شفقنا- استاد حوزه علمیه قم، «وحدت» و «یگانگی» میان امت اسلام را مهمترین پیام غدیر دانست و گفت: متأسفانه خواص به پیامهای غدیر بیاعتنا بودند و به آن توجه نکردند و این پیام ها را زیر پا گذاشتند و این مشکلات گریبانگیر امت شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی در گفت وگو با شفقنا به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره امیرالمومنین علی (ع) اشاره کرد که اهل تسنن نیز آن را نقل کرده اند و گفت: پیامبر اکرم (ص) در این روایت فرمودند: «كَفِّي و كَفُّ عليٍّ في العَدلِ سَواءٌ؛ دست من و دست علی در عدالت یکی است».
وی «عدل» را اصل مسلم در تمام ادوار زندگی امام علی (ع) دانست و بیان کرد: در زمان ایشان عدل از یک درخشندگی خاصی برخوردار بود و حضرت، عدل را در میدان نبرد با دشمن هم رعایت می کرد، تا برسد به بیت المال مسلمین که آن را مو به مو اجرا میکرد و فرقی میان دختر خود و دیگران نبود. بی جهت نیست که برخی گفته اند «قُتل فی محراب عبادته لشدة عدله» یعنی شهادت امیرالمؤمنین در محراب عبادت، به خاطر شدت عدالتورزی ایشان بود و امروز دنیای ما واقعا تشنۀ عدالت علوی است.
وی در تشریح مصداقی از این عدالت، به ماجرای «ابورافع» خزانهدار بیتالمال امیرالمومنین (ع) اشاره کرد که گردنبندی قیمتی را به عنوان عاریه مضمونه به یکی از دختران حضرت داده بود. وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) این گردنبند را بر گردن دخترش دید و از ایشان پرسید که این گردنبند را از کجا آورده ای؟ وی گفت: «این را به عنوان عاریه مضمونه گرفتم». حضرت ابورافع را احضار کردند و به وی فرمود: «آیا به مسلمانان خیانت می کنی؟». ابورافع گفت: «پناه می برم به خدا که این کار را را انجام دهم». حضرت فرمود: «پس چگونه گردنبند که در بیت المال مسلمین بود بدون اجازه و بدون رضایت مسلمانان به دخترم دادی». حضرت به ابورافع گفت: «درست است که ایشان دختر من است و از شما به عنوان عاریه مضمونه گرفته است اما به دخترم عرض می کنم که همین الان، گردنبند را به بیت المال مسلمانان برگرداند و مبادا این عمل را تکرار کند».
وی تاکید کرد: اگر جهان امروز گوشه ای از عدالت علوی را رعایت می کرد، ما امروز این همه مشکل در دنیا داشتیم؟
این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که اگر پس از رحلت پیامبر (ص) رهبری جامعه مستقیما به حضرت علی (ع) سپرده می شد، چه تفاوت هایی در شکل گیری دولت و حقوق شهروندان پدید می آمد؟ اظهار داشت: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)، متأسفانه خواص و مردم، علی(ع) را بایکوت کردند و به سقیفه رفتند. نگذاشتند امیرالمومنین (ع) به آن عدالت علوی عمل کند. اگر جامعه و خواص اجازه می دادند امیرالمومنین (ع) یکی از آن علومی که پیامبر اکرم (ص) به حضرت آموخته بود را برای بشریت پیاده می کردند، ما این همه مشکل در دنیا نداشتیم. به گمان بنده، تمام مشکلاتی که امروز در جهان اسلام وجود دارد بخاطر این است که خواص و مردم گوش به حرف پیامبر اکرم (ص) ندادند. اگر به سخن پیامبر اکرم (ص) گوش می دادند و علی را به عنوان وصی و جانشین بلافصل انتخاب می کردند سراغ سقیفه بنی ساعده نمی رفتند، این همه مشکلات نبود. همه مشکلات مسلمانان بخاطر این است که اسلام علی را کنار گذاشتند و دنبال اسلام بنی امیه و سقیفه بنی ساعده رفتند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی گفت: امام علی(ع) فرمود: «پیامبر اکرم (ص) هزار علم به من آموخت که از هر بابی، هزار باب گشوده میشد». این بدین معناست که تمام علوم نبوی در سینۀ امام علی(ع) جا گرفته بود اما افسوس که مردم از این علوم نبوی و علوی بهرهمند نشدند و این مشکلات را برای خود خریدند.
طبسی، مهمترین پیام غدیر را اتحاد و یگانگی میان امت اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر ما بتوانیم آنچه که پیامبر (ص) در خطبه غدیر فرمودند را مو به مو عمل کنیم، اتحاد میان همه مسلمانان و حتی بشریت حاصل میشود. اینگونه نیست که به زعم برخی، عمل کردن به غدیر سبب اختلاف باشد. اینها به کنه غدیر پی نبردند. اگر غدیر به درستی عمل شود سبب اتحاد و یگانگی میان تمام مسلمانان و بلکه تمام بشریت خواهد شد. متأسفانه خواص به پیامهای غدیر بیاعتنا بودند و به آن توجه نکردند و این پیام ها را زیر پا گذاشتند و این مشکلات گریبانگیر امت شد.
وی تاکید کرد: لازم است پیامهای غدیر برای مردم تبیین شود، لذا باید به این نکته توجه کرد که پیامبر اکرم (ص) در خطبۀ غدیر چه مسائلی را بیان کردند، حضرت در غدیر هیچگاه نام شیعه و سنی را به صورت جدا ذکر نمی کردند بلکه می فرمودند:« ایها الناس»، این بدین معناست که پیام غدیر یک پیام بینالمللی دارد.
طبسی، در پایان حکومت علوی را با حکومتهای رایج کنونی غیرقابل مقایسه خواند و گفت: حکومت علی (ع)، حکومت عدل الهی بود اما حکومتهای امروزی، حکومت ظلم و جور هستند که جوهرهای متفاوت دارند.











