امروز : شنبه 16خردادماه 1405 | ساعت : 18 : 03

آخرین اخبار

پلیس راهور: تمدید خودکار گواهینامه‌ها متوقف شد

شفقنا- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، از عادی شدن...

عارف: مهاجرت معکوس نخبگان و اساتید را محقق کنیم

شفقنا- معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید از دانشگاه علم...

پیام تسلیت بقائی در پی شهادت نیرو‌های ارتش لبنان

شفقنا- سخنگوی دستگاه دیپلماسی با انتشار پیامی، شهادت نیرو‌های...

خودروسازان موظف به اعلام تعداد عرضه شدند

شفقنا- شورای رقابت با اصلاح دستورالعمل بازار خودرو سواری،...

مدیرعامل آسیاتک: کسب‌وکارهای اینترنتی کماکان با مشکل مواجه‌اند

شفقنا- مدیرعامل شرکت آسیاتک، با اشاره به تداوم مشکلات...

ماجرای حکم ۳ سال زندان برای مجری زن تلویزیون دولتی کویت به جرم همدردی...

شفقنا- القاهره الاخباریه نوشت: بر اساس گزارش‌های منتشرشده در...

آغاز امتحانات نهایی از ۱۳ تیرماه به صورت «حضوری»

شفقنا-وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که امتحانات نهایی...

صلوات خاصه امام موسی کاظم (ع) + صوت

شفقنا- 20 ذی الحجه سالروز میلاد امام موسی الکاظم...

اردوغان: صادرات ترکیه به رکورد تاریخی ۳۹۵.۹ میلیارد دلار رسید

شفقنا- رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که...

توضیح شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه ایجاد شهر خلاق

شفقنا-دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از مصوبه این شورا...

تأکید سفیر ایران بر تقویت گفت‌وگوی تمدن‌ها در دانشگاهی در مکزیک

شفقنا-نمایشگاه فرهنگی کشورهای غرب آسیا در دانشگاه روساریو کاستیانوس...

دعوت از تجار ایرانی مقیم خارج به مانوین

شفقنا-رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی...

تونل نیایش و پل صدر امشب مسدود است

شفقنا-با توجه به انجام عملیات تعمیر، نگهداری و کالیبراسیون...

مشاور رهبری در امور بین‌الملل: شهیدان خرازی و امیرعبداللهیان جهادی بودند/ رییس دفتر رییس‌جمهور: شهیدان خرازی و امیرعبداللیهان در مسیر گسترش پیوندها و گفت‌وگو بودند

شفقنا-حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، تاکید کرد: شهیدان حسین امیرعبداللهیان و کمال خرازی هر دو دیپلمات جهادی و تربیت شده در مکتب امام خمینی (ره) بودند.

به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در مراسم گرامی‌داشت «یاد شهیدان کمال خرازی و حسین امیرعبدالهیان وزیران شهید امور خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران» که عصر روز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی دکتر کمال خرازی گفت: ایشان جدیت شان در کار فوق‌العاده بود و فردی بودند که برنامه‌ریزی می‌کردند و افق‌های دوردست را نگاه می‌کردند.

وی گفت: شهید کمال خرازی دغدغه رشد علمی و فناوری کشور را داشت و به افق‌های دوردست نگاه می‌کردند.

قمی با اشاره به نگاه ویژه شهید کمال خرازی به مسئله علوم شناختی و پیگیری‌ها و مطالعاتی که در این زمینه داشتند، گفت: ایشان متوجه بود که علاوه بر قدرت نرم و اطلاعات، قدرت دیگری نیز در عرصه جهان در حال تبلور است و آن علوم شناختی است.

مشاور رهبر انقلاب همچنین در ادامه این مراسم با اشاره به ویژگی‌های شهید امیرعبداللهیان گفت: شهید امیرعبداللهیان امیر اخلاق، دیپلماسی جهادی، نجابت، ایمان و ادب و مقاومت بودند.

وی با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان نمادی برای دیپلمات‌های جوان است که عقلانیت و همچنین آرمان‌های امام و انقلاب را همزمان به پیش می‌بردند، گفت: شهیدان کمال خرازی و حسین امیرعبداللهیان هر دو دیپلمات جهادی بودند و در مکتب امام خمینی ره تربیت شدند.

