شفقنا- روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از «اسپن بارت آیده»، وزیر خارجه نروژ گزارش داد که این کشور ممکن است در سایه تحولات ژئوپلیتیکی و پیامدهای تعرفههای تجاری آمریکا، در موضع خود نسبت به عضویت در اتحادیه اروپا بازنگری کند.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «به گفته آیده، زمانی که نروژ به منطقه اقتصادی اروپا پیوست، شرایط جهانی بر پایه گسترش بازار واحد و ثبات نسبی اقتصادی شکل گرفته بود، اما اکنون پس از گذشت حدود ۳۰ سال، این شرایط تغییر کرده و جهان وارد مرحلهای پیچیدهتر و ناپایدارتر شده است. او تأکید کرد که بسیاری از حوزههایی که نروژ در گذشته تصمیم به عدم مشارکت در آنها در چارچوب اتحادیه اروپا گرفته بود، امروز اهمیت بیشتری یافتهاند».
وزیر خارجه نروژ با اشاره به فضای کنونی بینالمللی، آن را «جهانی آشفتهتر» توصیف کرد و گفت این شرایط باعث شده اسلو ناچار به بازنگری جدی در روابط خود با اتحادیه اروپا شود.
بر اساس این گزارش، افزایش تنشهای تجاری، بهویژه در ارتباط با تعرفههای آمریکا، و همچنین تحولات مرتبط با موضوعاتی مانند گرینلند و مواضع واشنگتن در قبال آن، از جمله عواملی هستند که در این بازنگری نقش داشتهاند.
فایننشال تایمز همچنین یادآور شد که مردم نروژ تاکنون دو بار در همهپرسیهای جداگانه به دلیل نگرانی از تأثیر عضویت در اتحادیه اروپا بر صنعت شیلات، به پیوستن به این اتحادیه رأی منفی دادهاند؛ صنعتی که یکی از ارکان اصلی اقتصاد این کشور محسوب میشود.
آیده در ادامه تأکید کرده است که نروژ با دقت روند مذاکرات و پیشنهادهای اتحادیه اروپا درباره بخش شیلات در ایسلند را دنبال خواهد کرد؛ کشوری که قرار است در ماه اوت آینده درباره احتمال پیوستن به اتحادیه اروپا همهپرسی برگزار کند.
در مجموع، این اظهارات نشان میدهد بحث عضویت نروژ در اتحادیه اروپا بار دیگر تحت تأثیر تحولات جهانی و تغییر موازنههای اقتصادی و سیاسی در اروپا و آمریکا به موضوعی جدی در فضای سیاسی این کشور تبدیل شده است.











