شفقنا رسانه_ صفحه یک روزنامهها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامههای امروز، آنهایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.
«بازارچه جنت؛ گمشده در میان وعدهها» تیتر روزنامه پیام ماست که در گزارشی به بیان روایت کسبه «بازارچه جنت» از ماههای پس از آتشسوزی پرداخت و نوشت: « برای وام یک میلیاردتومانی «بنیاد علوی» را که به آنها وعده داده شده بود، تحویل بدهند. پسر جوانی به همراه مادرش آمده. «فعلاً در حال انجام کاغذبازیهای این وام هستیم؛ ولی نمیدانیم چه خواهد شد و کی وام را میدهند.» زن دیگری که سن و سالی ازش گذشته میگوید: «خیلی سنگ جلوی پای ما انداختهاند. حالا هم برای این وام گفتهاند سنت بالای ۶۰ سال نباید باشد، چک برگشتی نباید داشته باشی. مردها هم باید کارت پایان خدمت داشته باشند.» زن دیگری با او مشغول گفتوگو میشود و میپرسد: «من متولد ۱۳۳۸ هستم. یعنی قبول نمیکنند؟» فرد دیگری از اعتراضشان در سه هفته قبل میگوید: «جلوی شورای شهر دو سه ساعت نشستیم. هر کاری هم که کردند، نیروی انتظامی و نیروی ضدشورش هم که آمد ما بلند نشدیم. در خیابان بهشت در اوج شلوغی نشسته بودیم. تا شاید کسی به ما اهمیت دهد.» به زن کناریاش میگوید: میخواستم به آنها بگویم با ازدستدادن غرفهام راحتتر کنار آمدم تا اتفاقات بعدش. ازبسکه ما را اذیت میکنند و کاری پیش نمیبرند. دائم امروزوفردا میکنند. فقط کافی است کنار آنها بایستی تا دردهایشان را بشنوی. کلافه شدهاند. نزدیک به چهار ماه است که از شهرداری به شورای شهر و از آنجا به شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع تهران در رفتوآمد هستند. سرمایهشان در چند دقیقه از بین رفته است و بیکار شدهاند. دنبال راهی هستند که دوباره بتوانند کسبوکارشان را شروع کنند؛ اما دائم با وعدههای توخالی مواجه میشوند.»
«کابوس زباله در «هیرکانی»» تیتر روزنامه قدس است که ضمن گفتگو با کارشناسان، نسبت به گسترش آلودگی و تخریب اکوسیستم در طبیعت مازندران هشدار داد و نوشت: « جنگلهای هیرکانی مازندران سالهاست زیر سایه بحرانی خاموش نفس میکشند؛ بحرانی که نه با صدای اره و تخریب مستقیم، بلکه با انباشت روزانه زباله و نشت آلایندهها، آرامآرام ریشههای حیات را هدف گرفته است. دفن غیراصولی پسماند در دل طبیعت، امروز تنها یک مشکل خدمات شهری نیست، بلکه به چالشی جدی برای محیط زیست، منابع آب، سلامت عمومی و آینده اقتصادی و گردشگری استان تبدیل شده است. کارشناسان هشدار میدهند ادامه این روند میتواند بخشهایی از جنگلهای ارزشمند شمال کشور را در سالهای آینده با آسیبهای جبرانناپذیر روبهرو کند. در همین ارتباط با شهرام صمدی خادم، رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، درباره ابعاد مختلف بحران پسماند در جنگلهای مازندران، آثار مخرب شیرابه زباله بر منابع آب و خاک، تهدیدهای پیش روی جنگلهای هیرکانی، خسارتهای اقتصادی و زیست محیطی ناشی از دفن زباله و همچنین راهکارهای فوری و بلندمدت برای مهار این بحران گفتوگو شد و تاکید کرد که دفن زباله در قلب یا حاشیه جنگلهای مازندران صرفاً یک «تجمع زباله» نیست، بلکه یک «کانون بیولوژیک سمی» است. از اثرات سوء دفن زباله در جنگل؛ اختلال در زنجیره غذایی، ایجاد بیماری، مسمومیت و… در حیات وحش منطقه است. همچنین تغییر رفتار گونههای حیات وحش در اثر جذب به سمت زبالهها، انتقال سموم و تغییر ترکیب گونهای را میتوان از اهم این موارد برشمرد. خسارت اقتصادی دفن زباله در جنگلهای مازندران بسیار فراتر از هزینه مدیریت پسماند است. از دست دادن خدمات اکوسیستمی جنگل، آلودگی خاک و سفرههای زیرزمینی توسط شیرابه، کاهش ارزش تفرجگاهی و گردشگری و افزایش هزینههای درمانی و بهداشتی از اثرات کلان این معضل است. هزینههای جبرانناپذیر بازسازی و احیای خاکی که آلودگی عمیق پیدا کرده نیز تقریباً غیرممکن است و این یعنی کاهش دائمی ارزش داراییهای طبیعی استان.»












