شفقنا- به نظر میرسد سیاست تهاجمی و تند ترامپ علیه دیگر کشورها، درباره ایران جواب نداده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: در طول اولین سال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، سبک مذاکرهی تند و تیز او توانست در مورد مسائلی از تعرفهها گرفته تا درگیریهای مسلحانه، از کشورها امتیاز بگیرد. اما در مورد ایران، همان نوع دیپلماسی قهری که با تهدیدهای علنی، توهینها و اولتیماتومها مشخص میشود، به نظر میرسد به بنبست رسیده و ممکن است تلاشهای خود او برای پایان دادن به جنگی که اقتصاد جهانی را متزلزل کرده است، تضعیف کند.
با توجه به بنبست دو طرف، ترامپ ناامیدی فزایندهای را از بحران ۱۱ هفتهای نشان داده است، اما همزمان تمایل کمی برای تعدیل رویکرد دیپلماتیک تند خود در قبال رهبران ایران نشان داده است. این موضوع نویدبخش یک توافق سریع از طریق مذاکره نیست و این نگرانی را دامن میزند که بنبست فعلی – و شوک بیسابقه آن به منابع انرژی جهان – میتواند به طور نامحدود به جنگ دیگری ختم شود.
اگرچه ایران اساساً تنگه حیاتی هرمز را در اختیار داشته و اهرم فشار قابل توجهی دارد، ترامپ همچنان به یک راهکار دیپلماتیک با خواستههای حداکثری، غیرقابل پیشبینی بودن، سیگنالهای متناقض و زبان تند، ادامه داده است.
تحلیلگران میگویند، اصرار ترامپ بر خروج از این درگیری و نمایش آن به عنوان یک پیروزی مطلق برای ایالات متحده، با واقعیت میدانی تطابق ندارد و ایران هم اصولاً شکست را قبول ندارد. راب مالی، مذاکرهکننده سابق ایران در دولتهای اوباما و بایدن، گفت: «این امر ناگزیر مانع رسیدن به یک توافق معقول میشود، زیرا هیچ دولتی، نه فقط ایران، نمیتواند تسلیم شده تلقی شود.»
بنبست مداوم با ایران در حالی رخ میدهد که ترامپ با فشارهای داخلی به دلیل قیمت بالای بنزین در داخل و میزان پایین محبوبیت آن هم پیش از انتخابات میاندورهای نوامبر روبرو است.
به گفته دو منبع آگاه که به شرط ناشناس ماندن برای بحث در مورد مذاکرات داخلی صحبت کردند، هیچ تلاشی در داخل کاخ سفید برای متقاعد کردن ترامپ به نشان دادن خویشتنداری بیشتر در پیامهایش در مورد ایران صورت نگرفته است؛ به طوریکه دنیس راس، مشاور ارشد سابق خاورمیانه در دولتهای دموکرات و جمهوریخواه، گفت: عدم صبر استراتژیک و تناقض در سخنان رئیس جمهور، هر پیامی را که او میخواهد ارسال کند، تضعیف میکند.
برخی از تحلیلگران اظهار داشتند که بهتر است ترامپ، که اغلب علناً صحبت میکند و مصاحبههای تلفنی بداهه با خبرنگاران انجام میدهد، اگر در مورد یافتن راه حلی برای این درگیری جدی است، لفاظیهای خود را برای همیشه کاهش دهد.
نیت سوانسون، مقام سابق وزارت امور خارجه که تا ماه ژوئیه در تیم مذاکرهکننده ایران خدمت میکرد، گفت: «این تصور غلط وجود داشته است که اگر به اندازه کافی به ایران فشار بیاورید، آنها تسلیم میشوند، اما این روشی نیست که با ایران کار کند.»
گزارش را اینجا ببینید