شفقنا – پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از دیپلماتها و افراد آگاه گزارش داد که کشورهای عضو ناتو به ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده عالی نیروهای متفقین در اروپا، دستور دادهاند تا جایگزینهایی را در کشورهای اروپایی برای نیروها و تجهیزات آمریکایی که قرار است از این کشور خارج شوند، شناسایی کند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، پیش از این، واشنگتن تصمیم گرفته بود که استقرار یک تیپ ۴۰۰۰ نفری در لهستان را به عنوان بخشی از این چرخش نیروها لغو کند. آمریکا همچنین قصد دارد ۵۰۰۰ نفر از نیروهای خود را از آلمان خارج کند.
به گفته منابع این پایگاه خبری، هر دو تصمیم در نهایت با هدف کاهش حضور آمریکا در آلمان اتخاذ شدهاند. برخی از نیروهای لشکری که قرار است به لهستان اعزام شوند، ممکن است با نیروهایی که در حال حاضر در آلمان مستقر هستند، جایگزین شوند.
هنوز مشخص نیست که آیا تصمیمات مربوط به جایگزینی نیروهای آمریکایی در چرخه برنامهریزی دفاعی چهار ساله بعدی ناتو یا در یک بازه زمانی فوریتر اتخاذ خواهد شد یا خیر.
به گزارش رادیو ملی آمریکا (انپیآر)، تشدید اختلافات بین واشنگتن و متحدان اروپاییاش در ناتو در چارچوب درگیریها در خاورمیانه، همراه با کاهش حضور نظامی آمریکا، کشورهای اروپایی را مجبور میکند تا سناریوهایی را که در آنها ایالات متحده دیگر رهبری این پیمان نظامی را بر عهده نخواهد داشت، به طور جدی بررسی کنند.
طبق اطلاعات این سازمان، مجموعهای از اختلافات – از حمایت از جنگ با ایران گرفته تا تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر «بهدستگرفتن کنترل گرینلند و کانادا که با ناتو مرتبط هستند» – منجر به از بینرفتن اساسی اعتماد شده است.
ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت: یک چیز اساسی شکسته است.
این دیپلمات سابق این پرسش را مطرح کرد: آیا آمریکا به کمک متحدان خود در ناتو خواهد آمد؟
طبق این مقاله، «این اضطراب، باعث میشود که برنامهریزی نظامی، هزینههای دفاعی، تصمیمات مربوط به تدارکات و ساختار آینده خود این اتحاد تغییر شکل دهد».
انپیآر خاطرنشان کرد که این هفته پنتاگون رسماً اعلام کرد که قصد دارد ۵۰۰۰ سرباز را از آلمان خارج کند که حدود ۱۴ درصد از نیروهای آمریکایی در این کشور اروپایی را تشکیل میدهد. یادآوری میشود که شان پارنل، دستیار وزیر جنگ آمریکا در امور عمومی، این تصمیم را به عنوان بازنگری در نیروهای رزمی توضیح داد، اما در اروپا، این اقدام به عنوان نشانهای از کاهش دخالت واشنگتن در امور امنیتی این قاره تلقی میشود.
بر اساس این گزارش، این تحولات آلمان را بر آن داشته است تا نقش فعالتری را بر عهده بگیرد. در این مقاله آمده است که برلین قصد دارد تا اواسط دهه ۲۰۳۰ قویترین ارتش متعارف اروپا را با حدود ۴۶۰ هزار نیرو ایجاد کند. با وجود حفظ عضویت رسمی آمریکا در ناتو، انتظار میرود که رهبری بالفعل این اتحاد به کشورهای اروپایی منتقل شود.
با این حال، کارشناسان هشدار میدهند که پنج تا ده سال طول خواهد کشید تا اروپا قابلیتهای لازم برای جایگزینی هوانوردی دوربرد، شناسایی و حمل و نقل استراتژیک آمریکا را توسعه دهد و این امر باعث ایجاد یک «شکاف آسیبپذیری» میشود.
این خبر را اینجا ببینید.











