شقنا- جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان، تأکید کرد که موافق صلح است نه تسلیم، و خواهان مذاکرهای شرافتمندانه است، نه مذاکره زیر آتش که به اسرائیل اجازه ادامه کشتار بدهد.
به گزارش شفقنا، النشره نوشت: باسیل در یک گفتگوی رادیویی اظهار کرد: ما باید موضعی واحد داشته باشیم و به اختلافات داخلی تکیه نکنیم. ما قدرت آن را داریم که جایگزین روشنی برای اشغالگری اسرائیل و سلاحهای حزبالله به تمام جهان ارائه دهیم.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات فعلی به پوششی برای اسرائیل تبدیل شده تا تخریب روستاهای جنوب لبنان را ادامه دهد، تأکید کرد که اسرائیل در حال محو تمام نشانههای زندگی در جنوب است.
باسیل با بیان اینکه لبنان باید با یک موضع متحد در برابر جهان، برگ برندهای ارائه کند، افزود: جایگزین اشغال اسرائیل و سلاح حزبالله — یعنی دولت، ارتش و دیپلماسی.
وی با ادعای اینکه حزبالله از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ سیاست اشتباهی در پیش گرفته که به ضرر لبنان و خودش تمام شده است، ادامه داد که طرفدار حصر سلاح در دست دولت است، اما مخالف خلع سلاح به زور است چون این کار به جنگ داخلی منجر میشود. راهکار او یک طرح مرحلهای با چارچوب زمانی مشخص است.
باسیل گفت هیچ کس منکر نقش و حقوق شیعیان به عنوان بخش اصلی لبنان نیست، اما در مقابل حزبالله نیز باید مردم لبنان را مطمئن کند که به پروژهای غیرلبنانی وابسته نیست و از برتری نظامی برای کسب امتیازات سیاسی استفاده نمیکند.
او با اشاره به اینکه صلح را به صورت مرحلهای میپذیرد، بیان کرد: آتشبس، سپس صلح و در نهایت عادیسازی، اما در مقابل هر مرحله، لبنان باید حقوق خود را شامل بازپسگیری زمینهای اشغالشده، بازگشت آوارگان فلسطینی و بهرهبرداری از منابع طبیعی بگیرد.
به ادعای باسیل، ایران و آمریکا مجبور به راهحل هستند و طی ۶۰ روز آینده سقف خواستههای خود را تعدیل خواهند کرد.
باسیل تصریح کرد: دولت و رئیسجمهور در وظایف خود (مانند تدوین راهبرد امنیت ملی) کوتاهی کردهاند و این کوتاهی تعمدی است. برگزاری عفو عمومی هر ۱۰ سال را تشویق جرم است.
متن خبر در النشره











