شفقنا- حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور در سفر دو روزه به قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت وگو کرد.
گزارش شفقنا از این دیدارها را بخوانید:
دیدار رئیس دفتر پزشکیان با حضرت آیت الله شبیری زنجانی
دکتر محسن حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور، دوشنبه شب ۱۱ خردادماه ۱۴۰۵ با حضور در دفتر حضرت آیتالله شبیری زنجانی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، رئیس دفتر رئیسجمهور در این دیدار، سلام دکتر مسعود پزشکیان رئیسجمهور را به حضرت آیتالله شبیری زنجانی ابلاغ کرد.
حضرت آیتالله شبیری زنجانی نیز ضمن ابلاغ سلام متقابل، برای موفقیت رئیسجمهور در خدمترسانی به مردم دعا کردند.
حضرت آیت الله سبحانی در دیدار حاجی میرزایی: همه باید پشتیبان مذاکرات باشیم
حضرت آیت الله سبحانی از رئیس دفتر رئیس جمهور خواست برخی مسئولان گذشته نظام را دعوت به مشورت و مذاکره کنند و درعین حال گفتند: ما همه باید پشتیبان مذاکرات باشیم، من معتقدم راهحل آن است که هم با قوت و قدرت سخن بگوییم؛ هم اهل دفاع باشیم و هم اهل مذاکره.
به گزارش شفقنا، متن سخنان این مرجع تقلید در دیدار آقای حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و السلام علی خیر خلقه و آله الطاهرین.
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا
قرآن مجید میفرماید: به ریسمان خدا چنگ بزنید و از تفرقه دوری بجویید. در اینجا یک نکته وجود دارد که چرا خداوند میفرماید «بحبلالله» و نمیفرماید «بالقرآن»؟ شاید نظر این باشد که جمعیتی که متفرق باشند و انتظام خود را از دست بدهند، مانند آدمی هستند که در چاه افتاده است. اگر بخواهیم او را نجات بدهیم، چه کار میکنیم؟ ریسمان یا طنابی را برای او میفرستند، به آن چنگ میزند و بیرون میآید. اگر بخواهیم انشاءالله از این بحران بیرون بیاییم، در درجه اول وحدت کلمه و انسجام، قدم اول پیروزی ماست؛ اینکه یک صدا باشد و یک مطلب مطرح باشد. البته «همه» به آن معنایی که در سیاست استعمال میکنند
سلام بنده را به آقای دکتر پزشکیان برسانید. ایشان در سختترین مواقف عَلَم مسئولیت را پذیرفتند. «مرد آن است که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیا باشد» در سختیها و مشکلات، مردانگی خود را نشان بدهد. هر وقت سنگ زیرین آسیا باشد، در همانجا استقامت کند. ایشان باید همچون کوه استوار بایستد، از خدا کمک بخواهد و خداوند انشاءالله کمک خواهد کرد. این تمثیل و این تذکر برای این است که هیچ شکست و هیچ حزن و اندوهی را به خود راه ندهد. انشاءالله خداوند منان او را کمک خواهد کرد.
مطلب دیگری که باید عرض کنم، مسئله گرانفروشی است. با آنکه رسانهها درباره این بحران سخن میگویند، هنوز برخی از افراد تخلف میکنند و از قیمت واقعی بالاتر میفروشند. این مسئله برای مردم ایجاد اشکال میکند. اگر بخواهیم این وحدت کلمه را احساس کنیم، باید به طبقه پایین جامعه بیشتر توجه کنیم. امیرالمؤمنین علیهالسلام در معارف خود تأکید میکنند که به طبقه پایین توجه شود و نه فقط به طبقه بالا.
پس یکی از معمولها و راهکارها این است که همان قیمتی که دولت مقرر کرده است رعایت شود و از آن تخلف نکنند؛ زیرا این خود میتواند سبب وحدت کلمه اسلامی باشد.
مطلب سومی که عرض می کنم گاهی مشاهده می شود که برخی دوستان از مذاکره خوششان نمیآید. ما باید ببینیم اسلام چه میگوید. ما برای نوشتن قانون اساسی به تهران رفته بودیم. همه ما از خبرگان اول بودیم؛ از جمله آقای دکتر بهشتی، آقای منتظری، آقای مکارم و دیگر بزرگان؛ یک نفر به امام گفت: آقا، شما ما را مأمور کردهاید که قانون اساسی بنویسیم، در حالی که ما تا به حال قانون اساسی ننوشتهایم. ایشان فرمودند: «آنچه اسلام میگوید، همان را بنویسید»!
