شفقنا- سازمان همکاری اسلامی، روز دوشنبه، نفوذ و «تجاوزات آشکار» نیروهای اسرائیلی به لبنان را محکوم کرد و از جامعه بینالمللی خواست تا «اقدام فوری» برای توقف تجاوز به این کشور عربی انجام دهد.
به گزارش شفقنا، آناتولی نوشت: این مطلب در بیانیهای از سوی این سازمان، در میان حملات هوایی مداوم اسرائیل در روزهای اخیر به چندین منطقه در جنوب لبنان، و پس از آنکه یسرائیل کاتس، وزیر جنگ اسرائیل، یکشنبه از گسترش عملیات زمینی ارتش در داخل لبنان و تصرف قلعه الشقیف در استان نبطیه (در جنوب) خبر داد، بیان شد.
این سازمان اعلام کرد که «با شدیدترین عبارات، نفوذ و تجاوزات آشکاری را که نیروهای اشغالگر اسرائیلی به لبنان انجام دادهاند و نیز تخریب روستاها و آثار تاریخی در جنوب لبنان را که نقض آشکار حاکمیت لبنان و حقوق بینالملل و حقوق بینالملل بشردوستانه است، محکوم میکند.«
دبیرخانه کل این سازمان «به شدت نسبت به ادامه تجاوزات نیروهای اشغالگر اسرائیلی به لبنان که تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه محسوب میشود، ابراز انزجار و محکومیت کرد.»
این سازمان گفت: «سازمان همکاری اسلامی در حالی که بار دیگر بر حمایت و همبستگی خود با لبنان، حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی آن تأکید میکند، از جامعه بینالمللی میخواهد که برای توقف این تجاوز، اقدام فوری به عمل آورد.»
چند ساعت پیشتر، بر اثر حمله هوایی اسرائیل که ساختمانی نزدیک بیمارستان «جبل عامل» در شهر صور در جنوب لبنان را هدف قرار داد، در آمار اولیه، دو نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.
یکشنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش بر قلعه الشقیف و وادی السلوقی در جنوب لبنان مسلط شدهاند و تصاویری از تعدادی از سربازان خود در اطراف این قلعه منتشر کرد.
اما «حزبالله»، روز دوشنبه، روایت ارتش اسرائیل در این باره را رد کرد و گفت که این قلعه زمانی که نیروهای اسرائیلی برای گرفتن عکس و «تبلیغ اشغال آن» به درون آن نفوذ کردند، «از هرگونه حضور نظامی مقاومت خالی بوده است».
از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز دوشنبه گفت که با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، تماس تلفنی داشته و ادعا کرد که اسرائیل از هدف قرار دادن بیروت، پایتخت لبنان، عقبنشینی کرده است.
ارتش اسرائیل حملات خود به لبنان را در چارچوب نقضهای روزانهاش نسبت به توافق آتشبس که از ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) گذشته لازمالاجرا بوده و تا آغاز ژوئیه (تیر ماه) آینده تمدید شده است، ادامه میدهد.
همچنین وزارت بهداشت لبنان، روز دوشنبه اعلام کرد که آمار قربانیان تجاوز اسرائیل به این کشور از ۲ مارس (۱۲ اسفند) گذشته تاکنون، به ۳ هزار و ۴۳۳ کشته و ۱۰ هزار و ۳۹۵ زخمی افزایش یافته است.
متن خبر در آناتولی











