شفقنا- بر اساس بیانیه وزارت امنیت اسرائیل، فروش تسلیحات این رژیم در سال ۲۰۲۵ به ۱۹.۲ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۴.۸ میلیارد دلار گزارش شده بود. به این ترتیب، صادرات تسلیحات اسرائیل در سال گذشته به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب48 نوشت: در این گزارش آمده است که طی پنج سال گذشته فروش تسلیحات اسرائیل تقریباً دو برابر شده و در مقایسه با یک دهه گذشته نیز حدود چهار برابر افزایش یافته است. همچنین ارزش قراردادهای تسلیحاتی با دولتهای خارجی در سال گذشته به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده که رکوردی جدید محسوب میشود.
طبق این آمار، ۵۳ درصد از قراردادهای تسلیحاتی، مربوط به معاملات با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. ترکیب صادرات تسلیحات اسرائیل نیز شامل ۲۹ درصد موشکها و سامانههای پدافند هوایی، ۲۲ درصد تجهیزات نظارتی الکترونیکی، ۱۱ درصد پهپادها، ۱۱ درصد رادارها و سامانههای جنگ الکترونیک، ۷ درصد سامانههای فرماندهی و ارتباطات، ۲ درصد خودروهای نظامی و زرهی، ۳ درصد فناوریهای فضایی و ماهوارهای، ۲ درصد سامانههای سایبری و اطلاعاتی، و بخشهای کوچکتری شامل مهمات و تجهیزات دیداری و پرتابگرها بوده است.
در این گزارش همچنین ادعا شده است که استفاده گسترده از تسلیحات اسرائیلی در جنگ غزه، درگیریهای لبنان و همچنین در جنگ اخیر با ایران در ژوئن گذشته، موجب افزایش تقاضا برای محصولات نظامی این رژیم شده است.
از نظر جغرافیایی، بیشترین سهم صادرات تسلیحات اسرائیل به اروپا با ۳۶ درصد اختصاص داشته و پس از آن کشورهای آسیا و اقیانوسیه با ۳۲ درصد قرار دارند. کشورهای عربی ۱۵ درصد، آمریکای شمالی ۱۳ درصد و آمریکای جنوبی و آفریقا هرکدام ۲ درصد از این صادرات را به خود اختصاص دادهاند.
این در حالی است که رادیو ارتش اسرائیل گزارش داده است که با وجود رشد صادرات و دستاوردهای صنعت دفاعی، وزارت امنیت این رژیم همچنان بدهیهای سنگینی به صنایع نظامی دارد که از ۱۰ میلیارد شِکِل فراتر میرود و هنوز تسویه نشده است.











