شفقنا – روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که مارک روته، دبیرکل ناتو، قصد دارد در نشستی در بروکسل، شرکتها و آژانسهای دفاعی اروپایی را تحت فشار قرار دهد و آنها را متقاعد کند که برای جلب رضایت دونالد ترامپ تولید خود را افزایش دهند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، یک مقام ناتو گفت: دبیرکل به طور منظم با صنایع و موسسات مالی از سراسر اتحادیه [اروپا] دیدار میکند تا افزایش تولید، نوآوری و سرمایهگذاری را برای برآوردن نیازهای ما پیش ببرد.
به نوشته این روزنامه، اتحاد آتلانتیک شمالی علاقهمند است که صنایع اروپایی به برآوردهسازی درخواستهای واشنگتن برای افزایش هزینههای دفاعی کمک کنند تا «خشم» ترامپ از ناتوانی کشورهای عضو و متحدان در حمایت از آمریکا در درگیریهای خاورمیانه کاهش یابد.
این روزنامه گزارش داد که نمایندگانی از شرکتهای راینمتال، سفران، ایرباس، ساب، امبیدیای و لئوناردو در این نشست حضور خواهند داشت. علاوه بر افزایش تعداد کارخانهها و پرسنل برای افزایش بهرهوری، توجه ویژهای به مسائل مربوط به پدافند هوایی و موشکهای دوربرد معطوف خواهد شد.
رئیس جمهور آمریکا اخیراً به شدت از اعضای اروپایی ناتو به دلیل امتناع از پیوستن به عملیات علیه ایران انتقاد کرده است. ترامپ در مصاحبهای با رویترز در اول آوریل گفت که در حال بررسی خروج واشنگتن از این بلوک نظامی است.
وی پس از دیدار اخیر با دبیرکل ناتو، از این ائتلاف نظامی به دلیل عدم تمایل به پیوستن به جنگ واشنگتن علیه تهران انتقاد کرد و در پلتفرم تروث سوشال با حروف بزرگ نوشت: زمانی که به ناتو نیاز داشتیم آنجا نبود و اگر دوباره به آنها نیاز داشته باشیم، آنجا نخواهند بود.
این لفاظیها در غرب این احتمال را افزایش داده است که ترامپ میتواند برای خروج واشنگتن از اتحاد ترانس آتلانتیک، که او بارها آن را «ببر کاغذی» نامیده است، اقدام کند.
روزنامه وال استریت ژورنال همچنین گزارش داده که کاخ سفید در حال بررسی طرحی برای مجازات برخی از کشورهای عضو ناتو به دلیل عدم تمایل آنها به حمایت از آمریکا و اسرائیل در طول جنگ با ایران است.
این گزارش به نقل از مقامات دولتی اعلام کرد که این پیشنهاد شامل خارجکردن نیروهای آمریکایی از کشورهای ناتو که برای تلاش جنگی علیه ایران مفید تشخیص داده نمیشوند و استقرار آنها در کشورهایی است که بیشتر از کمپین نظامی واشنگتن حمایت میکنند.
اکونومیست نیز اخیراً گزارش داده که اظهارات مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، که اثربخشی ناتو را زیر سوال برده، حس عمیقی از ناامیدی را در میان رهبران اروپایی نسبت به آینده این اتحاد نظامی ایجاد کرده است.
بر اساس مقاله اکونومیست، روبیو یکی از آخرین مدافعان روابط قوی فراآتلانتیکی در دولت فعلی آمریکا و جلوگیری از قطع کامل حمایت از اوکراین بود.
همانطور که در این مقاله آمده است، «آخرین محدودیت اکنون ممکن است از بین رفته باشد».
ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو (۲۰۰۹-۲۰۱۳)، به نقل از این مجله میگوید: این بدترین لحظهای است که ناتو با آن مواجه شده است. او خاطرنشان کرد که امتناع اروپاییها از حمایت از واشنگتن در جنگ علیه ایران «موضع آمریکاییهای طرفدار ناتو را که استدلال میکنند اروپا به آمریکا سکوی پرتابی برای اعمال قدرت در سطح جهانی میدهد، تضعیف کرده است».
خروج واشنگتن نشاندهنده اقدامی ویرانگر در جامعه بینالمللی خواهد بود. آمریکا یکی از ۱۲ کشور بنیانگذار ناتو است که در سال ۱۹۴۹ تأسیس شد. این پیمان در حال حاضر ۳۲ کشور عضو دارد که بیشتر آنها در اروپا متمرکز هستند.
پایگاه خبری پولیتیکو نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که حملات رئیس جمهور آمریکا به متحدان ناتو تاکنون تنها کشورهای عضو این بلوک نظامی را علیه او متحد کرده و این اتحاد اکنون در حال «فروپاشی» است.
این خبر را اینجا ببینید.











