شفقنا- مرکز آموزش فضانوردان «گاگارین» روسیه اعلام کرد دو فضانورد این کشور، «پیوتر دوبروف» و «آنا کیکینا»، برای انجام مأموریتی در خارج از ایستگاه فضایی بینالمللی آموزش دیدهاند؛ مأموریتی که شامل نصب یک ربات روی سطح خارجی این ایستگاه فضایی است.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: بر اساس بیانیه این مرکز، در ۱۳ مه ۲۰۲۶ یک جلسه آموزشی ویژه برای آمادهسازی این دو فضانورد برگزار شده است تا آنها بتوانند در جریان یک پیادهروی فضایی، رباتی به نام «تلتروئید» را روی بخش بیرونی ماژول «نائوکا» متعلق به بخش روسی ایستگاه فضایی بینالمللی نصب کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است که فضانوردان علاوه بر نصب این ربات، یک دوربین تلویزیونی نیز روی سطح ایستگاه فضایی نصب خواهند کرد تا عملکرد «تلتروئید» بهصورت ۲۴ ساعته تحت نظارت قرار گیرد.
پیشتر شرکت روسی «اندروید تکنولوژی» اعلام کرده بود که در حال توسعه ربات انساننمای «تلتروئید» است؛ رباتی که قابلیت فعالیت در فضای باز را دارد و کنترل آن از داخل ایستگاه فضایی بینالمللی انجام میشود.
این شرکت سابقه قابل توجهی در توسعه رباتهای فضایی دارد و پیشتر نیز در ساخت ربات فضایی «فئودور» نقش داشته است؛ رباتی که در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بینالمللی ارسال شد، چندین مأموریت را در آنجا انجام داد و سپس به زمین بازگشت.











