شفقنا- شرکت رسانهای اسکای از خروج از سرمایه گذاری مشترک تلویزیونی-خبری با امارات متحده عربی خبر داد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: اسکای از سرمایهگذاری مشترک خبری تلویزیونی خود با امارات متحده عربی تحت قراردادی با اسکای نیوز عربی خارج میشود. این شبکه تلویزیونی به دلیل پوشش جنگ در سودان و با اتهامات انکار نسلکشی مورد انتقاد قرار گرفته بود.
اسکای و شریکش IMI – شرکت سرمایهگذاری تحت کنترل شیخ منصور بن زاید آل نهیان، معاون رئیس جمهور امارات و مالک منچستر سیتی – از یک قرارداد تجاری جدید خبر دادهاند که در آن، این پخشکننده مستقر در بریتانیا، تمام مالکیت استراتژیک و عملیاتی سرویس خبری و امور جاری 24 ساعته به زبان عربی را واگذار خواهد کرد. با این حال، اسکای بریتانیا قراردادی چند ساله برای صدور مجوز برند منعقد کرده است که به اسکای نیوز عربی اجازه میدهد نام خود را حفظ کند.
این کانال رایگان مستقر در ابوظبی در سال ۲۰۱۰ به عنوان رقیبی برای کانالهای خبری تلویزیونی عرب زبان از جمله الجزیره و اخبار عربی سرویس جهانی بیبیسی تأسیس شد و سرمایهگذاری مشترک دو جانبه با پخش برنامه در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۲ آغاز گردید.
با اینکه مدیر اسکای نیوز پیامی احساس در پایان این همکاری منتشر کرده اما
در داخل، مدیران اسکای به طور فزایندهای نگران موضع سردبیری اسکای نیوز عربی در قبال اخبار منطقه شدهاند. پوشش جنایات انجام شده در سودان توسط گروه شبهنظامی تحت حمایت امارات، نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) باعث شد تا کل شبکه اسکای به لاپوشانی نسلکشی متهم شود.
در ماه نوامبر گذشته جهان شاهد بدترین نسل کشی سالهای اخیر در سودان بود و تصاویر آن، جهان را تکان داد. دولت سودان پس از آنکه این کانال ماهوارهای تیمی را به الفاشر، پایتخت دارفور شمالی، اعزام و گزارشی تهیه کرد که در آن ادعا شده بود وضعیت امنیتی و انسانی تثبیت شده است، فعالیت اسکای نیوز عربی را در داخل خاک خود ممنوع کرد.
این کانال متعاقباً گزارشهای خبری و مقالات آنلاینی را منتشر کرده است که نشان میدهد هیچ مدرکی در محل وجود ندارد که تصاویر ماهوارهای و شهادت بازماندگان این جنایات را تأیید کند. از دیگر سو خبرنگار اعزامی اسکای نیوز عربی با یکی از مقامات ارشد دولت موازی پشتیبانی سریع ازدواج کرده است.
این خبر را در گاردین ببینید