شفقنا- وزیر امور خارجه گفت: هرجا لازم باشد بجنگیم میجنگیم و هرجا لازم باشد مذاکره کنیم مذاکره میکنیم.
به گزارش شفقنا، سید عباس عراقچی در مراسم بزرگداشت وزرای خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران (شهید امیرعبداللهیان و شهید خرازی) که از سوی وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: هرجا لازم باشد بجنگیم میجنگیم و هرجا لازم باشد مذاکره کنیم مذاکره میکنیم. این مأموریتی است که نظام به ما داده و کاملاً در هماهنگی با نظام هستیم.
وی با بیان اینکه اگر لازم باشد در میدان مذاکره، دیپلماسی را با قوت به اندازه میدان نظامی ادامه میدهیم، افزود: همکار ما که پشت میز مذاکره مینشیند، اگر نقشش عوض شود پشت لانچر مینشیند و آنکه پشت لانچر است، اگر مأموریتی به او داده شود پشت میز مذاکره مینشیند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: بله، نیروهای مسلح همیشه قهرمان ما در هر شرایطی هستند و برخی باید جور چیز دیگری بکشند. برخی خون، برخی نام و برخی آبرو میدهند، اما همه برای یک هدف هستیم و در یک جهت حرکت میکنیم.
عراقچی توضیح داد: تجربه 40 روز جنگ و حدود 40 روز بعد از آن گواهی داد که چطور دیپلماسی در خدمت منافع کشور است و پشت نیروهای مسلح ما حرکت میکند. شاید روزی چند بار من و فرماندهان نیروهای مسلح در تماس با هم هستیم و در جلسات مرتبط شرکت میکنیم. همه در یک مسیر حرکت میکنیم. هر جا لازم باشد اقدامی کنیم، خواهیم کرد و باکی نداریم که مأموریت خود را به درستی انجام دهیم، حال هر کسی هر حرفی میخواهد بزند.
وی بیان کرد: ما همیشه میگفتیم میدان و دیپلماسی و رسانه سه ضلع هستند، اما در این جنگ ضلع چهارمی نیز اضافه شد و آن خیابان بود. خیابان اضافه شد و مردمی که در صحنه خیابان زیر بمباران آمدند و شما میدانید چه بعثتی رخ داد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما همه با هم در یک سنگر هستیم و این نظام و ایران عزیز بر تن هر یک از ما لباس مخصوصی پوشانده و مأموریت جداگانهای به ما داده است. بر تن نیروهای مسلح ما لباس مقدس پاسداری است، به نیروهای وزارتخانه در دولت مأموریت تأمین معیشت مردم داده شده و به دیگری به عنوان چشم نظام مأموریت داده شده است. به ما در وزارت امور خارجه مأموریت داده شده است که صدای مردم در خارج از کشور باشیم و از منافع مردم در عرصه دیپلماتیک دفاع کنیم.
وزیر امور خارجه در بخش دیگر سخنان خود به بیان خاطرهای از روز معارفه خود در وزارت امور خارجه پرداخت و گفت: به یاد روز معارفه خود در همین سالن افتادم. قبلاً هم عرض کردم که این جایی که ایستادم، مجلس تودیع خود را هم میبینم. تازه مشخص نیست خودم آن روز باشم یا نه.
وی ادامه داد: به همین سرعت دو سال گذشت. چه کسی تصور میکرد چنین روزی بنشینیم برای دو وزیر خارجه شهید مراسم بگیریم؟ چه کسی تصور میکرد شرایطی را تجربه کنیم که هر روز خبر از شهادت یک بزرگی آید، اما همه مردانه بایستند؟
عراقچی درباره ویژگی شهیدان خرازی و امیرعبداللهیان تصریح کرد: دکتر خرازی همان «آقا کمال» خود ما بود که کم میخندید اما دلش پاکِ پاک بود. سه سال از نزدیک با ایشان کار کردم. بسیار خوشاخلاق بودند و بسیار متواضع اما جدی بودند. هر بار به اتاق ایشان میرفتیم، یک کاغذ کوچک داشتند که موارد پیگیری را یادداشت کرده بود و یکی یکی پیگیری میکرد. اما به موقع اهل گفتوگو و مشورت و خنده نیز بود. بسیار متواضع و در یک کلام همین «آقا کمال» برازنده او بود. بیاغراق تصور میکنم به کمال انسانیت رسیده بود و در عین حال متعهد و پیگیر بودند.