واقعاً ما باید ببینیم اسلام ما را به مذاکره دعوت میکند یا به مخاصمه. اسلام میگوید هم قوت و قدرت در مقابل دشمن لازم است (وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةࣲ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَيۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِ( و هم مذاکره را مطرح می کند (وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ) عرض کنم که مذاکره فینفسه مسئلهای نیست؛ باید نتیجه مذاکرات را دید. اگر واقعاً توانستیم مبانی خودمان، استقلال خودمان و خواستههای ملت را تأمین کنیم، چه بهتر؛ و اگر نشد، آن وقت باید تصمیم دیگری گرفت.
ما همه باید پشتیبان مذاکرات باشیم، اما تابع نتیجه آن نیز باشیم و ببینیم نتیجه چه خواهد شد. من معتقدم که انشاءالله راهحل آن است که هم با قوت و قدرت سخن بگوییم؛ هم اهل دفاع باشیم و هم اهل مذاکره. بستگی دارد که طرف مقابل چگونه با ما برخورد کند.
در پایان، این نظر شخصی من است. آقایانی که در این چهل سال مسئولیت داشتهاند و در صحنه بودهاند، برخی از آنان را نیز دعوت کنید؛ با آنها مشورت کنید و با آنان مذاکره داشته باشید. به گمان من، آنها نیز فکر ایرانی و اسلامی دارند و میتوان از تجربیاتشان استفاده کرد. شایسته نیست که به طور کامل از صحنه دور نگه داشته شوند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: گرانی سرسامآور و لجامگسیخته کالاها و خدمات فشار زیادی بر اقشار مختلف جامعه وارد کرده است
حضرت آیتالله مکارم شیرازی در دیدار با حاجی میرزایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، با تأکید بر ضرورت حفظ سرمایه اجتماعی و تقویت اعتماد عمومی، هماهنگی و همراهی مردم با دولت را یکی از مهمترین عوامل موفقیت کشور دانسته و اظهار داشتند: مردم در همه صحنهها حضور دارند و با مشارکت گسترده خود از برنامههای کشور حمایت میکنند که این سرمایه ارزشمند باید حفظ و تقویت شود.
ایشان با اشاره به نقش مردم در پیشبرد امور کشور، افزودند: همکاری و همراهی مردم در شرایط مختلف همواره از عوامل پیشرفت دولتها بوده است و مسئولان باید قدردان این همراهی باشند.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش بیرویه قیمتها، گرانی را مهمترین دغدغه کنونی مردم عنوان کرده و تصریح کردند: آنچه امروز بیش از هر موضوع دیگری از سوی مردم مطرح میشود، گرانی سرسامآور و لجامگسیخته کالاها و خدمات است؛ مسئلهای که فشار زیادی بر اقشار مختلف جامعه وارد کرده است.
ایشان با تأکید بر لزوم شناسایی ریشههای این مشکل خاطرنشان کردند: باید با برگزاری جلسات کارشناسی و بررسیهای دقیق، منشأ اصلی این گرانیها مشخص شود و روشن گردد که چه میزان از این مشکلات به دولت، کسبه، شرایط اقتصادی و یا عوامل دیگر بازمیگردد تا بتوان برای آن راهحل مناسبی یافت.
ایشان همچنین به مشکلات حوزه مسکن اشاره کرده و افزودند: افزایش هزینههای تحویل واحدهای مسکونی و مطالبه مبالغ سنگین از کارگران، کارمندان و اقشار کمدرآمد، موجب فشار بر آنان شده است و دولت باید برای کاهش این مشکلات چارهاندیشی کند.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت امیدآفرینی در جامعه، تصریح کردند: حداقل انتظار مردم این است که احساس کنند دولت برای حل مشکلات اقتصادی و کنترل گرانی برنامه و اراده جدی دارد.
در این دیدار رئیس دفتر رئیسجمهور نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و برنامههای دولت، بر بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و فکری مراجع عظام تقلید و حوزههای علمیه در پیشبرد امور کشور تأکید کرد.
همچنین مهندس اکبر بهنامجو، استاندار قم و حجتالاسلام والمسلمین عماد، مشاور رئیسجمهور در امور روحانیت در این دیدار حضور داشتند.
