شفقنا – دونالد ترامپ روز جمعه مدعی شد که آمریکا مخالفتی با تعلیق بیست ساله برنامه هستهای ایران ندارد. این سخنان در حالی بیان میشود که مذاکرات صلح بین دو کشور در بنبست قرار دارد و تهران تاکید کرده که به هیچ عنوان از حقوق هستهای خود کوتاه نخواهد آمد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ترامپ مدعی شد که کشورش با تعلیق برنامه هستهای ایران به مدت ۲۰ سال موافق است، اما این باید یک تعهد واقعی ارائه شود.
وی ادعا کرد که واشنگتن دیگر «خیلی بیشتر از این» صبر نخواهد کرد و «تهران باید توافق را امضا کنند».
«ممکن است مجبور شویم کمی کار پاکسازی انجام دهیم، چون آتشبس یک ماهه داشتیم. ما واقعاً به درخواست کشورهای دیگر آتشبس را برقرار کردیم. من واقعاً طرفدار آن نبودم، اما ما این کار را به عنوان لطفی به پاکستان – مردم فوقالعاده این کشور، ارتشبد و نخستوزیر – انجام دادیم.»
او که در حال بازگشت از سفر پکن است، بار دیگر مدعی شد که همتای چینیاش شی جینپینگ نیز مخالفت خود با دسترسی ایران به سلاحهای هستهای را ابراز کرده است. تهران بارها تاکید کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است و قصدی برای ساخت بمب اتم ندارد.
ترامپ همچنین بار دیگر گفت که از رئیس جمهور چین درخواستی برای تحتفشار قراردادن ایران برای بازگشایی تنگه هرمز که از ابتدای جنگ در اواخر ماه آوریل عملاً مسدود گشته، نداشته است و افزود که «هیچ درخواستی از رئیس جمهور شی درباره ایران نداشته است».
«من در حال بررسی لغو تحریمها علیه شرکتهای چینی که نفت ایران را خریداری میکنند، هستم و به زودی تصمیمی در این زمینه خواهم گرفت.»
ترامپ روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که آتشبس بین آمریکا و ایران که پس از چهل روز جنگ حاصل شد، اکنون در وضعیت نامساعدی قرار دارد. وی اذعان کرد که آتشبس بین دو کشور با وجود تنشها در خلیج فارس کماکان پابرجاست، اما «به طرز باورنکردنیای ضعیف و کمرمق» است. با این حال او تاکید کرد که امکان رسیدن به توافق با تهران «بسیار محتمل» است.
او همچنین روز یکشنبه پیشنهاد تهران برای حصول توافق با واشنگتن را «غیرقابلقبول» خوانده بود.
این در حالی است که شبکه تلویزیونی سیانان در گزارشی مدعی شده که ترامپ به طور فزایندهای از نحوه مدیریت مذاکرات برای پایاندادن به جنگ توسط ایرانیها کلافه شده است و برخی از دستیاران رئیس جمهور آمریکا میگویند که او اکنون با جدیت بیشتری نسبت به هفتههای اخیر، از سرگیری عملیاتهای نظامی را بررسی میکند.
منابع مطلع به سیانان گفتند که ترامپ از ادامه انسداد تنگه هرمز و عدم اعطای امتیازات قابل توجه در مذاکرات درباره برنامه هستهای ایران میشود، بیصبر و حوصله شده است. آنها گفتند که آخرین پیشنهاد ایران که ترامپ آن را «کاملاً غیرقابلقبول» خوانده، باعث شده است که چندین مقام این پرسش را مطرح کنند که آیا تهران مایل به اتخاذ موضع جدی در مذاکرات است یا خیر.
افزاد آگاه گفتند که گروههای مختلفی در داخل دولت وجود دارند که مسیرهای متفاوتی را برای چگونگی پیشبرد امور پیشنهاد میدهند. برخی، از جمله مقامات پنتاگون، طرفدار رویکردی تهاجمیتر برای تحت فشارقراردادن ایرانیها در میز مذاکره هستند – از جمله حملات هدفمند که موقعیت تهران را تضعیف میکند. با این حال، این منابع گفتند که دیگران هنوز در تلاش هستند تا به دیپلماسی شانس بدهند.
سیانان گزارش داد که بسیاری از اطرافیان ترامپ میخواهند میانجیهای پاکستانی در ارتباطات خود با ایرانیها بسیار صریحتر باشند. برخی از مقامات دولت آمریکا مدتهاست این سوال را مطرح میکنند که آیا پاکستانیها، همانطور که ترامپ علناً نارضایتی خود را از وضعیت مذاکرات ابراز کرده است، بیپروایانه این عدم رضایت را به ایران منتقل میکنند یا خیر. دو منبع ادعا کردند که برخی از مقامات دولتی همچنین معتقدند که پاکستان اغلب نسخه مثبتتری از موضع ایران را نسبت به آنچه که واقعیت را نشان میدهد، با آمریکا به اشتراک میگذارد.
یک مقام منطقهای گفت که کشورهای منطقه و پاکستان تلاش زیادی کردهاند تا به ایرانیها این نکته را برسانند که ترامپ ناامید شده و این آخرین فرصت برای آنهاست تا به طور جدی به وارد روند دیپلماتیک شود، اما به نظر نمیرسد که تهران به حرفهای آنان گوش میدهد یا کسی را جدی بگیرد.
این مقام رسمی مدعی شد که آمریکا و ایران در رویکرد خود نسبت به مذاکرات، بر اساس دو آستانه تحمل و جدول زمانی متفاوت عمل میکنند و تهران دهههاست که در برابر فشار اقتصادی مقاومت کرده است.
ترامپ روز دوشنبه مجدداً با تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرد تا در مورد گزینههای پیش رو گفتوگو کند.
تهران هشدار داده که به هرگونه تجاوز احتمالی از سوی واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.











