شفقنا – پایگاه خبری آکسیوس روز دوشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی و یک فرد آگاه به ادعا کرد که ایران پیشنهادی جهت پایاندادن به جنگ ارائه داده است، اما کاخ سفید معتقد است که این پیشنهاد، پیشرفت معناداری به شمار نمیآید و برای حصول توافق کافی نیست.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، مقامات آمریکایی میگویند دونالد ترامپ خواهان توافقی برای خاتمهدادن به جنگ است، اما به دلیل رد بسیاری از خواستههای او توسط ایران و امتناع از اعطای «امتیازات معنادار» در مورد برنامه هستهای خود، در حال بررسی از سرگیری عملیات نظامی علیه تهران است.
دو مقام آمریکایی گفتند انتظار میرود ترامپ روز سهشنبه با تیم ارشد امنیت ملی خود در اتاق وضعیت تشکیل جلسه دهد تا در مورد گزینههای نظامی بحث کنند.
این مقام ارشد آمریکایی گفت اگر ایران موضع خود را تغییر ندهد، آمریکا مجبور خواهد شد مذاکرات را «از طریق بمباران» ادامه دهد.
ترامپ روز یکشنبه و پیش از دریافت پیشنهاد بعدی ایران، در تماس تلفنی با آکسیوس گفت که «زمان در حال گذر است» و اگر ایران انعطافپذیری نشان ندهد، «ضربه بسیار سختتری خواهد خورد».
این مقام ارشد آمریکایی افزود که پیشنهاد متقابل ایران که یکشنبه شب از طریق میانجیگران پاکستانی با آمریکا به اشتراک گذاشته شد، تنها اصلاحاتی نسبت به نسخه قبلی دارد.
پیشنهاد جدید شامل واژگان بیشتری در مورد تعهد ایران به عدم پیگیری سلاح هستهای است، اما هیچ تعهد دقیقی در مورد تعلیق غنیسازی اورانیوم یا واگذاری ذخایر اورانیوم با غنای بالا ارائه نمیدهد.
در حالی که رسانههای ایرانی گزارش دادند که واشنگتن در جریان مذاکرات با لغو برخی از تحریمهای نفتی علیه تهران موافقت کرده است، این مقام آمریکایی گفت که بدون اقدام متقابل ایران، هیچ کاهش تحریمی «به صورت رایگان» اتفاق نخواهد افتاد.
این مقام ارشد آمریکایی گفت: ما واقعاً پیشرفت زیادی نداشتهایم. امروز در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داریم.
«ما به گفتوگوی واقعی، پُاراده و ریزبینانه [در مورد برنامه هستهای] نیاز داریم. اگر این اتفاق نیفتد، ما از طریق بمبها با هم گفتوگو خواهیم کرد که مایه شرمساری است.»
این مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن و تهران مذاکرات مستقیمی در مورد محتوای توافق ندارند، اما در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم هستند تا تلاش کنند در مورد چگونگی این بحثها به اجماع برسند.
وی مدعی شد که این واقعیت که تهران، با وجود تغییرات بسیار جزئی، پیشنهاد متقابل جدیدی ارائه داده است، نشان میدهد که ایرانیها نگران اقدامات نظامی بیشتر آمریکا هستند.
تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.
این خبر را اینجا ببینید.











