شفقنا- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه تبادل پیام ها ادامه دارد اما هنوز تفاهم نهایی نشده است، گفت: در این مرحله، تمرکز ما بر خاتمه جنگ است.
به گزارش شفقنا، «اسماعیل بقائی» در پاسخ به پرسشی درباره تازهترین اظهارات رئیس جمهور آمریکا گفت: ما با زبان «باید» ۴۷ سال پیش خداحافظی کردیم. هیچکدام از طرفهای غربی وقتی در مورد جمهوری اسلامی ایران صحبت میکنند، نمیتوانند از زبان «باید» صحبت کنند. ما بر اساس منافع و حقوق ملت ایران خودمان تصمیم میگیریم. این یک نکته است.
وی ادامه داد: آنچه آمریکاییها تحت عنوان محاصره دریایی از آن نام میبرند، از ابتدا یک اقدام غیرقانونی بود؛ هم نقض آتشبس بود و هم اخلال در آزادی دریانوردی بینالمللی. ما باید ببینیم در عمل آیا واقعاً به این حرفشان عمل خواهند کرد یا صرفاً یک ادعای تبلیغاتی است؟ اگر این کار را انجام دهند، یعنی در واقع توقفِ کاری خلاف که از چند هفته پیش شروع کردند و از ابتدا نباید چنین اقدامی را مرتکب میشدند.
بقائی افزود: در رابطه با تفاهم، تا الان که من خدمتتان دارم صحبت میکنم، تبادل پیامها البته ادامه دارد، ولی تفاهم نهایی نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره وضعیت تنگه هرمز گفت: در مورد تنگه هرمز از ابتدا طرف آمریکایی واقعیت را وارونه جلوه داد. تنگه هرمز از ۹ اسفند و بعد از حمله غیرقانونی و تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، تحت تدابیر ویژه ایران به عنوان دولت ساحلی قرار گرفت.
وی افزود: تنگه هرمز به روی کشتیهای متخاصم و کشتیهای نظامی بسته است. اما در همین مدت کشتیهای تجاری با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران از این مسیر تردد کردهاند. در رابطه با اینکه مدیریت آینده تنگه هرمز به چه شکل خواهد بود، موضوعی است که به دولتهای ساحلی تنگه، یعنی ایران و عمان مربوط است.
بقائی خاطر نشان کرد: همین امروز هم آقای دکتر عراقچی و همتای ایشان آقای بوسعیدی وزیر خارجه عمان گفتوگوی تلفنی داشتند و یکی از موضوعاتی که صحبت کردند، همین موضوع بود. ایران و عمان رویکرد بسیار مسئولانهای در خصوص ایمنی و امنیت در تنگه هرمز اتخاذ کردهاند و بنا دارند که هم در راستای حفظ امنیت و منافع ملی خودشان و هم در راستا نفع جامعه بینالمللی برای اطمینان از تردد ایمن کشتیها در تنگه هرمز ساز و کارهایی را اتخاذ کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مطرح شدن مسائل هسته ای در مذاکرات گفت: در این مرحله، تمرکز ما بر خاتمه جنگ است. در مورد جزئیات مباحث مرتبط با غنیسازی و یا موضوع اورانیوم غنیشده ایران، در این مرحله ما صحبتی نداریم.











