شفقنا – یک مقام اسرائیلی تایید کرد که حملات هوایی رژیم صهیونیستی به پایتخت لبنان، بیروت، با هماهنگی واشنگتن صورت میپذیرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، روزنامه یدیوت آحارونوت روز دوشنبه به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که تصمیم برای انجام حملات در منطقه ضاحیه بیروت با هماهنگی ایالات متحده آمریکا گرفته شده بود.
این مقام رژیم صهیونیستی ادعا کرد که مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، در حال پیشبرد تلاشها برای برقراری آتشبس بین لبنان و اسرائیل است، اما عدم همکاری حزبالله باعث شده واشنگتن از مخالفت خود با حملات هوایی به منطقه ضاحیه دست بکشد.
ارتش اسرائیل روز دوشنبه، یک روز پس از آنکه به عمیقترین نقطه حضور خود در لبنان در بیش از ربع قرن گذشته رسید، دستور حمله به حومه جنوبی را دریافت کرد.
یسرائیل کاتس، وزیر جنگ اسرائیل، روز دوشنبه در بیانیهای اعلام کرد که در صورت ادامهٔ حملات حزبالله، «هیچ آرامشی در بیروت وجود نخواهد داشت» و متعهد شد که در منطقهٔ رود لیتانی در جنوب لبنان، یک منطقهٔ تحت کنترل نظامی ایجاد کند.
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، که وعده داده است عملیات نظامی را در عمق بیشتری از خاک لبنان پیش ببرد و عملیات روز یکشنبه را «تغییری چشمگیر» در کارزار علیه حزبالله توصیف کرده بود، روز دوشنبه به ارتش دستور داد اهدافی را در حومهٔ جنوبی بیروت، موسوم به ضاحیه ــ که یکی از پایگاههای اصلی حزبالله لبنان به شمار میرود ــ هدف قرار دهد.
جمعیت زیادی از مردم در حال ترک منطقهٔ ضاحیه در جنوب پایتخت لبنان، بیروت، هستند و جادههای منتهی به خارج از این حومه را که حزبالله در آن از حمایت گستردهای برخوردار است، با ترافیک سنگین مواجه کردهاند.
در همین حال، یک مقام آمریکایی به الجزیره گفته است که واشنگتن پیشنهادی را برای کاهش تنشها در لبنان ارائه کرده است. این مقام افزود که روبیو به طور جداگانه با جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، و نتانیاهو گفتوگو کرده است.
او روز یکشنبه گفت که بر اساس «نقشهٔ راه» پیشنهادی، حزبالله تمامی حملات خود علیه رژیم صهیونیستی را متوقف خواهد کرد و در مقابل، اسرائیل از تشدید بیشتر اقدامات نظامی در پایتخت لبنان خودداری خواهد کرد.
بر اساس ادعای این مقام، هدف از پیشنهاد آمریکا ایجاد شرایطی مناسب برای کاهش تدریجی تنشها و در نهایت توقف کامل و جامع تمامی درگیریها و اقدامات خصمانه است.
«سریعترین راه برای حفاظت از غیرنظامیان و کاهش تنشها این است که حزبالله فوراً آتشبس را بپذیرد.»
از زمان تشدید درگیریها میان حزبالله و اسرائیل در دوم مارس، بیش از یک میلیون نفر در سراسر لبنان به اجبار آواره شدهاند.
بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت عمومی لبنان، از دوم مارس تاکنون حدود ٣٥٠٠ نفر در حملات اسرائیل کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر نیز زخمی شدهاند.











