شفقنا – دونالد ترامپ روز پنجشنبه ادعا کرد که همتای چینی او شی جینپینگ، در جریان مذاکرات پکن پیشنهاد کمک به حل مناقشه بین آمریکا و ایران را داده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ترامپ در مصاحبهای با فاکس نیوز گفت: رئیس جمهور شی جینپینگ دوست دارد توافقی حاصل شود. او دوست دارد، دوست دارد توافقی حاصل شود. و او پیشنهاد هم داد. او گفت: «اگر بتوانم، دوست دارم کمک کنم».
ترامپ افزود: او دوست دارد تنگه هرمز باز باشد.
انتظار میرفت ترامپ چین را برای تحتفشار قراردادن ایران جهت پذیرش توافق صلح و بازگشایی تنگه هرمز، یک گذرگاه نفتی حیاتی که در بحبوحه جنگ تا حد زیادی بسته شده است، ترغیب نماید.
در بیانیهای که آمریکا از این نشست منتشر کرد، ادعا شده است که چین موافقت کرده است که این آبراه استراتژیک «باید باز بماند» و چین با نظامیسازی و اعمال عوارض مخالف است.
ساعاتی پیش، وزیر امور خارجه آمریکا مارکو روبیو مدعی شد که ترامپ موضوع ایران را با شی مطرح کرده، اما «از آنها چیزی نخواست».
روبیو در مصاحبهای با انبیسی نیوز در پکن گفت: ما از چین کمک نمیخواهیم. ما به کمک آنها نیازی نداریم.
این دیپلمات ارشد آمریکایی افزود: ما این موضوع را مطرح کردیم تا موضع خود را روشن کنیم تا آنها متوجه شوند، زیرا منطقی است. با توجه به آنکه این موضوع چقدر غالب است، در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
وی بار دیگر تاکید کرد که موضع واشنگتن «بسیار روشن» است – اینکه تهران نمیتواند سلاح هستهای داشته باشد. ایران بارها اعلام کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است و هیچ قصدی برای ساخت بمب اتم ندارد.
روبیو در پاسخ به این پرسش که آیا چین با این موضع موافق است، ادعا کرد که چینیها موضع گذشته خود را تکرار کردند – ایران امضاکننده پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای است و بنابراین نباید سلاح هستهای داشته باشد.
«آنها امروز دوباره این نکته را تکرار کردند، شاید نه به آن شدتی که من الان میگویم، اما مطمئناً در گذشته این را تکرار کردهاند.»
او افزود هیچ کشوری نمیخواهد ایران سلاح هستهای داشته باشد، اما آمریکا «در تلاش است تا در این مورد کاری انجام دهد».
روبیو در ادامه مدعی شد: من فکر میکنم چینیها صرفاً موضع گذشته خود را تکرار کردند، یعنی اینکه نمیخواهند شاهد این باشند که ایران سلاح هستهای دارد. روسها هم همین را میگویند.
وی درباره تنگه هرمز ادعا کرد که آمریکا و چین موافق هستند که این آبراه استراتژیک نباید «نظامی» شود.
«خوب است که ما در آن مورد اتحاد یا حداقل توافق داریم.»
او افزود: این موضوع مهم بود زیرا طرف چینی گفته است که طرفدار نظامیکردن تنگه هرمز و سیستم عوارضگیری نیست و این موضع ماست.
کاخ سفید روز اول مذاکرات بین روسای جمهور آمریکا و چین را مثبت ارزیابی کرده و از متن گفتوگوها مشخص است که ایران موضوع اصلی بین طرفین بوده است.
ایران روابط نزدیکی با چین که بزرگترین خریدار نفت تهران است، دارد. انتظار میرفت ترامپ، شی را برای اعمال فشار بر ایران جهت بازگشایی تنگه هرمز، یک گذرگاه حیاتی برای عبور نفت و گاز طبیعی مایع، تحت فشار قرار دهد.
یک مقام کاخ سفید ادعا کرد که «دو طرف توافق کردند که تنگه هرمز باید برای حمایت از جریان آزاد انرژی باز بماند».
این مقام مدعی شد که شی «همچنین مخالفت چین را با نظامیسازی تنگه هرمز و هرگونه تلاشی برای اخذ عوارض برای استفاده از آن روشن کرد و ابراز علاقه کرد که نفت بیشتری از آمریکا خریداری کند تا وابستگی چین به تنگه هرمز در آینده کاهش یابد».
این مقام رسمی به طور مشخص نگفت که آیا شی با گسترش مشارکت چین در کمک به پایاندادن به این درگیری که از ماه فوریه آغاز شد و اکنون تحت آتشبس قرار دارد، موافقت کرده است یا خیر.
رهبران آمریکا و چین همچنین در مورد همکاری اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند، اما جزئیات مربوط به توافقهای تجاری مورد انتظار هنوز فاش نشده است. این مقام روز اول جلسات را «خوب» توصیف کرد.











