شفقنا- جمعی از پژوهشگران ژاپنی اعلام کردهاند که کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک میتواند یکی از دلایل خستگی مزمن و کاهش انگیزه، حتی در افرادی باشد که از نظر بالینی سالم محسوب میشوند.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عبری نوشت: بر اساس این مطالعه که توسط «هیرواکی کانوچی» استاد دانشگاه اوزاکا انجام شده، نتایج نشان میدهد بررسی و اصلاح این کمبودها میتواند در آینده به مدیریت بهتر خستگی و کاهش انگیزه کمک کند. او همچنین بر ضرورت پیشگیری از افزایش سطح هموسیستئین در بدن از طریق تغذیه متعادل و تأمین این ویتامینها تأکید کرده است.
به گزارش پایگاه «ساینسدیلی»، این تحقیق روی حدود ۶۰۰ فرد بزرگسال ژاپنی انجام شده که همگی از سلامت عمومی برخوردار بودند. در این پژوهش سطح هموسیستئین، ویتامین B12 و اسید فولیک در خون شرکتکنندگان اندازهگیری شد و میزان خستگی و انگیزه آنها نیز با استفاده از شاخصهای استاندارد ارزیابی گردید.
نتایج نشان داد افرادی که سطح بالاتری از هموسیستئین داشتند، معمولاً دچار کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک نیز بودند. این ارتباط در هر دو جنس مشاهده شد، اما در مردان بیشتر به شکل خستگی جسمی و در زنان به صورت کاهش انگیزه بروز کرده است.
پژوهشگران همچنین تأکید کردهاند که خستگی مزمن تنها ناشی از استرس یا کمخوابی نیست، بلکه رژیم غذایی نامتعادل نیز نقش مهمی در بروز آن دارد.
در پایان این تحقیق آمده است که ارتباط میان ویتامین B12، اسید فولیک و خستگی در افراد سالم، یافتهای نسبتاً جدید محسوب میشود؛ چراکه پیشتر افزایش هموسیستئین بیشتر با بیماریهای قلبی، عروقی، زوال عقل و برخی مشکلات دیگر مرتبط دانسته میشد.