قمی ادامه داد: نگاه این دو عزیز به سیاست معنوی‌گرا بود، آنها گریزان از تظاهر بودند و صدا و سکوت را همزمان داشتند و به صورت سنجیده و موثر صحبت می‌کردند.

وی همچنین در سخنان خود در این مراسم یاد تمام شهدای دو جنگ اخیر و همچنین یاد شهدای خدمت را گرامی داشت.

محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در سخنانی با بیان اینکه دیپلماسی محصول پذیرش ارتباطات و گفت‌وگو است به ادبیات رئیس‌جمهور کنونی آمریکا اشاره کرد و گفت: ادبیات وی و واژگانی که به کار می‌برد بیانگر بی‌توجهی به تمدن بشری و نتایجی که در این سال‌ها بشر در پی گفت‌وگو و ارتباطات به دست آورده، است.

وی با تاکید بر اینکه صلح پایه نظریات، گفت‌وگوها و تعاملات است، خاطرنشان کرد: وقتی زور میدان‌دار می‌شود یعنی شاهد سقوط آزاد انسانیت و بی‌توجهی یا انهدام دستاوردهای تمدن بشری هستیم.

وی افزود: ما نیازمند این هستیم که مسائل را به گونه‌ای حل کنیم که پیوندها گسترش پیدا کند و شهیدان خرازی و حسین امیرعبداللهیان در این مسیر حرکت می‌کردند.

این مقام مسئول در دولت با اشاره به ویژگی‌های شهید خرازی و با بیان اینکه ایشان در دولت آقای خاتمی به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور یکی از اقدامات مهمی که انجام می‌دادند پیشبرد موضع گفت‌وگوی تمدن‌ها بود، خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی تمدن‌ها محصول پیشرفت تمدن‌ها بود.

حاجی میرزایی همچنین به ویژگی‌های شخصیتی شهید امیرعبداللهیان نیز اشاره کرد و گفت: ایشان نماد اخلاص، سخت کوشی و دلسوزی برای انقلاب و مصالح عمومی کشور بود.

وی تاکید کرد: حسین امیرعبداللهیان تمرکز ویژه‌ای بر پیوندهای منطقه‌ای داشت و در این مسیر تلاش بسیار کردند.

متکی: شهید امیرعبداللهیان از رویش‌های بانشاط جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی بود

در ادامه این مراسم منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه گفت: شخصیت شهید خرازی برای همه کسانی که با او محشور بودند، درس‌آموز بود. در حوزه کار حرفه‌ای که از سال ۶۹ ـ ۷۰ شروع کردند و تا تقریباً پایان عمر و پایان دوره شهادتشان در این مسند حضور داشتند، برای این دولت و دولت‌های قبلی، در دبیرخانه عالی امنیت ملی، در جلساتی که تشکیل می‌شد و من گاهی توفیق داشتم در آن شرکت کنم، مواضعی مدبرانه، حکیمانه و راهگشا برای مشکلات عدیده‌ای که دشمنان ما بر سر راه ما نهاده بودند، داشتند.

وی افزود: یادش را گرامی می‌داریم و شاید بتوان گفت که این شهادت، حق ایشان بود. ایشان آرام، خموش، صبورانه، اما پرتلاطم به لحاظ فکری، در عرصه‌های مختلف منشأ اثر بودند. خدایش رحمت کند.

متکی گفت: برادر عزیز دیگر ما که این مجلس آراسته شد به نام او و به یاد او، شهیدی است که از رویش‌های بانشاط جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی است؛ هم در تحصیلاتش، هم در دوره کارشناسی، هم در دوره مدیریت‌های میانی‌اش و هم در دوران وزارت.

وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: شهید امیر عبداللهیان همانی بود که آغاز کرد؛ ذره‌ای تردید در او نمی‌دیدید، در کاری که معتقد بود و خود را مکلف می‌دانست که انجام دهد.دوره او آغاز شد با فصل بانشاط هم‌افزایی؛ هم‌افزایی همه مؤلفه‌های قدرت ملی ما؛ مؤلفه فرهنگی، اقتصادی، مؤلفه بین‌المللی، مؤلفه دیپلماسی و مؤلفه میدان. این‌ها در کنار هم قرار گرفتند و شکوه و عظمتی وصف‌ناشدنی را ایجاد کردند. باور جدیدی نسبت به ایران در عرصه جهانی ایجاد شد.

صالحی: شهید امیرعبداللهیان به میدان و دیپلماسی در کنار یکدیگر باور جدی داشت/ما دیگر در مدار هیچ قلدری نیستیم

در ادامه این مراسم، علی اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه گفت: حس اندوه را از این بابت داریم که شاهد فراغ و فقدان خدمتگذاران بزرگ هستیم که فراغ ایشان بسیار سخت است.«يقولون ان الموت صعب علي الفتي مفارقة الاحباب و الله اصعب» می‌گوید مرگ سخت است، ولی به خدا سوگند مفارقت دوستان سخت‌تر است.

وی افزود: به همین دلیل اندوه مفارقت این بزرگان را داریم.حس افتخار داریم. دلیلش انتساب آنان به ملت بزرگ ایران است.حس مسئولیت داریم. اینکه پاسداری از راهی که این بزرگواران با عشق، اخلاق و مجاهدت پیمودند. این ناشی از مسئولیت‌پذیری این بزرگواران ما بود.

علی اکبر صالحی رئیس بنیاد ایران‌شناسی و وزیر اسبق امور خارجه گفت: شهید امیر عبداللهیان که توفیق داشتیم در زمان ما، ایشان معاون وزارت امور خارجه شد. آنچه بنده از نزدیک می‌توانم شهادت بدهم و با تمام وجود عرض می‌کنم، نه به اعتبار اینکه در مراسم تجلیل از ایشان سخن گفته می‌شود، این است که دیپلماتی مؤمن، صادق، متواضع، مردمی و شجاع بود.

وی افزود: او مسئولیت سیاست خارجی را صرفاً یک مأموریت اداری نمی‌دانست، بلکه آن را سنگری برای دفاع از عزت و کرامت ملت مقتدر ایران و نیز حمایت از مظلومان جهان، به‌ویژه قضیه فلسطین، تلقی می‌کرد. ایشان در موضوع فلسطین واقعاً فعال بود و جانانه کار کرد و آثار نیکویی از خود به‌جا گذاشت.در رفتار امیرعبداللهیان، ما آرامش را می‌دیدیم و در گفتارش متانت را؛ در مواضعش، صلابت همراه با عقلانیت را مشاهده می‌کردیم. او به میدان و دیپلماسی در کنار یکدیگر باور جدی داشت.

صالحی گفت: او معتقد بود که اقتدار ملی بدون استقلال و عزت و کرامت معنا ندارد. و این خود یک واقعیت است؛ عزتی که امروز از ایران دیده می‌شود، عزتی است برآمده از همان استقلال.

وی افزود: ما دیگر در مدار هیچ قلدری نیستیم. از یک ایرانی خارج از کشور، که شخص نامداری است و نمی‌خواهم نام ببرم و مخالف جمهوری اسلامی است، اما در جهان شناخته‌شده است، پرسیده بودند نظر تو نسبت به انقلاب چیست؟ گفته بود؛ من با انقلاب همراه نیستم، همدل نیستم، مخالفم؛ اما یک حقیقت را باید گفت: این انقلاب اسلامی از زمانی که تحقق یافت، کشور را از وابستگی و از مدار قدرت‌ها خارج کرد و دیگر غلام حلقه‌به‌گوش هیچ قدرتی نیست.وقتی چنین شخصیتی این‌گونه درباره استقلال یک کشور سخن می‌گوید، مفهوم استقلال نمایان‌تر و روشن‌تر می‌شود.

عراقچی: شهید خرازی به کمال انسانیت رسیده بود

سید عباس عراقچی هم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: هرجا لازم باشد بجنگیم می‌جنگیم و هرجا لازم باشد مذاکره کنیم مذاکره می‌کنیم. این مأموریتی است که نظام به ما داده و کاملاً در هماهنگی با نظام هستیم.

