شفقنا- آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان اعلام کرد که خروج احتمالی آمریکا از پیمان ناتو برخلاف منافع اروپا و حتی خود ایالات متحده خواهد بود.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: مرکل در گفتوگو با مجله فوکوس تأکید کرد: «این موضوع نه به سود اروپا است و من کاملاً اطمینان دارم که به سود آمریکا هم نیست».
او با اشاره به افزایش چالشهای جهانی گفت هیچ کشوری، حتی قدرتی مانند آمریکا، نمیتواند بهتنهایی با تحولات بینالمللی مقابله کند. مرکل در همین زمینه از چین و بلندپروازیهای سیاسی این کشور بهعنوان نمونهای از چالشهای بزرگ پیشروی جهان نام برد.
صدراعظم پیشین آلمان افزود: «حتی کشوری بزرگ و قدرتمند مانند آمریکا نیز باید به داشتن متحدان و دوستان در جهان اهمیت بدهد و این مسئله هیچ ضرری برای واشنگتن نخواهد داشت.»
اظهارات مرکل در حالی مطرح شده که دونالد ترامپ در ماههای اخیر بارها احتمال خروج آمریکا از ناتو را مطرح کرده و تنشهای ناشی از تحولات خاورمیانه نیز اختلافات میان واشنگتن و برخی اعضای این پیمان را تشدید کرده است.
ترامپ پیشتر از اعضای ناتو خواسته بود برای کمک به بازگشایی تنگه هرمز، ناوهای نظامی خود را به منطقه اعزام کنند، اما به گفته او، آلمان، فرانسه و اسپانیا با این درخواست مخالفت کردند و بریتانیا نیز با تأخیر موافقت کرد.
رئیسجمهور آمریکا آن زمان از آنچه «موضع ضعیف و بزدلانه برخی متحدان ناتو» خوانده بود، انتقاد کرده و هشدار داده بود که این رفتار را فراموش نخواهد کرد.











