شفقنا – یک منبع مطلع روز دوشنبه گفت، وزارت خزانهداری آمریکا تصمیم گرفته معافیت تحریمی خود علیه نفت روسیه که روی آب است و روز شنبه منقضی شده بود، را تمدید کند. وی افزود که این تصمیم پس از درخواست چندین کشور برای زمان بیشتر برای خرید نفت مسکو گرفته شد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این منبع گفت که این معافیت ۳۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت.
واشنگتن این معافیت را در تلاش برای کاهش کمبود عرضه نفت و قیمتهای بالا که ناشی از انسداد تنگه هرمز توسط ایران در بحبوحه حملات آمریکا و اسرائیل است صادر کرده بود، اما این اقدام تأثیر چندانی بر کاهش قیمت بنزین در داخل ایالات متحده نداشته است.
با ادامه جنگ آمریکا علیه ایران، قیمت بنزین در پمپهای بنزین در سراسر ایالات متحده به روند صعودی خود ادامه میدهد و به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است.
مقامات وزارت انرژی آمریکا روز سهشنبه پیشبینی خود را برای قیمت بنزین افزایش دادند و هشدار دادند که قیمت نفت در هفتههای آینده احتمالاً بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند. آنها در عین حال
چشمانداز تیرهوتارتر اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا، مقیاس شوک انرژی را که هزینههای زندگی را افزایش میدهد، برجسته میسازد.
طبق پیشبینیهای جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار میرود قیمت خردهفروشی بنزین امسال به طور متوسط ۳.۸۸ دلار در هر گالن و سال آینده ۳.۶۲ دلار باشد. این رقم بالاتر از پیشبینی یک ماه پیش این نهاد است که در آن مقامات انتظار داشتند قیمت بنزین امسال ۳.۷۰ دلار برای هر گالن و سال آینده ۳.۴۶ دلار باشد.
برخی تحلیلگران هشدار میدهند که میانگین سراسری در نهایت میتواند به ۵ دلار در هر گالن برسد.
در حالی که دونالد ترامپ بارها ادعا کرده است که تنگه هرمز باز است، پیشبینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا فرض را برا آن میگذارد که این آبراه کلیدی «تا اواخر ماه می عملاً بسته خواهد ماند».
به همین دلیل است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اکنون فرض را بر کاهش بسیار بیشتر موجودی نفت جهانی که به عنوان ضربهگیر عمل میکند، گذاشته است.
مقامات اکنون انتظار دارند نفت خام برنت، معیار جهانی، در ماه می و ژوئن در حدود ۱۰۶ دلار در هر بشکه باقی بماند، در حالی که قبل از شروع جنگ آمریکا علیه ایران حدود ۷۰ دلار بود.
ترامپ اخیراً هشدار داده که آمریکاییها میتوانند اینگونه پیشبینی کنند که باید «برای مدتی» پول بیشتری در پمپهای بنزین خرج کنند، زیرا جدول زمانی پایان جنگ واشنگتن علیه تهران کماکان نامشخص است.
با ادامه جنگ علیه ایران و بالاماندن قیمت انرژی، شاخص اعتماد مصرفکننده در آمریکا در این ماه همچنان رو به کاهش بود و به پایینترین سطح خود رسید.
آخرین نظرسنجی مصرفکنندگان دانشگاه میشیگان که روز جمعه هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که احساسات عمومی در اوایل این ماه به رقم اولیه ۴۸.۲ کاهش یافته است که پایینترین میزان از سال ۱۹۵۲ تاکنون است. احساسات اقتصادی در ماه گذشته به پایینترین نقطه خود رسیده بود؛ پایینتر از هر چیزی که در دوران رکود بزرگ، همهگیری و افزایش تورم پس از آن دیده شده بود.
جوآن هسو، مدیر این نظرسنجی، در بیانیهای گفت: حدود یک سوم مصرفکنندگان بهطور خودجوش به قیمت بنزین و حدود ۳۰ درصد به تعرفهها اشاره کردند.
«در مجموع، مصرفکنندگان همچنان احساس میکنند که تحت فشار هزینهها هستند که منجر به افزایش شدید قیمتها در پمپهای بنزین شده است.»
او افزود: بعید است تحولات خاورمیانه تا زمانی که اختلالات عرضه به طور کامل برطرف نشده و قیمت انرژی کاهش نیابد، به طور معناداری باعث افزایش اعتماد عمومی شود.
قیمت بنزین به شدت بر درک مردم از اقتصاد تأثیر میگذارد و میانگین قیمت سراسری برای هر گالن بنزین هفتههاست که بالای ۴ دلار مانده است. دلیل این امر بالاماندن قیمت جهانی انرژی نیز هست، زیرا تنگه هرمز، یک گذرگاه کلیدی جهانی که ۲۰ درصد از نفت جهان و همچنین کالاهای مختلف دیگر از آن عبور میکند، همچنان بسته است.
اورن کلاچکین، اقتصاددان بازار مالی در نیشنواید، روز جمعه در یادداشتی تحلیلی نوشت: برخلاف سرمایهگذاران، مصرفکنندگان در حال حاضر احساس بدبختی میکنند. حداقل تا زمانی که قیمت بنزین به طور پایدار کاهش نیابد، بعید است که روند بهبود اوضاع ادامه یابد.
با این حال، احتمالاً احساسات منفی بیسابقه به کاهش هزینههای مصرفکننده، که حدود دو سوم اقتصاد آمریکا را تشکیل میدهد، منجر نخواهد شد.
دورههای افت احساسات در سالهای اخیر، مانند سال ۲۰۲۲ که تورم به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسید و سال گذشته که ترامپ تعرفههای گستردهای را اعلام کرد، باعث کاهش هزینهها نشد.
این خبر را اینجا ببینید.











