شفقنا آینده- آلن راسبریجر در روزنامه ایندیپندنت نوشته که اتفاقات هفته گذشته نشان داد رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا به طرز شگفتآوری فاسد است. به باور این نویسنده، اما، در شرایطی که جمهوریخواههای همحزبش غالباً در قبال چنین واقعیاتی سکوت میکردند یا با سیاستهای او همراهی میکردند، اکنون به نظر میرسد که برخی از آنها بالاخره دارند کمی جسارت و جرأت مخالفت یافته و شجاعت ایستادن در برابر او را پیدا کردهاند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه ایندیپندنت؛ دومین دوره ریاستجمهوری ترامپ بدون شک ثابت کرده که «بزدلی مسری» است. [همین هم هست که باعث شده] یک قلدر پر سر و صدا و به عبارتی بهتر یک روانی بیثبات- مانند ترامپ- شرکتهای حقوقی و رسانهای غولپیکر و قدرتمند، دانشگاههای معتبر و مورد احترام و البته میلیاردرهای قدرتمند عرصه فنآوری را مرعوب کرده است.
و البته کنگره- را هم میتوان به این فهرست دور و دراز اضافه کرد؛ جایی که باید قاعدتا میتوانست ترامپ را با چالشهای زیادی مواجه کند، اما جمهوریخواهانی که به حمایت او وابسته هستند، با ترس و لرز تسلیم شدهاند و به سختی میتوان صدای خفه اعتراض یا پرسشی را شنید. پس از ۲۵۰ سال که از استقلال ایالات متحده میگذرد، این کشور در حال حاضر در چنین جایی ایستاده است.
رویدادهای هفته گذشته دونالد ترامپ را در فاسدترین شکل و حالت خود به نمایش گذاشت- که با اعتماد به نفس ناشی از درک این واقعیت که آمریکا در حال حاضر تبدیل به سرزمینی شده که تعداد زیادی از موارد مربوط به «چک و بالانس» یا کنترلها و توازنهایی که ظاهراً توسط کنوانسیون قانون اساسی در سال ۱۷۸۷ در نظر گرفته شده بود در آن وجود ندارد، اهداف خود را با آزادی کامل پیش میبرد.
و با این حال این احتمال را نمیتوان نادیده گرفت که چند نفر ممکن است شروع به خرابکاری کرده باشند.
بیایید با فساد حیرتانگیز این هفته شروع کنیم. ترامپ به عنوان رئیسجمهور از سازمان درآمد داخلی خود به دلیل افشای سوابق مالیاتی شخصیاش به مبلغ شگفتانگیز ۱۰ میلیارد دلار شکایت کرد. این دیگر نهایت هنر معامله بود: ترامپ با خودش در آن سوی میز دادگاه روبرو شد- و در این میان فقط یک برنده میتوانست وجود داشته باشد.
و- شگفتانگیز!- این که ترامپ برنده شد. البته نه در دادگاه واقعی- و با پذیرفتن ریسک قضاوت یک ! نه! او در عوض با خودش به توافق رسید. در این میان معاملهای که ترامپ با ترامپ انجام داد، ایجاد یک صندوق ۱.۸ میلیارد دلاری برای تسویه حساب سیاسی بود، ظاهراً برای جبران خسارت هر کسی که قربانی «جنگ حقوقی» دولت شده بود.
تاد بلانش دادستان کل موقت ترامپ این احتمال را رد نکرد که شورشیهایی که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره آمریکا دست به شورش زده بودند، ممکن است غرامت دریافت کنند. این حتی میتواند شامل کسانی نیز باشد که به جرم حمله به افسران پلیس محکوم شدهاند. این صندوق توسط هیئتی اداره خواهد شد که ترامپ عملاً آن را کنترل خواهد کرد.
بلانش که آشکارا برای حفظ موقعیت خود به حمایت ترامپ متکی است، پا را از این هم فراتر گذاشت و به ترامپ و خانوادهاش مصونیت مجازی از هرگونه تحقیق در مورد امور مالیاش اعطا کرد. این یعنی ایالات متحده تحت ریاستجمهوری ترامپ موافقت کرده که برای همیشه از پیگرد قانونی یا تعقیب رئیسجمهور ترامپ، پسران ارشدش یا هر یک از مشاغل آنها ممانعت خواهد شد.
سندی که ترامپ این هفته امضا کرد، از هرگونه رسیدگی به هر پروندهای علیه خانواده ترامپ توسط اداره مالیات یا سایر سازمانها یا ادارات جلوگیری خواهد کرد. به نظر میرسد این یعنی که وزارت دادگستری نیز از وارد کردن اتهام به خانواده ترامپ به جرایم دیگر نیز منع شده است.
دیوان عالی که پیش از این نیز برای رئیسجمهور در قبال هرگونه اقدام رسمی در دوران تصدی مقام ریاستجمهوری مصونیت قضایی اعطا کرده بود؛ اکنون به او مصونیت مدنی نیز داده- و به گفته یکی از ناظران قانون را با این مرد سازگار کرده است. اتفاقی که باعث شد سرمقاله نیویورکتایمز با این تیتر منتشر شود- که تاکنون هرگز شاهد چنین نمونهای از فساد ریاستجمهوری نبودهایم!
ادامه این مطلب را میتوانید اینجا بخوانید











