شفقنا-«جمال کوجر» عضو کمیسیون مالی مجلس نمایندگان عراق، گفت: «عراق بزرگترین زیان اقتصادی را از جنگ منطقهای میان ایران و آمریکا متحمل شده است».
به گزارش شفقنا، کوجر در گفت و گو با خبرگزاری ملی عراق(نینا) افزود که اکثر سرمایهها به دلیل وضعیت ناامن و نظامی ناپایدار، از عراق خارج شدهاند.
وی ادامه داد: «وضعیت امنیتی و منطقهای تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم متعددی بر اقتصاد عراق دارد. اولین و مهمترین و پراثرترین بخش، بخش نفت است؛ تولید نفت حداقل به سهچهارم کاهش یافته و نفتی که فروخته میشود، هزینهای بالاتر از قبل از جنگ دارد.»
وی افزود: «دومین بخشی که تحت تأثیر قرار گرفته، بخش تجاری است، بهویژه گذرگاههای مرزی، زیرا حرکت و حملونقل بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و پیچیده شده است. سومین بخش، بخش سرمایهگذاری است که تقریباً به حالت رکود کامل درآمده است.»
کوجر ادامه داد: «چهارمین بخشی که تحت تأثیر قرار گرفته، سرمایه خارجی است. پس از این نبرد و تلاشها برای کشاندن عراق به جنگ ایران و آمریکا، بسیاری از سرمایهها فرار کردند و سرمایهگذاریها از کشور خارج شد. پنجمین عاملی که اقتصاد و وضعیت مالی را تحت تأثیر قرار داد، اقداماتی بود که همراه با عملیات نظامی انجام شد، از جمله توقف حمایت از نقدینگی و ارز خارجی و مجموعهای طولانی از آثار ناشی از جنگ در منطقه، که همه این عوامل باعث شد عراق بزرگترین زیان اقتصادی را متحمل شود».
متن خبر در خبرگزاری ملی عراق