وی با بیان اینکه اگر لازم باشد در میدان مذاکره، دیپلماسی را با قوت به اندازه میدان نظامی ادامه می‌دهیم، افزود: همکار ما که پشت میز مذاکره می‌نشیند، اگر نقشش عوض شود پشت لانچر می‌نشیند و آنکه پشت لانچر است، اگر مأموریتی به او داده شود پشت میز مذاکره می‌نشیند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: بله، نیروهای مسلح همیشه قهرمان ما در هر شرایطی هستند و برخی باید جور چیز دیگری بکشند. برخی خون، برخی نام و برخی آبرو می‌دهند، اما همه برای یک هدف هستیم و در یک جهت حرکت می‌کنیم.

عراقچی توضیح داد: تجربه 40 روز جنگ و حدود 40 روز بعد از آن گواهی داد که چطور دیپلماسی در خدمت منافع کشور است و پشت نیروهای مسلح ما حرکت می‌کند. شاید روزی چند بار من و فرماندهان نیروهای مسلح در تماس با هم هستیم و در جلسات مرتبط شرکت می‌کنیم. همه در یک مسیر حرکت می‌کنیم. هر جا لازم باشد اقدامی کنیم، خواهیم کرد و باکی نداریم که مأموریت خود را به درستی انجام دهیم، حال هر کسی هر حرفی می‌خواهد بزند.

وی بیان کرد: ما همیشه می‌گفتیم میدان و دیپلماسی و رسانه سه ضلع هستند، اما در این جنگ ضلع چهارمی نیز اضافه شد و آن خیابان بود. خیابان اضافه شد و مردمی که در صحنه خیابان زیر بمباران آمدند و شما می‌دانید چه بعثتی رخ داد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما همه با هم در یک سنگر هستیم و این نظام و ایران عزیز بر تن هر یک از ما لباس مخصوصی پوشانده و مأموریت جداگانه‌ای به ما داده است. بر تن نیروهای مسلح ما لباس مقدس پاسداری است، به نیروهای وزارتخانه در دولت مأموریت تأمین معیشت مردم داده شده و به دیگری به عنوان چشم نظام مأموریت داده شده است. به ما در وزارت امور خارجه مأموریت داده شده است که صدای مردم در خارج از کشور باشیم و از منافع مردم در عرصه دیپلماتیک دفاع کنیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگر سخنان خود به بیان خاطره‌ای از روز معارفه خود در وزارت امور خارجه پرداخت و گفت: به یاد روز معارفه خود در همین سالن افتادم. قبلاً هم عرض کردم که این جایی که ایستادم، مجلس تودیع خود را هم می‌بینم. تازه مشخص نیست خودم آن روز باشم یا نه.

وی ادامه داد: به همین سرعت دو سال گذشت. چه کسی تصور می‌کرد چنین روزی بنشینیم برای دو وزیر خارجه شهید مراسم بگیریم؟ چه کسی تصور می‌کرد شرایطی را تجربه کنیم که هر روز خبر از شهادت یک بزرگی آید، اما همه مردانه بایستند؟

عراقچی درباره ویژگی شهیدان خرازی و امیرعبداللهیان تصریح کرد: دکتر خرازی همان «آقا کمال» خود ما بود که کم می‌خندید اما دلش پاکِ پاک بود. سه سال از نزدیک با ایشان کار کردم. بسیار خوش‌اخلاق بودند و بسیار متواضع اما جدی بودند. هر بار به اتاق ایشان می‌رفتیم، یک کاغذ کوچک داشتند که موارد پیگیری را یادداشت کرده بود و یکی یکی پیگیری می‌کرد. اما به موقع اهل گفت‌وگو و مشورت و خنده نیز بود. بسیار متواضع و در یک کلام همین «آقا کمال» برازنده او بود. بی‌اغراق تصور می‌کنم به کمال انسانیت رسیده بود و در عین حال متعهد و پیگیر بودند.

