شفقنا – تصاویر ماهوارهای که توسط بیبیسی وریفای بررسی شدهاند نشان میدهند که ایران در واکنش به حملات واشنگتن و رژیم صهیونیستی که از اواخر ماه فوریه آغاز شد، حداقل به ۲۰ سایت نظامی آمریکا در هشت کشور خاورمیانه آسیب رسانده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، تصاویر ماهوارهای و ویدیوهایی که توسط بیبیسی وریفای تجزیه و تحلیل شدهاند، نشان میدهند که ایران از زمان آغاز جنگ به ۲۰ سایت نظامی آمریکا آسیب رسانده است و این نشان میدهد که این حملات گستردهتر از آن چیزی است که علناً اعلام شده است.
ایران از پایان ماه فوریه تأسیسات کلیدی آمریکا در هشت کشور خاورمیانه را هدف قرار داده و میلیونها دلار خسارت به سیستمهای دفاع هوایی پیشرفته، هواپیماهای سوختگیری و رادارها وارد نموده است.
آمریکا با درخواست از شرکت پلنت، یکی از ارائهدهندگان اصلی تصاویر ماهوارهای، برای اعمال محدودیت «نامحدود» بر تصاویر جدید از ایران و خاورمیانه، سعی در محدودسازی تحلیلهای ماهوارهای از این درگیری داشته است. این شرکت این اقدام را توجیه کرد و گفت که میخواهد مطمئن شود تصاویرش «توسط بازیگران متخاصم برای هدفقراردادن پرسنل و غیرنظامیان متحدان و شرکای ناتو» استفاده نمیشود.
بیبیسی وریفای از تصاویر ماهوارهای سایر ارائهدهندگان بینالمللی به همراه تصاویر قدیمیتر پلنت برای ردیابی خسارات ناشی از حملات ایران استفاده کرده است. این تأسیسات در عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عراق، اردن، بحرین و عمان قرار دارند. رقم واقعی میتواند بیشتر باشد، زیرا برخی از تحلیلگران تعداد پایگاههای مورد حمله را تا ۲۸ مورد تخمین میزنند.
در میان سختافزارهای ارزشمند که آسیب دیدهاند، سه باتری سامانه پیشرفته پدافند موشکی ضدبالستیک در پایگاههای هوایی الرویس و الصادر در امارات متحده عربی و پایگاه هوایی موفق السلطی در اردن وجود داشت.
گفته میشود که آمریکا تنها هشت سامانه پدافند هوایی تاد (THAAD) را در اختیار دارد که در پایگاههای سراسر جهان مستقر شدهاند و هزینه ساخت آنها حدود ۱ میلیارد دلار (۷۶۶ میلیون پوند) است. هر سامانه به حدود ۱۰۰ خدمه برای راهاندازی نیاز دارد، در حالی که هر موشک رهگیر شلیکشده توسط آن حدود ۱۲.۷ میلیون دلار هزینه دارد.
تحلیل کارشناسان از تصاویر ماهوارهای نشان میدهد که حملات ایران همچنین به شدت به هواپیماهای سوخترسانی و نظارتی ایالات متحده آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی آسیب رسانده است، به طوری که هواپیماهای آسیبدیده و حفرههای دودآلود به وضوح قابل مشاهده هستند.
یکی از این هواپیماها توسط تحلیلگرِ MAIAR به عنوان یک هواپیمای نظارتی E-3 Sentry شناسایی شد. رسانههای آمریکایی گزارش دادند که جایگزینی آن میتواند تا ۷۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد.
در نقاط دیگر، حملات ایران پایگاه هوایی علی السالم و کمپ عریفجان در کویت را نیز هدف قرار داده است. تحلیلگران MAIAR در تصاویر ماهوارهای این پایگاه که در طول درگیری چندین بار مورد اصابت قرار گرفته بود، انبارهای سوخت، آشیانههای هواپیما و محل اقامت سربازان که منهدم شده بودند را شناسایی کردند.
و در کمپ عریفجان، شرکت اطلاعات دفاعی جینز، خسارات گستردهای را به سختافزار ارتباطات ماهوارهای شناسایی کرد.
تعیین میزان خسارات وارده به تأسیسات ایالات متحده آمریکا دشوار است، اما تخمین ماه می پنتاگون، کل هزینه عملیات خشم حماسی را ۲۹ میلیارد دلار اعلام کرد – که احتمالاً بخش عمدهای از آن صرف «هزینههای تعمیر یا جایگزینی تجهیزات» نابود شده در این درگیری خواهد شد. دموکراتها میگویند این رقم احتمالاً کمتر از میزان واقعی است.
این گزارش همچنین نشان میدهد که از ماه فوریه تاکنون حداقل ۴۲ هواپیما – از جمله جنگندههای اف-۱۵ و اف-۳۵، ۲۴ پهپاد امکیو-۹ ریپر و یک هواپیمای تهاجمی ای-۱۰ – منهدم یا آسیب دیدهاند.
در مقایسه با سختافزارهای گرانقیمتی که ارتش آمریکا استفاده میکند، گزارش شده است که ایران در حملات خود به اهداف متخاصم در سراسر خاورمیانه از پهپادهای ارزان استفاده کرده است.
کارشناسانی که با بیبیسی وریفای صحبت کردند، گفتند که تاکتیکهای ایران در طول جنگ تکامل یافته و از رگبارهای گسترده موشک که شهرها و پایگاههای سراسر خاورمیانه را هدف قرار میداد، به حملات دقیقتر و هدفمندتر تغییر یافته است.
این خبر را اینجا ببینید.











