنگتن و ایروان در ماههای اخیر همکاریهای خود را در حوزههای راهبردی و اقتصادی گسترش دادهاند.
در همین راستا، مارکو روبیو و «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان، روز ۲۶ مه یک یادداشت تفاهم چارچوبی درباره تأمین و توسعه زنجیره تأمین مواد معدنی حیاتی و عناصر خاکی کمیاب امضا کردند.
دو طرف در این توافق بر اهمیت این منابع برای صنایع پیشرفته، فناوریهای نوین و بهویژه بخش دفاعی تأکید کردهاند. مواد معدنی حیاتی و عناصر خاکی کمیاب نقش مهمی در تولید تجهیزات الکترونیکی، صنایع انرژی، فناوریهای پیشرفته و سامانههای نظامی ایفا میکنند.
این توافق در حالی امضا شده که رقابت قدرتهای جهانی برای دسترسی به منابع راهبردی و کاهش وابستگی به زنجیرههای تأمین محدود، در سالهای اخیر به یکی از محورهای اصلی سیاستهای اقتصادی و امنیتی کشورها تبدیل شده است.











