شفقنا – دونالد ترامپ روز چهارشنبه مدعی شد که مذاکرات با ایران در مراحل نهایی است، و در عین حال هشدار داد که اگر تهران با درخواستهای واشنگتن موافقت نکند، حملات بیشتری علیه این کشور انجام خواهد شد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، شش هفته پس از آنکه ترامپ عملیات خشم حماسی را برای آتشبس متوقف کرد، مذاکرات برای پایاندادن به جنگ تاکنون پیشرفت کمی داشته است. ترامپ این هفته گفته است که تا آستانه صدور دستور حملات بیشتر پیش رفته، اما برای زمان بیشتر جهت گفتوگو با ایران، از این کار خودداری کرده است.
ترامپ روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما در مراحل پایانی [درباره] ایران هستیم. خواهیم دید چه میشود. یا به توافق میرسیم یا کارهایی انجام میدهیم که کمی ناخوشایند است، اما امیدواریم این اتفاق نیفتد.
«من عجلهای ندارم… در حالت ایدهآل، دوست دارم تعداد کمی از مردم کشته شوند، نه تعداد زیادی. ما میتوانیم به هر دو صورت این کار را انجام دهیم.»
تهران هشدار داده که ترامپ در تلاش برای از سرگیری جنگ است و تهدید کرده که «اگر تجاوز به ایران تکرار شود جنگ منطقهای که وعده داده شده بود، اینبار به فراتر از منطقه کشیده خواهد شد و ضربات کوبندهٔ ما در جاهایی که تصور آن را ندارید، شما را به خاک سیاه خواهد نشاند».
در جدیدترین تلاش دیپلماتیک، وزیر کشور پاکستان – که تاکنون میزبان تنها دور مذاکرات صلح بوده و از آن زمان تاکنون مجرای پیامها بین طرفین بوده است – روز چهارشنبه به تهران سفر کرد.
ایران این هفته پیشنهاد جدیدی به آمریکا ارائه کرد. توصیفات تهران از این پیشنهاد نشان میدهد که تا حد زیادی مشابه مواردی است که قبلاً توسط ترامپ رد شده بود؛ از جمله درخواست کنترل تنگه هرمز، جبران خسارات جنگ، لغو تحریمها، آزادسازی داراییهای مسدودشده و خروج نیروهای آمریکایی از منطقه.
ترامپ مدعی شده است که در آخرین لحظه و در پاسخ به درخواست چندین کشور حوزه خلیج فارس ایران، حملات این هفته را لغو کرده است. روز سهشنبه او ادعا کرد که یک ساعت تا صدور دستور حمله فاصله داشته است.
ایران از زمان آغاز حملات آمریکا و اسرائیل در ماه فوریه، تنگه هرمز را تا حد زیادی به روی همه کشتیها بسته است و بزرگترین اختلال در تامین انرژی جهانی در تاریخ را ایجاد کرده است. آمریکا ماه گذشته با محاصره بنادر ایران به این اقدام پاسخ داد، گرچه این اقدام راه به جایی نبرد.
این خبر را اینجا ببینید.











