شفقنا- با آشکار شدن اختلافات بر سر جنگ ایران، مذاکرات گروه بریکس بدون بیانیه مشترک پایان یافت.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: امروز جمعه پس از نشست دو روزه در دهلی، دیپلماتهای ارشد کشورهای عضو بریکس، از جمله ایران و امارات متحده عربی نتوانستند بیانیه مشترکی صادر کنند و هند بعنوان میزبان تنها بیانیهای از سوی رئیس گروه منتشر کرد که اختلافات را در این گروه آشکار میکرد.
تهران از این گروه از اقتصادهای نوظهور میخواست که جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران را محکوم کنند و امارات، متحد آمریکا را به دخالت مستقیم در عملیات نظامی علیه خود متهم کرد.
هند در بیانیه و سند نهایی گفت: «در مورد وضعیت منطقه غرب آسیا/خاورمیانه، بین برخی از اعضا دیدگاههای متفاوتی وجود داشت. این دیدگاهها از لزوم حل و فصل زودهنگام بحران و ارزش گفتگو و دیپلماسی گرفته تا احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی را شامل میشد.»
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، بدون نام بردن از امارات، در یک کنفرانس خبری گفت که یکی از اعضای بریکس برخی از بخشهای بیانیه را مسدود کرده است. او گفت: گفت: «ما هیچ مشکلی با آن کشور خاص نداریم، آنها هدف ما در جنگ فعلی نبودهاند. ما فقط پایگاههای نظامی آمریکا و تأسیسات نظامی آمریکا را که متأسفانه در خاک آنها هستند، هدف قرار دادهایم.» وی در عین حال افزود: امیدوار است اوضاع در دیدار رهبران بریکس در اواخر امسال تغییر کند.
وزیر خارجه ایران در بیانیه خود افزود: امیدوارم تا زمانی که ما برای اجلاس اینجا هستیم، آنها به درک خوبی برسند که ایران همسایه است، ما باید با یکدیگر زندگی کنیم، ما قرنها زندگی کردهایم و باید قرنهای آینده نیز زندگی کنیم.
همچنین در این مذاکرات بر اهمیت رعایت قوانین بینالمللی، تضمین تجارت دریایی ایمن و بدون مانع از طریق آبراههای بینالمللی و حفاظت از زیرساختها و جان غیرنظامیان تأکید شد.
این خبر را در رویترز ببینید