وزیر امور خارجه به بیان خاطره‌ای از روز قبل از شهادت شهید کمال خرازی پرداخت و گفت: از وقتی مجروح شدند، دنبال فرصتی بودم تا ایشان را ببینم یا صحبت کنم. گفتند بهتر شده‌اند و همه خوشحال بودند. گوشی را گرفتم و با ایشان احوالپرسی کردم. عادی صحبت کردند و از من درباره آخرین وضعیت پرسیدند و گفتند: «یادت هست گزارشی ارسال کردم که چطور با کشورها باید رفتار کرد؟ آن را پیگیر کنید.» و من خوشحال شدم که روحیه ایشان خوب است. به ایشان گفتم حتماً گزارش کامل به ایشان می‌دهم، اما فردا خبر شهادت ایشان رسید. تا روز آخر تعهد خود را از دست ندادند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بیان ویژگی‌های شهید امیرعبداللهیان پرداخت و توضیح داد: شهید امیرعبداللهیان نیز به این ترتیب بودند. ما و شهید امیرعبداللهیان و خیلی‌های دیگر، شاگردان دکتر خرازی و ولایتی بودیم. ایشان نیز در یک کلمه «امیر اخلاق» بودند، «امیر فروتنی» بودند و همه او را به این خصوصیات می‌شناختند. خصوصیت دیگر ایشان که سعی دارم به آن عمل کنم، این بود که وقتی از در وزارت خارجه وارد می‌شد، با همه دست می‌داد و با روی خوش بالا می‌آمد.

عراقچی با اشاره به اینکه 40 درصد کارکنان وزارت خارجه از جامعه ایثارگران هستند، گفت: ما بیشترین آمار وزیر شهید را داریم و مقام دوم را از نظر درصد ایثارگران در دستگاه‌های دولتی نسبت به کل پرسنل داریم. پرسنل ما همه با انگیزه و متعهد هستند. این جنگ 40 روزه اخیر محک خوبی بود. همکاران من در تهران و همه مدیران در همه روزها در محل کار یعنی در وزارت خارجه حاضر بودند. شاید هیچ وزارتخانه‌ای نبود که کارکنانش در محل وزارتخانه باشند، اما ما تلاش کردیم صدای بلند مردم ایران و حقانیت ملت ایران و مظلومیت مردم ایران و شهدا در جنگ باشیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بعد از 40 روز مقاومت خیلی‌ها در سراسر دنیا به زبان آمدند که «مردم ایران را نشناخته بودند و نیروهای مسلح ایران را نشناخته بودند و حتی مسئولان ایرانی را هم نشناخته بودند»، اظهار کرد: ایرانیان یکی یکی شهید شدند اما اداره کشور را ول نکردند و رها نکردند و هیچ‌کس از سمت خود استعفا نداد، چه برسد به اینکه از کشور خارج شده و پناهنده شود. روزهای اول می‌گفتند مسئولان در حال پناهنده شدن هستند، ولی یک مورد هم رخ نداد.

وی خاطرنشان کرد: در همه نمایندگی‌های ما و در وزارت خارجه حتی یک مورد نداشتیم که یک دیپلمات و کارمندان محلی ما کار را ول کند. هیچ‌کس محل کار را ترک نکرد و مصاحبه نکرد. گشتند و بالاخره اسمی پیدا کردند که شش ماه قبل از جنگ مأموریت او تمام شده بود و برنگشته بود. بعد دیدند فایده نداشت، اسم دیگری یافتند که مربوط به چهار سال قبل بود. در خارج از کشور تحمل آن مسائلی که در داخل رخ می‌دهد خیلی سخت‌تر است، به ویژه در کشورهای غربی، چراکه بمباران تبلیغاتی می‌شود.

عراقچی عنوان کرد: خیلی حفظ روحیه کار سخت و شاقی است، ولی همه همکاران من این کار را انجام دادند و شما عملکرد آنها را هم دیدید. مقامات آمریکایی اذعان کردند در جنگ دیپلماسی عمومی ایران برنده شد و سفارت‌خانه‌های ما در خارج از کشور جنگ دیپلماسی عمومی را از همکاران آمریکایی بردند.

اخبار مرتبط
اخبار مرتبط

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
نام خود را بنویسید