دیدار رئیس دفتر پزشکیان با حضرت آیت الله جوادی آملی
دکتر محسن حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور و هیئت همراه، امروز سهشنبه ۱۲خردادماه ۱۴۰۵ با حضور در بیت حضرت آیتالله جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد.
دکتر محسن حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور و هیئت همراه، امروز سهشنبه ۱۲خردادماه ۱۴۰۵ با حضور در بیت حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد.
حضرت آیتالله جوادی آملی در این دیدار، یاد امام راحل و رهبر شهید را گرامی داشتند و با تأکید بر ضرورت عمل به وظایف فردی و اجتماعی در نظام امامت و امت، اظهار داشتند: هر کدام از دولت و ملت باید وظایف خود را بدانند و بدان عمل کنند، آن کار عمومی که همه ما باید بدانیم این است که ما با دشمنی طرف هستیم که ﴿لا تزال تطلع علی خائنة منهم﴾ هر روز نقشه می کشد، باید بدانیم که دشمنی آمریکا و اسراییل، انکار ناپذیر است لذا اگر می خواهید با این دشمنان، مذاکره کنید و دست بدهید باید انگشتان دست خود را بشمرید.
ایشان با اشاره به حضور مردم در صحنه، افزودند: مردم با حضور خودشان در صحنه ها، وظیفه خودشان را انجام دادند، اما انتظار دارند تا مسئولین نیز با مشکلات اقتصادی همچون اختلاس، نجومی و احتکار مبارزه کنند و در این راه به وظایف خودشان عمل کنند.
ایشان با اشاره به توصیههای بزرگان فقه بیان داشتند: در متون دینی و فقهی آمده است که جوانان باید به گونهای تربیت شوند که اوقات خود را یا در مسیر علمآموزی و یا در مسیر جنگ و آمادگی برای دفاع صرف کنند. بر اساس این توصیهها، انسان باید یا در مسیر علم و آگاهی و فهم گام بردارد و یا خود را برای جنگ و دفاع از ارزشها آماده سازد.
ایشان سپس به وظایف دولت و ملت اشاره کرده و بیان داشتند: در نظام امامت و امت، سه ماموریت مهم هست که باید انجام شود، یکی جهل زدایی، یکی جهالت زدایی و دیگری جاهلیت زدایی.
ایشان وظایف هر کدام از نهادها در مقابل این سه ماموریت مهم را برشمردند و بیان داشتند: «جهلزدایی» وظیفه اصلی و رسمی حوزههای علمیه و دانشگاههاست که باید جامعه را عالم کنند، «جهالتزدایی» بر عهده مساجد، هیئتهای مذهبی، حسینیهها و مراکز فرهنگی است که این مراکز باید اخلاق، همدلی، تقوا و پرهیز از اختلاف را در جامعه تقویت کنند.
ایشان در ادامه جاهلیت زدایی را وظیفه رسمی دولت در نظام امامت و امت دانستند و بیان داشتند: «جاهلیتزدایی» از وظایف رسمی دولت در نظام امامت و امت است، مقابله با جریانهای سلطهگر، زورگو، ظالم و مستکبر جهانی که امنیت و آرامش ملتها را تهدید میکنند، در این بخش قرار میگیرد، این حادثه میناب و امثال آن، جهل و جهالت نبود، بلکه جاهلیت بود و وظیفه دولت و حکومت، جاهلیت زدایی و مقابله با استکبار و ظالمین است.
ایشان با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی در برابر قدرتهای جهانی خاطرنشان کردند: بسیاری از رخدادها و پیروزیهای بزرگ انقلاب اسلامی بر اساس محاسبات عادی و مادی قابل تبیین نیست و نشانههایی از امدادهای الهی در آنها مشاهده میشود.
ایشان با یادآوری فداکاریهای رزمندگان و شهدای دفاع مقدس گفتند: جوانانی بودند که در سختترین شرایط، برای دفاع از کشور و ارزشهای اسلامی جان خود را فدا کردند. ایثار و ازخودگذشتگی این عزیزان سرمایه عظیم ملت ایران است و همه ما در برابر آنان مسئول هستیم، اینکه ما در مقابل شهید تهرانی مقدم و امثال آن می گوییم سلام الله علیه، برای همین است، که این رزمندگان به یاری امام زمان خودشان اقدام کرده و آبرو، امنیت و ناموس یک کشور را با این موشک و این اقتدار حفظ کردند.
