شفقنا- حضرت آیت الله کریمی جهرمی حوزه مشهد را حوزه امام رضا دانست و بر حفظ اصالت و قداست این حوزه علمیه تأکید کرد.
به گزارش شفقنا، حضرت آیتالله کریمی جهرمی ظهر شنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه آیتالله موسوینژاد، با گرامیداشت یاد و خاطره آن روحانی خدمتگزار، طلاب را به حفظ اصالت و قداست حوزه علمیه مشهد فراخواند.
ایشان در قسمت اول سخنان خود، جامعه را نیازمند عالمانی دانست که ضمن دارا بودن مراتب علمی و اعتقادی، اخلاق اسلامی را سرلوحه کار و عمل خود قرار داده باشند.
ایشان ادامه داد: طلاب باید بدانند صرف حضور در کلاس درس کافی نیست و طلبه باید از روی شوق و میل باطنی در جلسات علمی و کلاسهای حوزه شرکت کند. طلبه باید کل وجود خود را برای تحصیل در حوزه علمیه به خدمت بگیرد تا بتواند بعد از چند سال عنصر نافع برای جامعه باشد.
ایشان اخلاق را عامل رشد طلبه در جامعه دانست و گفت: اخلاق مطلبی نیست که با حضور در کلاس و سخنرانی شنیدن به طور کامل کسب شود، بلکه نیاز است طلبه اخلاق عملی را تمرین کند و آن را ملکهی زندگی خود قرار دهد. اگر طلبهای در حوزه علمیه که خانه امام زمان است، دروغ گفت، غیبت کرد، ندانسته پشت سر افراد حرف زد، از مسیر اصلی خود منحرف شده و قطعاً نمیتواند برای جامعه و اسلام نافع باشد.
ایشان در بخش دوم سخنان خود، حوزه مشهد را حوزه امام رضا دانست و بر حفظ اصالت و قداست این حوزه علمیه تأکید کرد.
ایشان گفت: وجود مضجع منوّر حضرت رضا علیهالسلام در شهر مشهد، آبروی این حوزه است و باید با تبرک جستن از این وجود مقدس، حوزه علمیه را در این شهر بیش از قبل رونق داد.
ایشان وجود عالمانی همچون آیات میرزا جواد آقا تهرانی، فلسفی و مروارید را به عنوان نمونههای حقیقی زهد و تقوا و علمیت دانست و تأکید کرد: طلاب حوزه در مشهد بکوشند چراغی که این عزیزان روشن کردند به خاموشی نرود و تمام همت و تلاش خود را برای رشد علمی و معنوی حوزه علمیه مشهد به کار برند.
ایشان سپس طلاب را به داشتن ادب در برابر ائمه معصومین، ادب در برابر اماکن مقدس و حوزههای علمیه فراخواند و گفت: اگر طلبهای در حوزه امام رضا وارد شد و در درس کمکاری کرد، در تهذیب و رشد اخلاقی خود کمکاری نمود و خودش را از مردم بالاتر دانست یا غصهی دین را نخورد، بداند خیانت به امام رضا علیهالسلام کرده است.
آیت الله کریمی جهرمی در پایان، با گرامیداشت یاد آیتالله موسوینژاد، ضمن بیان اهمیت نشر معارف اهل بیت، طلاب را به حضور در بین مردم و همنشینی با گروههای مختلف بهویژه جوانان فراخواند.
دورههای فشرده اعتقادی در بدو ورود طلاب به حوزه برگزار شود
ایشان همچنین، صبح روز گذشته در جمع اساتید و مدیران مرکز اندیشوران، ضمن تقدیر از خدمات انجامشده در این مرکز، بر لزوم تقویت بنیهی فقهی و اعتقادی طلاب تأکید کرد و اظهار داشت: اگر میخواهیم در حوزه امثال علمای سلف را تربیت کنیم، باید شاگردان را فرزندان خود بدانیم و در طول مدت تحصیل، مراقب رشد و ارتقای سطح علمی طلاب باشیم.
ایشان با بیان حدیثی از امیرالمؤمنین که فرمودند: «إذا أرادَ اللّهُ بعَبدٍ خَيراً فَقَّهَهُ في الدِّينِ، وألهَمَهُ اليَقينَ»، مراد از فقه در این حدیث را فهم دقیق دینی دانست و گفت: این فهم دقیق از مسیر اعتقادات آغاز میشود و باید در حوزههای علمیه، دورههای فشردهی اعتقادی در بدو ورود برگزار شود تا طلبه با اعتقاد صحیح وارد این عرصه گردد.
ایشان فقاهت را امری مهم دانست و با تأکید بر لزوم دقت و همت بالا برای حضور در این عرصه گفت: فقاهت کاری نیست که یک ساعت وقت بگذاریم برای آن و بعد برویم سراغ کارهای دیگر. فقاهت امری مهم و سخت است و برای دستیابی به آن باید بدون اتلاف دقایق، این مهم را کسب کرد تا حوزهای که ثمرهی آیتالله العظمی حائری و آیتالله العظمی بروجردی است، در مسیر صحیح خود پیش برود و بتواند برای جامعه نافع باشد.
ایشان در پایان سخنان خود، ضمن تقدیر از خدمات انجامشده در مؤسسهی دانشوران و حوزه علمیه آیتالله موسوینژاد، از تلاشهای حجتالاسلام والمسلمین درایتی در زمینه گسترش مباحث فقهی و تفسیری تشکر کرد.











