شفقنا- جمعی از علما و چهرههای سیاسی زندانی در بحرین با صدور بیانیهای از مقامهای این کشور خواستند «کارزار امنیتی و رسانهای» علیه شیعیان را متوقف کنند و تأکید کردند عبور از بحرانها و حفظ ثبات کشور تنها از مسیر «عقلانیت، گفتوگو و همکاری» امکانپذیر است.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه خبری العهد نوشت: در این بیانیه که از زندان مرکزی «جو» و به تاریخ ۱۴ مه ۲۰۲۶ منتشر شده، امضاکنندگان اعلام کردند که این موضعگیری را «در راستای حفظ وحدت ملی و منافع عالی کشور» مطرح میکنند.
به گفته آنان، اقدامات اخیر شامل تخریب وجهه اجتماعی شیعیان، ایجاد فضای رعب و وحشت، هدف قرار دادن نهادهای دینی، اجتماعی و آموزشی و نیز محدود کردن آزادی بیان بوده است. در بیانیه همچنین به سلب تابعیت دهها خانواده و شهروند بحرینی و تبعید اجباری آنان بدون طی روند قانونی عادلانه اشاره شده است.
امضاکنندگان همچنین از بازداشتهای خودسرانه زنان، نوجوانان، روحانیون و فعالان سیاسی و حقوقی انتقاد کرده و اعلام کردند این افراد در معرض بدرفتاری و محاکمههای غیرعادلانه قرار گرفتهاند؛ موضوعی که به گفته آنان در گزارشهای سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری بینالمللی و همچنین گزارش کمیسیون حقیقتیاب بسیونی نیز مطرح شده است.
در این بیانیه تأکید شده که این اقدامات با اصول حقوق بشر و تعهدات بینالمللی بحرین در تضاد است و میتواند به گسترش شکاف اجتماعی، افزایش تنشهای سیاسی و تهدید ثبات داخلی منجر شود.
در پایان، نویسندگان بیانیه بر ضرورت حل بحرانها از طریق گفتوگو و همکاری ملی تأکید کرده و خواستار حفظ وحدت و امنیت بحرین شدند.
این بیانیه به امضای عبدالجلیل المقداد، محمد حبیب المقداد، عبدالوهاب حسین، علی سلمان و عبدالهادی الخواجه رسیده است.