ایشان در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده کشور گفتند: با توکل بر خداوند متعال، حفظ وحدت و انجام وظایف، پیروزی نظام اسلامی قطعی است و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد. البته این موفقیت نیازمند مقاومت، هوشیاری و مراقبت دائمی از ارزشهای الهی و انقلابی است.
آیتالله جوادی آملی همچنین برای موفقیت مسئولان کشور، از جمله رئیسجمهور و اعضای دولت، دعا کردند و خواستار حفظ انسجام ملی شدند.
حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار حاجی میرزایی: نظارت کافی بر قیمت ها و بازار مشاهده نمی شود
این مرجع تقلید در دیدار دکتر محسن حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور با قدردانی از تلاشهای رئیسجمهور محترم و اعضای دولت در تأمین کالاهای اساسی در دوران جنگ تحمیلی، بر ضرورت تداوم خدمترسانی به مردم و نظارت جدی بر بازار تأکید کردند.
ایشان با تشکر از تلاشهای دکتر پزشکیان و اعضای دولت اظهار داشتند: «در دوران جنگ تحمیلی اخیر، دولت توانست با مدیریت مناسب، از بروز کمبود کالاهای اساسی جلوگیری کند و مردم با مشکلات جدی در این زمینه مواجه نشدند. همچنین آقای دکتر پزشکیان با اخلاص و جدیت برای رفع مشکلات و نواقص موجود تلاش میکند که این امر شایسته تقدیر است.»
ایشان با تأکید بر لزوم توجه ویژه به مسائل معیشتی مردم افزودند: «امروز گرانی به زندگی مردم آسیب زده است. هرچند کشور در شرایط خاص قرار دارد، اما بخش قابل توجهی از مشکلات موجود با نظارت دقیق و مدیریت صحیح قابل حل است. متأسفانه در حال حاضر نظارت کافی بر قیمتها و کنترل بازار مشاهده نمیشود و مردم از این وضعیت رنج میبرند.»
این مرجع تقلید با اشاره به شرایط مستأجران و فصل نقل و انتقالات خاطرنشان کردند: در مقطع کنونی که زمان جابهجایی و نقلوانتقال مسکن فرا رسیدهاست، لازم است مسئولان برای حل مشکلات اجارهنشینان تدابیر مناسبی اتخاذ کنند و از فشارهای مضاعف بر این قشر بکاهند.
حضرت آیتالله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مذاکرات، تصریح کردند: «ما نسبت به آمریکا بیاعتماد هستیم، اما به مذاکرهکنندگان کشورمان اعتماد داریم. باید اصول «عزت، حکمت و مصلحت» که مورد تأکید رهبر شهید بوده است، مورد توجه قرار گیرد و خطوط ترسیمشده از سوی «مقام معظم رهبری» بهدقت رعایت شود. همچنین در برابر هرگونه تجاوز و زیادهخواهی دشمن باید پاسخ مناسب داده شود و عزت کشور و ملت حفظ گردد.»
ایشان همچنین بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی تأکید کرده و گفتند: «هیچکس نباید سخن یا اقدامی که موجب اختلاف و تفرقه در جامعه شود، انجام دهد. امروز اولویت نخست کشور حفظ وحدت ملی و جلوگیری از اختلاف است. سیاستهای کلان نظام توسط رهبر انقلاب ترسیم میشود و مسئولان وظیفه اجرای آن را بر عهده دارند. مردم نیز همواره با حضور آگاهانه و پرشور خود از نظام جمهوری اسلامی حمایت کردهاند و این حمایت را از آغاز جنگ تاکنون در صحنههای مختلف به اثبات رساندهاند، از این رو حفظ انسجام ملی یکی از مهمترین اولویتهاست.»
ایشان در پایان با اشاره به جایگاه ویژه شهر قم اظهار داشتند:« قم به دلیل موقعیت ممتاز علمی و دینی خود، همواره مورد توجه جهان اسلام بوده و محل رفتوآمد شخصیتها و زائران از کشورهای مختلف است؛ از اینرو باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد. البته استاندار محترم قم، جناب مهندس بهنام جو اقدامات و تلاشهای ارزشمندی در این زمینه انجام دادهاند که جای تقدیر و تشکر دارد.»
حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی: اجازه ندهیم تندروها در مسیر اتحاد، مقاومت و دیپلماسی مقتدرانه ملت ایران خللی ایجاد کنند
دکتر محسن حاجیمیرزایی ظهر امروز سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۵، در ادامه برنامههای سفر به قم، در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی با بیان اینکه جنگ اخیر کشورهای منطقه و جهان را با دردسرهای جدی در تامین کالاهای اساسی مواجه کرد، اظهار داشت: با تلاشهای شبانهروزی دولت و دیگر بخشهای نظام و همراهی اصناف و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و از همه مهمتر همدلی عمومی مردم، ملت ایران که در کانون این جنگ قرار داشتند با مشکل جدی در تامین کالا و خدمات مواجه نشدند.
رئیس دفتر رئیس جمهور وضعیت کشور به لحاظ تشدید همزمان مشکلات داخلی و دشمنیهای خارجی را از ابتدای پیروزی انقلاب بیسابقه توصیف کرد و افزود: با این همه دولت در مدیریت اوضاع عملکرد موفقی داشت و نظرسنجیهایی که از سوی مراکزی مستقل از دولت انجام شده نیز بر رضایتمندی مردم از خدمات دولت گواهی میدهند.
دکتر حاجی میرزایی در ادامه به طراحی دشمن برای به خیابان کشاندن مردم اشاره کرد و با بیان اینکه دشمنان پس از اجرای مرحله اول نقشه خود در دی ماه ۱۴۰۴، به دنبال همراه کردن مردم با تجاوز نظامی خود بودند، تصریح کرد: مردم ایران نشان دادند که نیات دشمن را به خوبی شناخته و با به رخ کشیدن دوباره اتحاد و انسجام خود، پای انقلاب و نظام ایستاده و نقشههای دشمن را نقش بر آب کردند.
حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نیز در این دیدار در سخنانی با اشاره به جایگاه مقتدرانه ایران اسلامی در میان مسلمانان و به طور ویژه شیعیان سایر کشورها بیان کرد: حمله ناجوانمردانه آمریکا و اسرائیل به ایران باعث شد تا مردم و شیعیان کشورهایی مانند عراق، بحرین، پاکستان، ترکیه و اندوزی ارادتشان به ملت مقاوم ایران بیشتر شود.
وی با بیان اینکه نوع مدیریت دولت دکتر پزشکیان سبب شد تا آحاد جامعه احساس کمبودی در جامعه نداشته باشند، افزود: علاوه بر این، حضور ملت ایران در میدان و تجمعات شبانه نوعی از مقاومت و ایستادگی را رقم زد که موجب تعجب مردم سایر کشورهای مسلمان شد. از اینرو دل بسیاری از مردم مسلمان منطقه با ایران است، اما حاکمیت مسائل دیگری را به آنها تحمیل میکند. برخی از مردم منطقه حتی کمکهای مالی از مردم ایران و جبهه جنگ کردند.
وی با بیان اینکه آثار و نتایج اصلی ایستادگی ملت ایران و نیروهای مسلح به تدریج در آینده آشکار خواهد شد، اظهار داشت: این مقاومت و قیام ملت ایران آثار و برکات فراوانی داشت. من ابتدای آغاز جنگ نگران بودم، اما وقتی اقتدار مردم را دیدم، فهمیدم که تمام ارکان جامعه ایران با مقاومتشان در برابر قدرتهای جهانی و دشمنان حفظ آبرو کردند. در این جنگ پیچیده حساب کار دست دشمنان آمد.
حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی با اشاره به بیاعتمادی به دشمنان تصریح کردند: دشمنان وقتی با مقاومت ملت ایران در برابر تجاوز نظامی روبرو شدند، جنگ را از طرق دیگری مانند محاصره اقتصادی ادامه دادند. ایستادگی همه جانبه ما باید در تاریخ ثبت شود. ما خودمان باید، خودمان را حفظ کنیم و اجازه ندهیم تندروها در مسیر اتحاد، انسجام، مقاومت و دیپلماسی مقتدرانه ملت ایران خللی ایجاد کنند.
اظهار تأسف آیت الله فقیهی از برخی گروهها که خواهان پایان مذاکره و جنگ هستند
آیتالله فقیهی نیز در دیدار رئیس دفتر رئیس جمهور، از دکتر حاجیمیرزایی خواست که متقابلاً سلامها و دعاهای خیر وی را به رئیس جمهور ابلاغ کند و گفت: برخی از اقداماتی که در دولت چهاردهم انجام شده تا کنون سابقه نداشته و بسیار ارزشمند و موثر بوده است. به عنوان مثال تفویض اختیار به استانداران نمونهای از این سیاستها است که موجب شد تا استانداران با قدرت سیاستهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را پیگیری کنند که به ارتقای همدلی و همبستگی در استان منجر شده است. از این بابت به دکتر پزشکیان و گروه همراه ایشان افتخار میکنیم.
