شفقنا – دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که دونالد ترامپ عصر دوشنبه جلسهای با تیم ارشد امنیت ملی خود در مورد ایران تشکیل داد که شامل مباحثاتی در مورد گزینههای نظامی علیه تهران بود.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این جلسه چند ساعت پس از آن برگزار شد که ترامپ اعلام کرد حملاتی را که ادعا میکرد برای سهشنبه برنامهریزی شده بود، به حالت تعلیق درآورده است.
ترامپ همچنان ادعا میکند که ایران تنها چند روز برای دستیابی به یک پیشرفت دیپلماتیک فرصت دارد. او روز دوشنبه گفت که مهلت «دو یا سه روز، شاید جمعه یا شنبه، اوایل هفته آینده» است.
در حالی که ترامپ بارها در طول آتشبس تهدید به اقدام نظامی کرده، اما هیچگاه به آن عمل ننموده است، این واقعیت که روز دوشنبه در جریان برنامههای نظامی قرار گرفته، نشان میدهد که او به طور جدی در حال بررسی از سرگیری جنگ علیه ایران است.
مقامات آمریکایی میگویند ترامپ قبل از اعلام توقف حملات، واقعاً تصمیمی برای حمله به ایران نگرفته بود. او روز سهشنبه گفت که «یک ساعت» تا صدور دستور برای از سرگیری جنگ فاصله داشته است.
برخی مقامات انتظار داشتند ترامپ در جلسهای با تیم امنیت ملی خود که قرار بود روز سهشنبه برگزار شود، در مورد حملات تصمیم بگیرد، اما در نهایت این جلسه عصر دوشنبه برگزار شد.
مقامهای آمریکایی و منطقهای میگویند تصمیم او برای بهتعویقانداختن این اقدام تا حدی به دلیل نگرانیهای مطرحشده توسط چندین رهبر از کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد حملات تلافیجویانه ایران علیه تأسیسات و زیرساختهای نفتی در منطقه بود.
مقامات آمریکایی گفتند که رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس از ترامپ خواستند که به دیپلماسی فرصت دیگری بدهد.
منابع مطلع گفتند جی. دی. ونس، معاون رئیس جمهور، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه، استیو ویتکاف، فرستاده ویژه کاخ سفید، پیت هگست، وزیر جنگ، ژنرال دن کین، رئیس ستاد مشترک ارتش، جان راتکلیف، رئیس سازمان سیآیاِی، و دیگر مقامات ارشد در این جلسه حضور داشتند.
این جلسه بر مسیر پیش رو در جنگ با تهران، وضعیت تلاشهای دیپلماتیک و طرحهای مختلف نظامی آمریکا برای حمله به ایران متمرکز بود.
یکی از افراد نزدیک به ترامپ گفت که چندین نفر از مخالفان ایران که از زمان اعلام تصمیم رئیس جمهور در روز دوشنبه با او صحبت کردهاند، این برداشت را داشتهاند که «او در حالوهوای فشار بر ایرانیهاست تا آنها را به سمت مذاکرات سوق دهد».
بسیاری ازدیگر مقامات آمریکایی از اظهارات ترامپ در روز دوشنبه شگفتزده شدند و اذعان دارند که در مورد جهت و مسیری که ترامپ در پیش گرفته است، گیج شدهاند. برخی فکر میکنند اگر هیچ پیشرفت دیپلماتیکی حاصل نشود، او ممکن است مجدداً تصمیمگیری با به تعویق بیندازد.
ترامپ ادعا کرده که «مذاکرات جدی» بین واشنگتن و تهران در جریان است، اگرچه یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس گفت که آخرین پیشنهاد ایران پیشرفت معناداری به شمار نمیآید و برای حصول توافق کافی نیست.
یک منبع منطقهای گفت که میانجیگران در تلاش هستند تا ایرانیها را به ارائه موضعی انعطافپذیرتر که به خواستههای آمریکا درخصوص برنامه هستهای تهران رسیدگی کند، ترغیب نمایند.
ترامپ روز سهشنبه ادعا کرد: ممکن است مجبور شویم یک ضربه بزرگ دیگر به ایران بزنیم. هنوز مطمئن نیستم. به زودی خواهید فهمید.
تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.
این خبر را اینجا ببینید.











