شفقنا – محمد المصری، استاد مطالعات رسانهای در موسسه تحصیلات تکمیلی دوحه، ادعا کرد که به نظر میرسد که آمریکا جنگ خود علیه ایران را طی یک یا دو روز آینده از سر خواهد گرفت.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، المصری به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که دونالد ترامپ «افراد مختلف زیادی را دارد که زیر پای او بنشینند»، از جمله نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و «افراد بسیار تندرو» در دولت خودش.
وی افزود: او آن نوع تسلیمی را که از ایرانیها میخواست و از آنها انتظار داشت، دریافت نکرده است.
او در ادامه گفت: ترامپ همچنین «انتظار داشت مذاکرات به شکل متفاوتی پیش برود» و در نشست اخیر خود در پکن با شی جینپینگ، همتای چینی خود، انتظارات بالایی داشت.
المصری گفت که معتقد است با توجه به اینکه این جنگ «یک فاجعه واقعی برای او» و برای واشنگتن از نظر سیاسی و اقتصادی بوده است، پایاندادن به آن در این برهه برای ترامپ گزینهای عقلانی خواهد بود.
با این حال، بعید است که او این کار را انجام دهد «زیرا ترامپ در این مرحله نمیتواند با یک اعلامیه پیروزی قانعکننده به سمت مردم آمریکا بازگردد».
رئیس جمهور آمریکا از ایران خواسته است برای دستیابی به توافق احتمالی بین دو کشور سریعتر اقدام کند.
او در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: برای ایران، زمان در حال گذر است و بهتر است سریع اقدام کنند، وگرنه چیزی از آنها باقی نخواهد ماند. زمان بسیار مهم است!
وی همچنین به ایران هشدار داده است که در صورت امتناع از توافق، حملات شدیدتری را علیه این کشور انجام خواهد داد.
شبکه تلویزیونی سیانان در گزارشی مدعی شده که ترامپ به طور فزایندهای از نحوه مدیریت مذاکرات برای پایاندادن به جنگ توسط ایرانیها کلافه شده است و برخی از دستیاران رئیس جمهور آمریکا میگویند که او اکنون با جدیت بیشتری نسبت به هفتههای اخیر، از سرگیری عملیاتهای نظامی را بررسی میکند.
منابع مطلع به سیانان گفتند که ترامپ از ادامه انسداد تنگه هرمز و عدم اعطای امتیازات قابل توجه در مذاکرات درباره برنامه هستهای ایران میشود، بیصبر و حوصله شده است. آنها گفتند که آخرین پیشنهاد ایران که ترامپ آن را «کاملاً غیرقابلقبول» خوانده، باعث شده است که چندین مقام این پرسش را مطرح کنند که آیا تهران مایل به اتخاذ موضع جدی در مذاکرات است یا خیر.
افزاد آگاه گفتند که گروههای مختلفی در داخل دولت وجود دارند که مسیرهای متفاوتی را برای چگونگی پیشبرد امور پیشنهاد میدهند. برخی، از جمله مقامات پنتاگون، طرفدار رویکردی تهاجمیتر برای تحت فشارقراردادن ایرانیها در میز مذاکره هستند – از جمله حملات هدفمند که موقعیت تهران را تضعیف میکند. با این حال، این منابع گفتند که دیگران هنوز در تلاش هستند تا به دیپلماسی شانس بدهند.
سیانان گزارش داد که بسیاری از اطرافیان ترامپ میخواهند میانجیهای پاکستانی در ارتباطات خود با ایرانیها بسیار صریحتر باشند. برخی از مقامات دولت آمریکا مدتهاست این سوال را مطرح میکنند که آیا پاکستانیها، همانطور که ترامپ علناً نارضایتی خود را از وضعیت مذاکرات ابراز کرده است، بیپروایانه این عدم رضایت را به ایران منتقل میکنند یا خیر. دو منبع ادعا کردند که برخی از مقامات دولتی همچنین معتقدند که پاکستان اغلب نسخه مثبتتری از موضع ایران را نسبت به آنچه که واقعیت را نشان میدهد، با آمریکا به اشتراک میگذارد.
یک مقام منطقهای روز دوشنبه گفت، کشورهای منطقه و پاکستان تلاش زیادی کردهاند تا به ایرانیها این نکته را برسانند که ترامپ ناامید شده و این آخرین فرصت برای آنهاست تا به طور جدی به وارد روند دیپلماتیک شود، اما به نظر نمیرسد که تهران به حرفهای آنان گوش میدهد یا کسی را جدی بگیرد.
این مقام رسمی مدعی شد که آمریکا و ایران در رویکرد خود نسبت به مذاکرات، بر اساس دو آستانه تحمل و جدول زمانی متفاوت عمل میکنند و تهران دهههاست که در برابر فشار اقتصادی مقاومت کرده است.
ترامپ اخیراً با تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرده تا در مورد گزینههای پیش رو گفتوگو کند.
تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.
این خبر را اینجا ببینید.











