شفقنا – از زمان هشدار دونالد ترامپ مبنی بر اینکه زمان برای توافق صلح با ایران در حال گذر است، قیمت نفت تا ۲ درصد افزایش یافته است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، نفت خام برنت، معیار بینالمللی، به ۱۱۰.۷۲ دلار در هر بشکه رسید که بیش از ۵۰ درصد نسبت به قبل از شروع جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران افزایش یافته است.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت، شاخص قیمت نفت آمریکا، به ۱۰۷.۲٨ دلار در هر بشکه رسید.
رئیس جمهور آمریکا از ایران خواسته است برای دستیابی به توافق احتمالی بین دو کشور سریعتر اقدام کند.
او در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: برای ایران، زمان در حال گذر است و بهتر است سریع اقدام کنند، وگرنه چیزی از آنها باقی نخواهد ماند. زمان بسیار مهم است!
وی همچنین به ایران هشدار داده است که در صورت امتناع از توافق، حملات شدیدتری را علیه این کشور انجام خواهد داد.
شبکه تلویزیونی سیانان در گزارشی مدعی شده که ترامپ به طور فزایندهای از نحوه مدیریت مذاکرات برای پایاندادن به جنگ توسط ایرانیها کلافه شده است و برخی از دستیاران رئیس جمهور آمریکا میگویند که او اکنون با جدیت بیشتری نسبت به هفتههای اخیر، از سرگیری عملیاتهای نظامی را بررسی میکند.
منابع مطلع به سیانان گفتند که ترامپ از ادامه انسداد تنگه هرمز و عدم اعطای امتیازات قابل توجه در مذاکرات درباره برنامه هستهای ایران میشود، بیصبر و حوصله شده است. آنها گفتند که آخرین پیشنهاد ایران که ترامپ آن را «کاملاً غیرقابلقبول» خوانده، باعث شده است که چندین مقام این پرسش را مطرح کنند که آیا تهران مایل به اتخاذ موضع جدی در مذاکرات است یا خیر.
افزاد آگاه گفتند که گروههای مختلفی در داخل دولت وجود دارند که مسیرهای متفاوتی را برای چگونگی پیشبرد امور پیشنهاد میدهند. برخی، از جمله مقامات پنتاگون، طرفدار رویکردی تهاجمیتر برای تحت فشارقراردادن ایرانیها در میز مذاکره هستند – از جمله حملات هدفمند که موقعیت تهران را تضعیف میکند. با این حال، این منابع گفتند که دیگران هنوز در تلاش هستند تا به دیپلماسی شانس بدهند.
سیانان گزارش داد که بسیاری از اطرافیان ترامپ میخواهند میانجیهای پاکستانی در ارتباطات خود با ایرانیها بسیار صریحتر باشند. برخی از مقامات دولت آمریکا مدتهاست این سوال را مطرح میکنند که آیا پاکستانیها، همانطور که ترامپ علناً نارضایتی خود را از وضعیت مذاکرات ابراز کرده است، بیپروایانه این عدم رضایت را به ایران منتقل میکنند یا خیر. دو منبع ادعا کردند که برخی از مقامات دولتی همچنین معتقدند که پاکستان اغلب نسخه مثبتتری از موضع ایران را نسبت به آنچه که واقعیت را نشان میدهد، با آمریکا به اشتراک میگذارد.
یک مقام منطقهای روز دوشنبه گفت، کشورهای منطقه و پاکستان تلاش زیادی کردهاند تا به ایرانیها این نکته را برسانند که ترامپ ناامید شده و این آخرین فرصت برای آنهاست تا به طور جدی به وارد روند دیپلماتیک شود، اما به نظر نمیرسد که تهران به حرفهای آنان گوش میدهد یا کسی را جدی بگیرد.
این مقام رسمی مدعی شد که آمریکا و ایران در رویکرد خود نسبت به مذاکرات، بر اساس دو آستانه تحمل و جدول زمانی متفاوت عمل میکنند و تهران دهههاست که در برابر فشار اقتصادی مقاومت کرده است.
ترامپ اخیراً با تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرده تا در مورد گزینههای پیش رو گفتوگو کند.
تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.











