شفقنا -شبکه خبری سیانان در گزارشی نوشت که بمباران بیوقفه آمریکا و اسرائیل، دسترسی ایران به ذخایر موشکهای که خود که در شهرهای زیرزمینی انبار شده بود را قطع کرده بود، مختل نمود، اما اکنون تهران با روشهای ساده موفق شده که پرتابهها و پرتابگرهای خود را مجدداً در اختیار بگیرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، کارشناسان میگویند ایران پس از بیرونکشیدن فوری زرادخانههای زیرزمینی خود، آماده است تا موشکهای دوربرد بسیار بیشتری را به سمت سرزمینهای اشغالی و دیگر کشورهای خاورمیانه شلیک کند – تلاشی که محدودیتهای استراتژی بمباران آمریکا را برجسته میکند.
برای هفتهها، حملات هوایی آمریکا و اسرائیل با تخریب جادهها و مسدودکردن ورودی تونلها، دسترسی ایران به سایتهای موشکی زیرزمینیاش را محدود نمود.
اما تصاویر ماهوارهای که توسط سیانان بررسی شده است، نشان میدهد که ایران چگونه از تجهیزات سادهای مانند بولدوزر و کامیونهای کمپرسی برای مقابله با این کمپینهای پُرهزینه استفاده کرده است – موضوعی که نمایانگر این است که نمیتوان قابلیتهای موشکی تهران را فقط با هدف قراردادن ورودیهای تونلها از بین برد.
این در حالی است که به نظر میرسد ایران و آمریکا به توافق اولیهای برای بازگشایی تنگه هرمز که از ابتدای جنگ بسته شده است، دست یافتهاند.
سم لیر، پژوهشگر مرکز مطالعات منع گسترش سلاحهای هستهای جیمز مارتین که قابلیتهای موشکی ایران را تحلیل میکند، گفت: اگر خصومتها از سر گرفته شود، ایران در موقعیتی است که «تا زمانی که پرتابگر و خدمه داشته باشد، حتی اگر تولید متوقف شده باشد، به پرتاب موشک ادامه خواهد داد».
«هیچ چیز مانع از تسلیح سکوهای پرتاب به ذخایر فراوان موشکی که ایرانیها هنوز در اختیار دارند، نمیشود.»
در طول جنگ، ایران با وجود خطرات فراوان، برای حفر ورودیهای تونل تلاش میکرد و آمریکا و اسرائیل اغلب به تجهیزات مورد استفاده برای حفر تونل ضربه میزدند. این کار تهران را قادر ساخت تا در طول جنگ به شلیک موشک ادامه دهد. از زمان آتشبس که حدود هفت هفته پیش حاصل شد، تلاشهای تهران برای حفاری پایگاهها به طور قابل توجهی سرعت گرفته است.
سیانان دریافته است که ایران اکنون ۵۰ ورودی از ۶۹ ورودی تونلهایی را که توسط آمریکا و اسرائیل در ۱۸ تأسیسات موشکی زیرزمینی که مورد حمله قرار گرفته بود، باز کرده است.
ایران بخشهای دیگری از این پایگاهها را نیز تعمیر کرده است، از جمله جادههایی که آمریکا و اسرائیل برای جلوگیری از بهکارگیری موشکاندازها در آنها بمباران کرده بودند. تصاویر ماهوارهای نشان میدهند که تقریباً تمام این چالهها اکنون پُر شدهاند و در دو محل، حتی آسفالتشان نیز بازسازی شده است.
لیر ادعا کرد که ارتش آمریکا در دستیابی به موفقیتهای تاکتیکی مهارت دارد و مدفونکردن و سرکوبنمودن نیروی موشکی ایران نمونه بارزی از این موضوع است، ولی اذعان کرد که با این حال، «اگر این [رویکرد] با مجموعهای از اهداف استراتژیک جنگی معقول و یک نظریه پیروزی قابل دستیابی همراه نباشد، میتواند در نهایت به یک شکست استراتژیک منجر شود».
