شفقنا- چگونه کلیسای کاتولیک و ارزشمندترین استارتاپ هوش مصنوعی جهان میتوانند با هم همکاری کنند، در حالی که فناوری همان شرکت ممکن است آیندهای را که پاپ لئو نسبت به آن هشدار میدهد، رقم بزند؟
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: در اولین آموزه مکتوب مهم دوران پاپی خود، پاپ لئو چهاردهم، هوش مصنوعی را مورد انتقاد قرار داد. پاپ، نگرانکنندهترین تهدیدات این فناوری برای بشریت را تشریح کرد: جایگزینی کارگران، تسریع جنگ و بهرهبرداری از محیط زیست.
در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت این آموزه مقدس در روز انتشار آن در واتیکان برگزار شد، پاپ در کنار یک سخنران و مهمان غیرمعمول قرار گرفت: «کریس اولا» یکی از بنیانگذاران آنتروپیک، یکی از افرادی که پشت رونق هوش مصنوعی قرار دارد که اتفاقاً لئو را بسیار نگران کرده است.
حضور «اولا» یک سوال کلیدی را مطرح میکند: چگونه کلیسای کاتولیک و ارزشمندترین استارتاپ هوش مصنوعی جهان میتوانند با هم همکاری کنند، در حالی که فناوری آنتروپیک ممکن است آیندهای را که لئو نسبت به آن هشدار میدهد، رقم بزند؟
«پیت فرلانگ» مدیر ارشد سیاستگذاری و تحقیقات در مرکز فناوری انسانی، یک سازمان غیرانتفاعی مدافع پاسخگویی در مورد هوش مصنوعی، میگوید: «بخشنامه لئو به تفصیل در مورد حفظ کرامت انسانی در مواجهه با تهدید هوش مصنوعی بحث میکند – اما شرکتهای بزرگ هوش مصنوعی، از جمله آنتروپیک، این نگرانیها را در اولویت قرار نمیدهند.»
فورلانگ میگوید: «همه این شرکتها در حال ساخت فناوریای هستند که… برای جایگزینی انسانها طراحی شده است. این با سخنان پاپ بسیار در تضاد است. در جهانی که در حال ساخت فناوری برای جایگزینی انسانها هستید، نمیتوانید عزت نفس داشته باشید.»
«پائولو کاروزا» استاد حقوق در دانشکده حقوق نوتردام و رئیس مشترک هیئت نظارت متا میگوید: این خطر وجود دارد که تعامل آنتروپیک با واتیکان سطحی باقی بماند و به یک گفتمان «احساسیِ خوب» اما بدون انتقاد برای هر دو طرف منجر شود. بدین معنی که آنتروپیک بگوید خب «این برند آنتروپیک است، درست است؟ ما اینگونه خود را متمایز میکنیم، با همسو شدن با صداهایی که بیشتر به ایمنی و مسئولیتپذیری گرایش دارند. با گفتن اینکه «ببینید، حتی پاپ هم به خاطر [برند طرفدار ایمنی ما] حاضر است با ما صحبت کند».
در همین حال برخی از طرفداران ایمنی هوش مصنوعی احساس میکنند که پاپ در تلاش برای مهار آسیبهای هوش مصنوعی به اندازه کافی قاطع نبوده است.
نظرسنجی منتشر شده توسط مرکز تحقیقات غیرانتفاعی هوش مصنوعی Epoch AI در ماه گذشته نشان داد که 20 درصد از کارگران تمام وقت در ایالات متحده گفتهاند که هوش مصنوعی بخشهایی از شغل آنها را تصاحب کرده است. خود «داریو آمودی» مدیرعامل آنتروپیک، در مورد از دست دادن آخرالزمانی مشاغل در سالهای آینده هشدار داده است.
اما نقاط امیدوارکنندهای در پسِ این همکاری وجود دارد:
هنگامی که آنتروپیک اوایل امسال از اجازه دادن به دولت آمریکا برای استفاده از مدلهای هوش مصنوعی شرکتش در سلاحهای کاملاً خودمختار و جاسوسی خودداری کرد، منجر به خصومت شدیدی با رئیس جمهور ترامپ شد. دولت ترامپ متعاقباً آنتروپیک را در لیست سیاه قرار داد و این شرکت هوش مصنوعی را به عنوان یک تهدید زنجیره تأمین معرفی کرد. دادگاه دو طرف همچنان ادامه دارد.
با این حال آگاهان عرصه هوش مصنوعی معتقدند جاهطلبیهای آنتروپیک ممکن است با درخواستهای لئو برای رشد پایدار، همه جانبه و با محوریت انسان در مورد هوش مصنوعی در تضاد باشد.
خب را اینجا ببینید