آیتالله فقیهی با اشاره به اینکه احساس همدلی بیش از پیشی میان دولت، ملت و رهبری وجود دارد، با تأکید بر ضرورت تداوم هماهنگی میان سران قوا خاطرنشان کرد: انسجام و هماهنگی میان ارکان مختلف جامعه و به طور خاص سران قوا باعث میشود پیروزیها تثبیت شود. با انسجام و اتحاد و تبعیت از رهبری میتوانیم کارها را بر سرانجام خوبی برسانیم. بدون شک مأیوس شدن دشمنان بالاترین نعمت برای ما است.
وی ضمن اظهار تأسف از برخی گروهها که خواهان پایان مذاکره و جنگ هستند، یادآور شد: متاسفانه برخی از گروهها به طور هماهنگ همان حرفی را میزنند که جزو اهداف رژیم صهیونیستی بوده است. اگر انقلابی هستیم باید کاملاً مطیع امر رهبر باشیم و سکوت ایشان در زمینه روند مذاکرات و دیپلماسی مقتدرانه، دلالت بر رضایت ایشان دارد.
آیتالله فقیهی در پایان گفت: محبوبیت دکتر پزشکیان، هدایت مقام معظم رهبری و همراهی مراجع و مردم قطعاً اجازه نخواهد داد که نقشههای شوم دشمنان عملی شود. با این حال باید با افرادی که در کشور ایجاد اختلاف و تفرقه میکنند با هوشمندی برخورد شود. اگر تمام آحاد جامعه واقعاً تابع امر رهبری هستند، باید تعبداً از ایشان تبعیت کنند.
آیت الله فاضل لنکرانی: مردم را بیشتر در جریان روند مذاکرات قرار بدهیم
آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با دکتر حاجیمیرزایی، با اشاره به اینکه شاید حساسترین دوران انقلاب اسلامی، همین دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان باشد، اظهار داشت: سلام من را به دکتر پزشکان برسانید و به ایشان بگویید باید این دوره حساس را مغتنم بشمارند، چرا که به تعبیری دوره بلوغ مجدد ایران محسوب میشود.
وی ادامه داد: مردم روحیه دیگری دارند و توانستند با حضورشان در خیابانها ایستادگی و مقاومت خود را به رخ آمریکا و رژیم صهیونیستی بکشانند. حضور مردم در صحنه و تجمعات میتواند برگ برندهای برای مذاکرات باشد. این مردم البته مطالبه و خواستههایی نیز دارند.
آیتالله فاضل لنکرانی با اشاره به شهادت رهبری و فرماندهان در آغاز جنگ، مدیریت دولت چهاردهم را در چنین شرایطی کمنظیر خواند و یادآور شد: رهنمودهای رهبری، اقدامات دولت و حضور آگاهانه مردم در صحنه پیام واضحی برای دشمنان دارد. با وجود اینکه حوادث متعددی را مانند جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان پشت سر گذاشتهایم، به گواه برخی از افرادی که از خارج به ایران آمده بودند کشور به گونهای مدیریت شد که گویا جنگی در آن وجود ندارد؛ جا دارد از تمام دستاندرکاران در دولت و جامعه تشکر کنم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت جنگ و صلح یا جنگ و مذاکره اظهار داشت: تصمیمگیری در اینباره بر عهده سران نظام و در رأس آنها رهبر انقلاب است. فضا نباید به گونهای باشد که عدهای بگویند باید جنگ ادامه داشته باشد، یا باید مذاکره انجام شود. در این زمینه مباحث و مسائل باید بر مبنای فقهی و شرعی پیش برود، همه جوانب سنجیده و هرچه به مصلحت اسلام، ایران و مردم جامعه است انجام شود. آنچه مسلم است مردم ما همانقدر که پشتیبان نیروهای مسلح هستند به دولت نیز اعتماد دارند. پویش جانفدا بیانگر این است که ملت پشتیبان نظام هستند و پای اعتقادات دینی و وطنی خود میمانند.