دونالد ترامپ بارها به زرادخانه موشکی ایران به عنوان دلیل جنگ اشاره کرده و نابودی آن را یکی از اهداف کلیدی دانسته است. ترامپ در پستی در ماه مارس در شبکه اجتماعی تروث سوشال، «تضعیف کامل توانایی موشکی ایران، پرتابگرها و هر چیز دیگری که به آنها مربوط میشود» را به عنوان یکی از پنج «هدف» جنگ ذکر کرد.
شبکه پایگاههای زیرزمینی ایران که ساخت آن بیش از بیست سال پیش آغاز شد، محافظت قابل توجهی از موشکها و پرتابگرها ارائه میدهد. عمق این تأسیسات، که برخی از آنها زیر صدها متر سنگ قرار دارند، گزینههای ارتشهای آمریکا و اسرائیل برای حمله به این پایگاهها را محدود میکند.
بنابراین، در هفتههای اولیه درگیری، واشنگتن و رژیم صهیونیستی به حمله به ورودیهای آنها روی آوردند، که همراه با تلاش برای یافتن و نابودی پرتابکنندهها، منجر به محدودشدن آتشبار ایران شد. این حملات هوایی به پایگاهها آسیبهای شدیدی وارد کرد، بیشتر ورودیهای تونلها را زیر کوهی از آوار دفن کرد و جادههای منتهی به این تاسیسات را ویران کرد.
آمریکا و اسرائیل همچنین تلاش گستردهای را برای از بینبردن زنجیره تأمین موشکی ایران، از کارخانههایی که قطعات الکترونیکی کوچک تولید میکنند تا سایتهایی که پیشرانههای موشک و بدنه موشکها در آنها تولید میشوند، انجام دادند.
پس از توافق آتشبس بین آمریکا و ایران در تاریخ ۸ آوریل، پیت هگست، وزیر جنگ ایالات متحده، با اشاره به این تلاشها گفت که ایران «موشکها و پرتابگرهای باقیمانده خود را از خاک بیرون خواهد کشید».
کارشناسان معتقدند ایران هنوز حدود ۱۰۰۰ موشک در سایتهای زیرزمینی خود ذخیره دارد.
به گفته کارشناسان، بعید است که این ذخایر، که در اعماق زمین قرار دارند، آسیب زیادی از حملات آمریکا و اسرائیل متحمل شده باشند.
تیمور کادیشف، محقق ارشد موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی در دانشگاه هامبورگ که درباره موشکهای ایران را مطالعه میکند، گفت: آنها ٢٠ سال بود که برای این نوع جنگ آماده میشدند.
«آنها به شدت آماده هستند.»
ایران برای بازگشایی پایگاهها از انواع تجهیزات ساختمانی و خاکبرداری استفاده کرده است. در تصاویر ماهوارهای، لودرها در حال جمعآوری آوار و کامیونهای کمپرسی در حال پرکردن حفرهها با خاک، قابل مشاهده هستند.
در یک پایگاه که خارج از اصفهان واقع شده است، آمریکا و اسرائیل حملات متعددی را برای مسدود کردن چهار ورودی تونل در طول جنگ انجام دادند. حداقل ۱۸ چاله در یک جفت از ورودیها دیده میشد که نشان میدهد چه مقدار مهمات برای مسدودسازی تونلها صرف شده است.
در اوایل ماه می، یک تصویر ماهوارهای نشان داد که از یک کامیون کمپرسی برای پرکردن گودالها استفاده میشود. دو ورودی دیگر که آنها نیز توسط چالهها و آوار مسدود شده بودند، قبلاً باز شده بودند و جادههای منتهی به آنها که پیشتر در اثر بمباران تخریب شده بودند، مجدداً آسفالت شده بودند.
در اواسط ماه آوریل، در پایگاهی در خارج از خمین، تصاویر نشان دادند که حداقل ۱۰ وسیله نقلیه ساختمانی در تلاش برای بازگشایی یک ورودی بودند.
ارزیابیهای اطلاعاتی آمریکا نشان میدهد که ایران در حال حاضر در حال بازسازی قابلیتهای کلیدی نظامی خود، از جمله از سرگیری تولید پهپاد و جایگزینی موشکاندازها و ظرفیت تولید است.
این خبر را اینجا ببینید.











