شفقنا- روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد برنامه آمریکا برای ارائه بیمه به کشتیهای عبوری از تنگه هرمز، که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد میشود، تاکنون هیچ استفادهای نداشته و حتی یک مورد پوشش بیمهای نیز ارائه نکرده است.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه شبکه الجزیره نوشت: «این روزنامه به نقل از واسطههای بیمه نوشت این برنامه به دلیل ناتوانی در تأمین تمامی الزامات مورد نیاز کشتیهای عبوری از تنگه هرمز با شکست مواجه شده است. به گفته این منابع، طرح مذکور به اسکورت دریایی آمریکا برای کشتیها وابسته بود، اما سازوکار این حمایت نظامی هرگز بهصورت مشخص تعریف نشد».
مارکوس بیکر، رئیس بخش بیمه دریایی شرکت مارش، به فایننشال تایمز گفت برنامه بیمه دریایی که دولت هند در حال طراحی آن است، ممکن است موفقتر از نمونه آمریکایی باشد؛ زیرا «تمرکز آن صرفاً بر تأمین سرمایه است و به پشتیبانی دریایی وابسته نیست».
در همین حال، دونالد ترامپ امروز شنبه مدعی شد ایران نمیتواند از تنگه هرمز بهعنوان ابزار فشار علیه او استفاده کند.
ترامپ در گفتوگو با شبکه فاکس نیوز گفت: «ایران طی سالهای طولانی جهان را از طریق تنگه هرمز تحت فشار قرار داده و بارها تهدید به بستن این گذرگاه کرده است».
او افزود: «ایران نمیتواند از تنگه هرمز بهعنوان سلاح علیه من استفاده کند. آنها در گذشته این تنگه را بسته و از آن بهعنوان ابزار فشار استفاده کردهاند».
ترامپ همچنین ادعا کرد: «دو بار تلاشهای ایران برای ساخت سلاح هستهای را ناکام گذاشتم و اگر آنها به چنین سلاحی دست پیدا کنند، حتماً از آن استفاده خواهند کرد.» وی مدعی شد «تهدید هستهای ایران متوجه اسرائیل، خاورمیانه و اروپا خواهد بود.»
رئیسجمهور آمریکا تأکید کرد: «تنگه هرمز باز خواهد ماند و ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که ایران به سلاح هستهای دست پیدا نکند و ثبات جهان حفظ شود.» او همچنین گفت حاضر بوده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای، افزایش قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار را بپذیرد.
در ۲۸ فوریه گذشته، آمریکا و اسرائیل حملاتی را علیه ایران آغاز کردند و تهران نیز در پاسخ، اهدافی در سرزمینهای اشغالی و پایگاههای نظامی آمریکا در خاورمیانه را هدف قرار داد.
در ۷ آوریل، واشنگتن و تهران از توافق آتشبس خبر دادند، اما مذاکرات بعدی در اسلامآباد بدون دستیابی به پیشرفت پایان یافت. با وجود توقف درگیریهای مستقیم، آمریکا محاصره بنادر ایران را ادامه داده و میانجیها در تلاش برای ترتیب دادن دور جدیدی از مذاکرات هستند.
ترامپ همچنین در چهارم ماه مه گفته بود که «هدف اصلی واشنگتن همچنان جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای است.»