آیتالله فاضل لنکرانی با اشاره به ضرورت شفافسازی رسانهای در رابطه با روند مذاکرات و اقدامات دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بهتر است مردم را بیشتر در جریان روند مذاکرات قرار بدهیم تا شایعهای پیرامون روند مذاکرات ایجاد نشود. متاسفانه عدهای دنبال قدرتطلبی هستند و فریاد میزنند که همه چیز را از دست دادهایم و رهبرمان شهید شده است. این در حالیست که رهبری برای حفظ نظام به شهادت رسیدهاند. طبیعتاً برای وحدت و انسجام باید از تفرقه دور باشیم. همانگونه که رهبر شهید انقلاب فرمودند آمریکا میخواهد ایران را ببلعد، بنابراین حفظ انسجام داخلی و اتحاد از اوجب واجبات است.
وی گفت: همه انتظار داریم دولت، دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه آنچه را مصلحت کشور، مردم و اسلام است در نظر بگیرند؛ چه جنگ باشد، یا مذاکره.
آیتالله فاضل لنکرانی با اشاره به تاثیر تحریمها و برخی مشکلات داخلی تصریح کرد: عمده مشکلات منشا خارجی دارند، اما برخی از آنها ریشه در تصمیمات خودمان دارد. از نگاه من یکی از مشکلات در حوزه اقتصاد این است که آن را به مردم واگذار نمیکنیم و به صورت دولتی مدیریت میشود. بسیاری از کارشناسان معتقدند اقتصاد را باید مردمی کنیم و دولت بر آن نظارت داشته باشد.
آیتالله یثربی: مذاکرات مطالبه عقلانیت است
همچنین آیتالله یثربی در دیدار رئیس دفتر رئیس جمهور ضمن اینکه از دکتر حاجیمیرزایی خواست متقابلاً سلامها و دعاهای خیر او را به رئیسجمهور برساند، از اقدامات دستگاه دیپلماسی و دکتر پزشکیان در جریان روند مثبت مذاکرات قدردانی کرد و اظهار داشت: اگر چه مشکلات و فشارهایی وجود دارد، اما اغلب جامعه با شما همراه هستند. به عبارت دیگر مذاکرات مطالبه عقلانیت است و باید با تدبیر و عقلانیت آن را پیش برد.
وی افزود: جنگ بالاخره روزی پایان خواهد یافت، ولی چنانچه این جنگ تداوم یابد و طولانی شود، نظام آسیب خواهد دید و مردم ضرر خواهند کرد، از همین رو در جامعه مشکل و گرفتاریهایی ایجاد خواهد کرد که قابل بیان نیستند.
آیتالله یثربی ضمن تقدیر از حضور مردم در تجمعات شبانه خاطرنشان کرد: اگر چه عدهای از مردم در خیابانها حضور مییابند، اما آنها که ساکتند نیز با شما همراه هستند. خدا آقای دکتر پزشکیان و مجموعه دولت را که برای مردم تلاش میکنند، حفظ کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش مساجد در زندگی آحاد جامعه یادآور شد: باید مساجد را به حالت سابق و اولیه خودش بازگردانیم و به عبارت دیگر کارکردهای مسجد و شیوه مدیریت آن بازنگری شود. این ضرورت دارد که محدوده مداخلات در امور مساجد و امامان جماعت را کاهش داد.
رئیس جامعه مدرسین: شُکر عَملی حضور مردم در خیابان، برداشتن بار سنگین گرانی از دوش مردم است
محسن حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور، در ادامه برنامههای سفر خود به استان قم با آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری دیدار و گفتوگو کرد.
آیت الله حسینی بوشهری ضمن تبریک عید سعید غدیر و گرامیداشت ۱۴خرداد سالروز ارتحال حضرت امام(قدس سره) و ۱۵خرداد سالروز آغاز نهضت اسلامی در ایران، با اشاره به تلاشهای دشمنان بر علیه ایران ابراز داشت: واقعیت مطلب این است که کینه دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است و از همان روزهای اول تلاش میکردند که منافع از دست رفته خود را بازیابی کنند؛ لذا تحریمها از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب شروع شد و ادامه دارد.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی نیز کینه دشمنان بر علیه ایران وجود داشته است، اظهار داشت: در جریان کودتای ۲۸ مرداد که علیه دولت مصدق انجام شد، یک حکومت مردمی را ساقط کردند حال آن که در آن زمان انقلاب اسلامی وجود نداشت.
