شفقنا- وزارت خزانهداری آمریکا پس از انقضای رسمی معافیت موقت از تحریمهای نفتی روسیه، معافیت یک ماهه خریداران جهانی برای خرید نفت خام روسیه که در دریا سرگردان بودند را لغو کرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ الجزیره نوشت: دولت ترامپ در ابتدا این معافیت اضطراری را برای تثبیت بازارهای انرژی جهانی پس از شوکهای شدید عرضه معرفی کرد. حملات آمریکا و اسرائیل به ایران باعث بسته شدن تنگه هرمز و افزایش قیمت جهانی سوخت شد. این تعلیق موقت به مصرفکنندگان بزرگ، به ویژه هند، اجازه داد تا بشکههای سرگردان روسیه را برای جلوگیری از یک بحران انرژی جهانی تمام عیار جذب کنند.
حالا با پایان یافتن معافیت، نگرانیهایی وجود دارد که عرضه جهانی نفت محدود شود و این میتواند قیمت سوخت را بالاتر ببرد. واردکنندگان بزرگی مانند هند که در طول معافیت، خرید نفت خام روسیه را به رکورد بیسابقه ۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده بودند، اکنون باید تأمینکنندگان جایگزین پیدا کنند.
کارشناسان میگویند این تغییر احتمالاً شاخصهای انرژی جهانی را به سمت بالا سوق میدهد و میتواند قیمت سوخت را در آمریکا که در حال حاضر به طور متوسط ۴.۵۰ دلار در هر گالن است، افزایش دهد. از زمان شروع جنگ، قیمت نفت چه در بازار داخلی و چه در بازار بینالمللی، حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه یا بالاتر از آن در نوسان بوده است.