وزیر امور خارجه به بیان خاطرهای از روز قبل از شهادت شهید کمال خرازی پرداخت و گفت: از وقتی مجروح شدند، دنبال فرصتی بودم تا ایشان را ببینم یا صحبت کنم. گفتند بهتر شدهاند و همه خوشحال بودند. گوشی را گرفتم و با ایشان احوالپرسی کردم. عادی صحبت کردند و از من درباره آخرین وضعیت پرسیدند و گفتند: «یادت هست گزارشی ارسال کردم که چطور با کشورها باید رفتار کرد؟ آن را پیگیر کنید.» و من خوشحال شدم که روحیه ایشان خوب است. به ایشان گفتم حتماً گزارش کامل به ایشان میدهم، اما فردا خبر شهادت ایشان رسید. تا روز آخر تعهد خود را از دست ندادند.
وی در بخش دیگر سخنان خود به بیان ویژگیهای شهید امیرعبداللهیان پرداخت و توضیح داد: شهید امیرعبداللهیان نیز به این ترتیب بودند. ما و شهید امیرعبداللهیان و خیلیهای دیگر، شاگردان دکتر خرازی و ولایتی بودیم. ایشان نیز در یک کلمه «امیر اخلاق» بودند، «امیر فروتنی» بودند و همه او را به این خصوصیات میشناختند. خصوصیت دیگر ایشان که سعی دارم به آن عمل کنم، این بود که وقتی از در وزارت خارجه وارد میشد، با همه دست میداد و با روی خوش بالا میآمد.
عراقچی با اشاره به اینکه 40 درصد کارکنان وزارت خارجه از جامعه ایثارگران هستند، گفت: ما بیشترین آمار وزیر شهید را داریم و مقام دوم را از نظر درصد ایثارگران در دستگاههای دولتی نسبت به کل پرسنل داریم. پرسنل ما همه با انگیزه و متعهد هستند. این جنگ 40 روزه اخیر محک خوبی بود. همکاران من در تهران و همه مدیران در همه روزها در محل کار یعنی در وزارت خارجه حاضر بودند. شاید هیچ وزارتخانهای نبود که کارکنانش در محل وزارتخانه باشند، اما ما تلاش کردیم صدای بلند مردم ایران و حقانیت ملت ایران و مظلومیت مردم ایران و شهدا در جنگ باشیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بعد از 40 روز مقاومت خیلیها در سراسر دنیا به زبان آمدند که «مردم ایران را نشناخته بودند و نیروهای مسلح ایران را نشناخته بودند و حتی مسئولان ایرانی را هم نشناخته بودند»، اظهار کرد: ایرانیان یکی یکی شهید شدند اما اداره کشور را ول نکردند و رها نکردند و هیچکس از سمت خود استعفا نداد، چه برسد به اینکه از کشور خارج شده و پناهنده شود. روزهای اول میگفتند مسئولان در حال پناهنده شدن هستند، ولی یک مورد هم رخ نداد.
وی خاطرنشان کرد: در همه نمایندگیهای ما و در وزارت خارجه حتی یک مورد نداشتیم که یک دیپلمات و کارمندان محلی ما کار را ول کند. هیچکس محل کار را ترک نکرد و مصاحبه نکرد. گشتند و بالاخره اسمی پیدا کردند که شش ماه قبل از جنگ مأموریت او تمام شده بود و برنگشته بود. بعد دیدند فایده نداشت، اسم دیگری یافتند که مربوط به چهار سال قبل بود. در خارج از کشور تحمل آن مسائلی که در داخل رخ میدهد خیلی سختتر است، به ویژه در کشورهای غربی، چراکه بمباران تبلیغاتی میشود.
عراقچی عنوان کرد: خیلی حفظ روحیه کار سخت و شاقی است، ولی همه همکاران من این کار را انجام دادند و شما عملکرد آنها را هم دیدید. مقامات آمریکایی اذعان کردند در جنگ دیپلماسی عمومی ایران برنده شد و سفارتخانههای ما در خارج از کشور جنگ دیپلماسی عمومی را از همکاران آمریکایی بردند.











