شفقنا – دونالد ترامپ روز جمعه در شبکه اجتماعی تروث سوشال اعلام کرد که در اتاق وضعیت کاخ سفید با مشاوران خود جلسه دارد تا در مورد توافق با ایران تصمیم بگیرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ترامپ در پستی طولانی نوشت: من اکنون در اتاق وضعیت جلسه خواهم داشت تا تصمیم نهایی را بگیرم.
او در این پست پارامترهای توافق احتمالی با ایران را شرح داد.
وی بار دیگر گفت که، در میان سایر شروط، ایران «باید موافقت کند که هرگز سلاح یا بمب هستهای نخواهد داشت» و اینکه «تنگه هرمز باید فوراً» بدون هیچ گونه عوارض یا محدودیتی برای تردد باز شود.
تهران بارها تاکید کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است و هیچ قصدی برای ساخت سلاح هستهای ندارد. در خصوص این آبراه استراتژیک نیز، ایران موکداً اعلام نموده که تردد در تنگه هرمز هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد.
ترامپ مدعی شد که مینهایی که ایران در این آبراه حیاتی کار گذاشته باید «خنثی» شوند. تهران تاکنون ادعاهای رئیس جمهور آمریکا در این خصوص را رد کرده است.
وی همچنین ادعا کرد که محاصره آمریکا «لغو» خواهد شد و به کشتیهایی که در کانال گرفتار شده بودند اجازه داده میشود مجدداً دریانوردی را آغاز کنند.
او در مورد ذخایر اورانیوم غنیشده ایران مدعی شد که این مواد هستهای «توسط ایالات متحده آمریکا» بازیابی و با هماهنگی تهران نابود خواهد شد.
ایران بارها اعلام کرده که به هیچ عنوان ذخایر اورانیوم غنیشده با خلوص بالا را به خارج از کشور منتقل نخواهد کرد.
ترامپ همچنین نوشت: تا اطلاع ثانوی هیچ پولی رد و بدل نخواهد شد.
ایران آزادسازی پولهای بلوکهشدهاش را یکی از شروط توافق احتمالی با آمریکا عنوان کرده است.
تهران تاکنون به پست ترامپ در شبکه اجتماعی تروث سوشال واکنشی نشان نداده است.
با اینحال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و مذاکرهکننده ارشد تهران، ساعاتی پیش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما امتیازات را نه با گفتوگو، بلکه با موشکها میگیریم، در مذاکره فقط آنها را تفهیم میکنیم. اعتمادی به تضمینها و حرفها نداریم، فقط رفتارها معیار است. هیچ اقدامی پیش از اقدام طرف مقابل انجام نخواهد شد.
«پیروز هر توافقی کسی است که از فردای آن، بهتر برای جنگ آماده شود.»
با وجود آتشبش شکننده بین دو کشور، طی روزهای اخیر تنشهای نظامی بین آمریکا و ایران اتفاق افتاده است.
این خبر را اینجا ببینید.











