شفقنا – شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از منابع پاکستانی ادعا کرد که سفر محسن راضی نقوی، وزیر کشور پاکستان به تهران با هدف دستیابی به توافق بین آمریکا و ایران بر سر یک سند انجام میشود.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این منابع گفتند: طرف آمریکایی درخواست پاسخ در مورد نکات خاص سند مورد مذاکره را کرده است.
این افراد اگاه افزودند که «سفر وزیر کشور پاکستان به ایران با هدف دستیابی به یک توافق مشخص انجام میشود. درهای مذاکره در مورد مسائل حلنشده، از جمله موضوع برنامه هستهای تهران، باز است».
این مقام ارشد پاکستانی برای یک سفر رسمی دو روزه وارد تهران شده است.
رسانههای ایرانی پیشتر گزارش داده بودند که اسکندر مومنی، وزیر کشور ایران، با همتای پاکستانی خود دیدار و در مورد چشمانداز از سرگیری مذاکرات با آمریکا گفتوگو کرده است.
ترامپ روز دوشنبه و پیش از سفر به چین در گفتوگو با خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که آتشبس بین آمریکا و ایران که پس از چهل روز جنگ حاصل شد، اکنون در وضعیت مساعدی قرار ندارد. با این حال او تاکید کرد که امکان رسیدن به توافق با تهران «بسیار محتمل» است.
او اذعان کرد که آتشبس بین دو کشور با وجود تنشها در خلیج فارس کماکان پابرجاست، اما «به طرز باورنکردنیای ضعیف و کمرمق» است.
وی در دفتر بیضی به خبرنگاران گفت: به نظر من آتشبس در حالت اغما به سر میبرد.
چندین رسانه آمریکایی ادعا کردند که واشنگتن برای دور جدید حملات علیه ایران آماده میشود. تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.
شبکه تلویزیونی سیانان در گزارشی مدعی شده که ترامپ به طور فزایندهای از نحوه مدیریت مذاکرات برای پایاندادن به جنگ توسط ایرانیها کلافه شده است و برخی از دستیاران رئیس جمهور آمریکا میگویند که او اکنون با جدیت بیشتری نسبت به هفتههای اخیر، از سرگیری عملیاتهای نظامی را بررسی میکند.
منابع مطلع به سیانان گفتند که ترامپ از ادامه انسداد تنگه هرمز و عدم اعطای امتیازات قابل توجه در مذاکرات درباره برنامه هستهای ایران میشود، بیصبر و حوصله شده است. آنها گفتند که آخرین پیشنهاد ایران که ترامپ آن را «کاملاً غیرقابلقبول» خوانده، باعث شده است که چندین مقام این پرسش را مطرح کنند که آیا تهران مایل به اتخاذ موضع جدی در مذاکرات است یا خیر.
افزاد آگاه گفتند که گروههای مختلفی در داخل دولت وجود دارند که مسیرهای متفاوتی را برای چگونگی پیشبرد امور پیشنهاد میدهند. برخی، از جمله مقامات پنتاگون، طرفدار رویکردی تهاجمیتر برای تحت فشارقراردادن ایرانیها در میز مذاکره هستند – از جمله حملات هدفمند که موقعیت تهران را تضعیف میکند. با این حال، این منابع گفتند که دیگران هنوز در تلاش هستند تا به دیپلماسی شانس بدهند.
سیانان گزارش داد که بسیاری از اطرافیان ترامپ میخواهند میانجیهای پاکستانی در ارتباطات خود با ایرانیها بسیار صریحتر باشند. برخی از مقامات دولت آمریکا مدتهاست این سوال را مطرح میکنند که آیا پاکستانیها، همانطور که ترامپ علناً نارضایتی خود را از وضعیت مذاکرات ابراز کرده است، بیپروایانه این عدم رضایت را به ایران منتقل میکنند یا خیر. دو منبع ادعا کردند که برخی از مقامات دولتی همچنین معتقدند که پاکستان اغلب نسخه مثبتتری از موضع ایران را نسبت به آنچه که واقعیت را نشان میدهد، با آمریکا به اشتراک میگذارد.
یک مقام منطقهای روز دوشنبه گفت، کشورهای منطقه و پاکستان تلاش زیادی کردهاند تا به ایرانیها این نکته را برسانند که ترامپ ناامید شده و این آخرین فرصت برای آنهاست تا به طور جدی به وارد روند دیپلماتیک شود، اما به نظر نمیرسد که تهران به حرفهای آنان گوش میدهد یا کسی را جدی بگیرد.
این مقام رسمی مدعی شد که آمریکا و ایران در رویکرد خود نسبت به مذاکرات، بر اساس دو آستانه تحمل و جدول زمانی متفاوت عمل میکنند و تهران دهههاست که در برابر فشار اقتصادی مقاومت کرده است.
ترامپ اخیراً با تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرده تا در مورد گزینههای پیش رو گفتوگو کند.
تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.
این خبر را اینجا ببینید.