رئیس جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: دشمنان با قضایایی که در سوریه و لبنان پیش آمد، احساس کردند که متحدان ایران در منطقه تضعیف شدند و ایران در شرایط ضعف قرار دارد و البته دچار خطای محاسباتی شدند.
وی ادامه داد: دشمنان با نشانههایی که در دی ماه از داخل دریافت کردند، احساس کردند که میتوانند نظام را براندازی کنند، اما «و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین».
امام جمعه قم با بیان این که دشمنان روی مبعوث شدن مردم حساب باز نکرده بودند، گفت: این مردم بودند که در کنار نیروهای نظامی و مسئولین به میدان آمدند و عملا پشتیبان دولت و نیروهای مسلح شدند.
وی با اشاره به موفقیت دولت در جلوگیری از کمبود کالا در زمان جنگ، بر اهمیت برخورد با گرانفروشی و احتکار تأکید کرد و ابراز داشت: فرستادگان برخی از کشورها از موجودی زیاد کالاهای مختلف در زمان جنگ تعجب میکردند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این ملت بیش از ۹۰ شب است که در خیابانها هستند، خاطر نشان کرد: این بالاترین پشتوانه است و مسئولیت مسئولین را سنگینتر میکند.
وی شکر عملی حضور مردم در خیابان را برداشتن بار سنگین گرانی از روی دوش مردم عنوان کرد و اظهار کرد: دشمن سیاست خود را از جنگ نظامی به محاصره اقتصادی تغییر داده است؛ اما نگاه ما به آینده روشن است و شاهد تلاشهای دولت و مسئولین هستم.
آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: امیدوارم در مسائل داخلی، نهایت تلاش و نظارت صورت گیرد و جلوی سوء استفاده کنندگان با همه ابزارهای ممکن گرفته شود. دولت باید از تمام امکاناتی که در اختیار دارد برای این که کالاها با قیمت مناسبت به دست مردم برسد استفاده کند.
وی با اشاره به لزوم پایان یافتن جنگ همراه با عزت و سرافرازی برای ملت ایران تأکید کرد: ما تجربه بدعهدیهای دشمنان را در مذاکرات داریم و دستگاه دیپلماسی باید دقت لازم را در تک تک واژگان توافق لحاظ کند به صورتی که قابل تفسیرهای متعدد نباشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: دشمن به دنبال پیدا کردن کور سوی اختلاف میان ماست. موضعگیریها و نصیحتهای خیرخواهانه از مسئولین چه از دولت و چه از مجلس، باید در جای خود و نه در فضای جامعه، به صورت محبت آمیز و دلسوزانه مطرح شود تا با همدلی دولت، مجلس و مردم، مشکلات حل شود.
وی در پایان با اشاره به تعطیلی دروس حوزههای علمیه ابراز کرد: مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، بزرگان و اساتید، دروس خود را تعطیل کردند تا حوزویان در کنار مردم باشند و این پویش همگانی بتواند وحدت و یکپارچگی ملت را در فضای بین المللی به نمایش بگذارد.
همه باید تلاش کنیم تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم
شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، محسن حاجیمیرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که انگیزه مردم و همت نیروهای نظامی، دشمن را مأیوس کرد، گفت: بسیاری از کشورهای دنیا شگفت زده شدند که چطور کشوری که سالها تحریم بوده است، در برابر قدرتهای جهانی ایستاده و مقاومت میکند.
وی با اشاره به اهمیت انجام مذاکرات برای پایان جنگ افزود: به هر حال هر منازعهای باید پایان داشته باشد و مهم این است که عزتمندی، اقتدار و منافع ملی در آن لحاظ شده باشد و لذا گفت و گوهایی با همین هدف و با تعامل و هماهنگی با رهبر انقلاب صورت گرفت.
حاجیمیرزایی در ادامه گزارشی از روند مذاکرات، چالشها، نگرانیها و جزئیات آن ارائه کرد و ابراز داشت: دشمن دست از دشمنی خود بر نداشته و بر نخواهد داشت و فقط روش دشمنی خود را تغییر داده است. یک وقت موشک میزند و یک وقت راه اقتصاد را میبندد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدمات وارد شده به نیروگاهها، پتروشیمیها و زیرساختهای کشور، بر ضرورت صرفه جویی تأکید کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا این دوره سخت را پشت سر بگذاری








































































